تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۳۶
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۳۲۰۶۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار مازندران:

تعرفه‌ها انگیزه‌ای برای تولید باقی نمی‌گذارند/ دیگر نگاه خام‌فروشی به معادن نداریم

‌می‌متالز - استاندار مازندران گفت: جوانان از روستا‌ها مهاجرت کردند چرا که انگیزه تولید به دلیل بخشنامه‌ها و قوانین محلی، استانی و ملی نیست و برای اینکه بخواهیم روستاهایمان احیاء شوند باید روان‌سازی کنیم، تعرفه‌ها انگیزه‌ای برای تولید باقی نمی‌گذارند.

به گزارش می‌متالز، سیدمحمود حسینی‌پور شب گذشته در جلسه دیدار با اقشار مختلف مردم، خانواده‌های شهدا، فعالان فرهنگی، سیاسی و اقتصادی سوادکوه در محل فرمانداری با بیان اینکه این شهرستان در مرز تلاقی سه استان قرار دارد، اظهار داشت: سوادکوه بر اثر عوامل طبیعی، اقتصادی و سیاسی تغییراتی داشته، کشف باستان‌شناسی همراه با اسناد نشان از این دارد که این شهرستان از نواحی کهن تبرستان و ایران بوده و همواره در مسیر تاریخ نقش ویژه‌ای داشته است.

وی با بیان اینکه تا حدود یک قرن پیش اقتصاد عمده مردم سوادکوه، دامپروری بود، افزود: با تاسیس راه‌آهن و کشف رگه‌های زغال در کوه این منطقه و استخراج زغال باعث عقب ماندگی سوادکوه شد و ذخایر با خام‌فروشی از سوادکوه خارج شد اگرچه در کوتاه مدت اشتغال ایجاد کرده بود، لذا با ایجاد کارخانجات جدید به دنبال فرآوری هستیم و نگاه خام‌فروشی نداریم.

نماینده عالی دولت در مازندران با برشمردن ثروت‌های سوادکوه تصریح کرد: ثروت این شهرستان نسبت به سایر شهرستان‌های استان زیاد است، ولی نتوانستیم این ثروت‌ها را مولد کنیم و به سوی فرآوری دانش بنیان برویم؛ در حوزه گردشگری مزیت‌های زیادی در سوادکوه وجود دارد، صنایع دستی این منطقه رتبه اول را در مازندران دارد، اما با کمترین سود به بازار هدایت می‌شود، تجار ما در حوزه اقتصادی حاضر نیستند این محصولات را در بازار‌های اروپایی که فروش دارند، ساماندهی کنند. نخبگان شهرستان باید از مزیت‌های آن برای توسعه استفاده کنند، سوادکوه دارای شخصیت‌های بزرگ ملی است که همه پای کار آیند.

استاندار مازندران با بیان اینکه نگاه مسوولان سوادکوه به بودجه دولت است و باید این نگاه تغییر کند، اظهار داشت: با ورود و جذب سرمایه‌گذار می‌توان این شهرستان را متحول کرد، نگاه دولتی را کنار بگذارید. مهم‌ترین خلاء ما در سوادکوه، تولید فکر برای مدیریت شهرستان است، باید در هر روستایی، محصولی برندسازی شود، سهم سوادکوه از واردات به بازار روسیه چقدر است؟ ظرفیت نیروی انسانی در سوادکوه بالاست و باید بستر را فراهم کنید و تیم فکری متشکل از تمامی نخبگان شهرستان تشکیل دهید.

مصوبات ستاد تسهیل لازم الاجراست

حسینی‌پور همچنین در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سوادکوه با بیان اینکه باید کاری کنیم تا برخی موانع که خودمان ایجاد کرده‌ایم برداشته شود، گفت: جوانان از روستا‌ها مهاجرت کردند چرا که انگیزه تولید به دلیل بخشنامه‌ها و قوانین محلی، استانی و ملی نیست و برای اینکه بخواهیم روستاهایمان احیاء شوند باید روان‌سازی کنیم، تعرفه‌ها انگیزه‌ای برای تولید باقی نمی‌گذارند.

نماینده عالی دولت در مازندران اظهار داشت: باید جذابیت ایجاد کنیم و به سمت حل شدن مسائل پیش برویم، ستاد تسهیل برای شناسایی موانع و حل آنهاست، همه مدیران در جهت رفع موانع در مناطق روستایی اقدام کنند.

حسینی‌پور باتوجه به ظرفیت‌های سوادکوه یادآور شد: وضعیت شهرک صنعتی شورمست باید تعیین‌تکلیف شود؛ در حوزه صنعت بخشی از معادن خام‌فروشی می‌شود، اداره کل صنایع برای ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان کار کند.

استاندار مازندران با اشاره به تاخیر در اجرا شدن برخی مصوبات ستاد تسهیل خاطر نشان کرد: بعضاً برخی مصوبات سال گذشته اجرا نشده است، دستگاهی که اجرا نمی‌کند کار نادرستی می‌کند، هیچ دستگاهی حق ندارد اجرا نکند؛ مصوبه ستاد تسهیل لازم‌الاجراست اگر قرار باشد هر کسی استدلال خود را داشته باشد، نمی‌پذیرم و اگر مصوبات اجرا نشود، برخورد می‌کنم و آن مدیر باید برود، با توجه به ثروت و نعمت سوادکوه این فقر حق مردم سوادکوه نیست و باید اقدامات خوبی برای رفع محرومیت انجام شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده