تاریخ: ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۰۲
بازدید: ۲۱۸
کد خبر: ۳۲۰۵۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

خطر کاهش 12 میلیون تنی تولید فولاد در سال 98

می متالز - عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: تولید فولاد در سال 98 طبق برنامه‌ریزی انجام شده باید 28 تا 29 میلیون تن باشد اما با روال فعلی انتظار می‌رود تولید در بهترین شرایط به 16 تا 20 میلیون تن برسد.
خطر کاهش 12 میلیون تنی تولید فولاد در سال 98

به گزارش می متالز، سید‌رضا شهرستانی درباره وضعیت صنعت فولاد در سال 98 اظهار داشت: در سال 97 برای تولید 25 میلیون تن فولاد برنامه‌ریزی داشتیم و این در حالی است که با در نظر گرفتن شرایط داخلی و تحریم‌ها بیش از 12 میلیون تن مصرف داخلی نداشتیم.

وی افزود: 13 میلیون تن تولید باقیمانده برای صادرات برنامه‌ریزی شده بود اما به صورت رسمی حدود 8 میلیون تن صادرات فولاد داشتیم.

شهرستانی ادامه داد: البته با در نظر گرفتن آمار صادرات با کارت‌های بازرگانی موقتی و مقادیری که در داخل فروخته می‌شود که آمار آن در گمرک نیست به بیش از 10 میلیون تن می‌رسیم و این یعنی 2 میلیون تن فولاد به صورت غیررسمی و قاچاق از کشور خارج شده است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده تولید در سال 98 باید به 28 تا 29 میلیون تن برسد و با شرایط فعلی اگر تغییراتی صورت نگیرد به نظر می‌آید در سال آینده مصرف داخلی کاهش بیشتری داشته باشد و به حدود 10 میلیون تن برسد.

وی با بیان اینکه با توجه به کاهش مصرف داخلی به دلیل رکود ساخت و ساز باید تلاش کنیم تا حجم صادرات را به 18 میلیون تن برسانیم، افزود: ولی متاسفانه به واسطه بخشنامه‌های متعدد دولت و تعیین قیمت دستوری و حتی تا ۵۰ درصد قیمت واقعی توسط سازمان بورس برای فولاد، صادرات کاهش پیدا کرده است.

شهرستانی یادآور شد: همچنین بحث غیر واقعی بودن قیمت‌های صادراتی فولاد و بازگشت ارز صادراتی به سامانه نیما عواملی است که باعث شد محدودیت‌هایی در صادرات ایجاد شود و اگر این روند ادامه پیدا کند با توجه به مشکلات تحریم‌ها، حمل‌و‌نقل، بیمه کشتی‌ها و نقل و انتقالات مالی صادرات کشور کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه دولت حمایت چندانی از صنعت فولاد و صادرات انجام نمی‌دهد، تاکید کرد: اگر برای سال آینده به همین روال فعلی ادامه دهیم با کاهش تولید مواجه خواهیم شد و انتظار می‌رود تولید در بهترین شرایط به 16 تا 20 میلیون تن برسد.

این فعال اقتصادی با تاکید بر لزوم واقعی شدن قیمت فولاد، تصریح کرد: هرجایی که اختلاف قیمت فاحشی بین قیمت‌های داخلی و خارجی باشد رانت به وجود خواهد آمد و این امر در بحث صادرات موجب می‌شود کالا را زیر قیمت بفروشیم و ارز کمتری به کشور برگردد، بنابراین در جلساتی که با دولتی‌ها داشتیم، درخواست کردیم که قیمت‌ها برای صادرات 15 درصد قیمت‌های CIS در نظر گرفته شود و پنج درصد زیر این قیمت برای مصرف داخل باشد که اگر این قیمت‌گذاری انجام شود، می‌توانیم شرایط صادرات را کمی بهبود بخشیم.

شهرستانی ادامه داد: در اسفند ماه شرایط صادرات فولاد کمی بهبود یافت اما قبل از آن شاهد این بودیم که بسیاری از شرکت‌ها زیان دیده‌اند، به علت آنکه هم صادرات با مشکل روبرو شده بود هم اینکه برای تولید یک تن فولاد 120 دلار ارز نیاز است و خود این موضوع نقدینگی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه مشکلات ثبت سفارش و تایید وزارت صمت و بانک مرکزی باعث زیان شرکت‌ها شد، افزود: به گمرک نیز گفته شد که سرعت ترخیص کالا را پایین بیاورند تا مصرف ارز کاهش پیدا کند و این عوامل و مشکلات در تولید نیز بی‌تاثیر نخواهد بود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پایان خاطرنشان کرد: اگر بانک مرکزی، گمرک، وزارت صمت و مجلس حمایت کنند و اولویت بر حمایت از صادرات گذاشته شود می‌توانیم به دنیا نشان دهیم که با وجود تحریم‌ها توانسته‌ایم تولید، کیفیت و صادرات را افزایش دهیم ولی اگر این موارد انجام نشود سال آینده سال خوبی نخواهد بود.

عناوین برگزیده