تاریخ: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۶
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۳۲۰۱۲۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چندگانگی عملکردها، سرمایه‌گذاری معدنی در «بردسکن» خراسان رضوی را دچار چالش کرد

‌می‌متالز - فرماندار بردسکن گفت: عملکرد چندگانه برخی دستگاه‌ها از جمله محیط زیست و ناهماهنگی دستگاه‌های متولی صدور مجوز معادن، سرمایه‌گذاری بخش معدن در این شهرستان را دچار چالش و ناامیدی کرده است.

به گزارش می‌متالز، علی دهقان زاده روز چهارشنبه افزود: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای انجام فعالیت‌های معدنی دریافت مجوز محیط زیست است، اما شاهدیم نظر کارشناسان محلی در شهرستان با عملکرد و نظر اداره کل در مشهد متفاوت و تهران نیز اصولا نظر دیگری با استان دارد.

وی با تاکید بر رعایت ضوابط محیط زیستی در اجرای طرح‌های معدنی اظهار داشت: در همه جای دنیا فعالیت‌های صنعتی و معدنی با رعایت شرایط محیط زیستی در حال انجام است، اما گاهی کارشناسان آنقدر شرایط را برای فعالیت سرمایه گذاران سخت کرده اند که عملا این افراد در سرمایه گذاری دچار تردید می‌شوند.

فرماندار بردسکن بیان داشت: سرمایه گذاران نیز به دلیل عدم اطلاع از ضوابط و چارچوب‌های قانونی و فنی مانند آنچه در حوزه محیط زیست وجود دارد، لازم است با به کارگیری شرکت‌های مشاور در این حوزه‌های فنی، اخذ مجوز‌های لازم و مراودات با نهاد‌های متولی صدور مجوز را به مشاوران واگذار کنند تا روند اخذ مجوز‌ها تسهیل شود.

دهقان زاده گفت: از طرف دیگر وقتی سرمایه گذاری در ابتدای روند فعالیت در حوزه معدن قرار دارد باید استخراج اولیه و اقدامات اولیه برای ثبت و دریافت مجوز انجام دهد که به عنوان نمونه شروع این اقدامات با انفجار یا فرآیند استخراج است.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاران برای همین فعالیت‌های اولیه به عنوان مثال باید سوخت کافی تهیه کنند که شرکت نفت برای تامین آن مجوز و پروانه معدن را طلب می‌کند، مجوزی که هنوز سرمایه گذار آن را به دست نیاورده است.

فرماندار بردسکن همچنین گفت: بعضی از خودسری‌های کارشناسان در دستگاه‌های مختلف از جمله محیط زیست و بعضی از دستگاه‌های دیگر موجب فرار سرمایه گذار و چالش جدی در امر اشتغال و سرمایه گذاری در شهرستان شده است.

دهقان زاده شمار معادن این شهرستان غنی از عناصر معدنی را نزدیک به ۵۰ فقره عنوان کرد و گفت: نیمی از این معادن مربوط به استخراج مس و چهار مورد مربوط به طلا است و بقیه سنگ آهن و سنگ لاشه و دیگر عناصر معدنی است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ تا ۱۵ سرمایه گذار آماده مشارکت در حوزه معدن و استخراج منابع سرشار خدادادی بردسکن هستند که همانطور که ذکر شد با چالش‌های ذکر شده دست و پنجه نرم می‌کنند.

فرماندار بردسکن فعالیت‌های معدنی در این شهرستان را موجب رونق اشتغال و تولید و در نهایت توسعه این شهرستان عنوان کرد و گفت: برای تسهیل جذب سرمایه گذاران در بخش معدن، نیازمند رفع عملکرد چندگانه محیط زیست و هماهنگی نهاد‌های متولی صدور مجوز معدن مانند شرکت نفت، آب منطقه‌ای و صنعت ومعدن در شهرستان، مرکز استان و تهران هستیم.

شهرستان بردسکن با ۸۵ هزار نفر جمعیت و سه شهر بردسکن، شهرآباد و انابد و ۷۳ روستای بالای ۲۰ خانوار در فاصله ۲۸۰ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رصوی

عناوین برگزیده