تاریخ: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۴۰
بازدید: ۵۳
کد خبر: ۳۲۰۰۶۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ساخت کارخانه سیمان ۳۵۱ میلیون دلاری چین در ازبکستان

‌می‌متالز - یک شرکت چینی در ناحیه «کته قرغان» استان «سمرقند» ازبکستان یک کارخانه سیمان به ارزش ۳۵۱ میلیون دلار راه اندازی کرد.

به گزارش می‌متالز، شرکت Hengyuan Cement چین در ناحیه «کته قرغان» استان «سمرقند» ازبکستان یک کارخانه سیمان به ارزش ۳۵۱ میلیون دلار را راه اندازی کرد.

ظرفیت کلی این کارخانه جدید ۳ میلیون تن سیمان در سال است.

در حال حاضر این بزرگ‌ترین کارخانه تولید سیمان نه تنها در ازبکستان بلکه در تمام آسیای مرکزی است. این طرح با جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی به مبلغ ۳۵۱ میلیون دلار اجرا شد. گروه مهندسی انرژی چینی Energy China سرمایه گذار این طرح بود.

این پروژه تامین صنعت ساختمان ازبکستان با محصولات لازم، توسعه پایدار اقتصاد و ایجاد اشتغال برای مردم را در نظر دارد.

این کارخانه در زمینی به مساحت ۳۸.۵ هکتار ساخته شده و دارای تجهیزات مدرن چینی است. برنامه ریزی شده در این کارخانه روزانه ۷.۵ تن سیمان تولید شود. ظرفیت صادرات سالانه این کارخانه ۸۲ میلیون دلار است.

پیش‌بینی می‌شود ۳۰ درصد محصولات این کارخانه به اروپا و دیگر کشور‌ها صادر شود.

هم اکنون چین بزرگ‌ترین همکار اقتصادی و بازرگانی ازبکستان است. مبادلات بازرگانی ازبکستان و چین در سال ۲۰۲۲ میلادی با ۲۰ درصد افزایش از سطح ۸ میلیارد و ۹۲۰ میلیون دلار فراتر رفته است.

هم اکنون در ازبکستان بیش از ۷۰۰ شرکت با سرمایه سرمایه‌گذاران چینی از جمله بیش از ۸۰ شرکت با ۱۰۰ درصد سرمایه سرمایه‌گذاران چینی در زمینه‌های مختلف اقتصاد این کشور فعالیت می‌کنند.

جمهوری خلق چین استقلال ازبکستان را در تاریخ ۲۷ دسامبر سال ۱۹۹۱ میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ ۲ ژانویه سال ۱۹۹۲ میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده