تاریخ: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۴۱
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۳۲۰۸۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران:

گره کور رفع تعهد ارزی صادرات/ اجرای قانون سلیقه‌ای است

‌می‌متالز - لاهوتی با بیان اینکه مشکلات صادرکنندگان در موضوع رفع تعهد ارزی، همچنان پابرجاست گفت: وظایفی که کمیته ارزی برای تسهیل روند تعهدات ارزی صادرکنندگان دارد، به درستی انجام نمی‌شود و علی رغم مصوبات خوبی که به تصویب رسیده متاسفانه دستاورد مورد انتظار را نداشته است.

به گزارش می‌متالز، محمد لاهوتی با بیان اینکه مشکل اصلی برای صادرات، رفع تعهدات ارزی است. گفت: با خروج امریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها، تامین ارز واردات از محل صادرات به عبارتی ورودی و خروجی ارز یک مسیر هماهنگ شده و کنترل شده بود که این امر باعث ایجاد مشکل برای واردات و از طرف دیگر منجر به ایجاد اختلال برای صادرات کالا‌های غیرنفتی مثل خشکبار، فرش دستباف، کفش، چرم و... شده است.

وی افزود: در نتیجه می‌توان تامین ارز را برای واردکنندگان و تعهدات ارزی برای صادرکنندگان بزرگترین مشکل دانست.

محمد لاهوتی گفت: در خصوص رفع تعهدات ارزی روش‌های متعدد و متفاوتی پیش‌بینی شده که از آن جمله می‌توان به واردات در مقابل صادرات، فروش کوتاژ‌های صادراتی به واردکنندگان، اشاره کرد، اما متأسفانه شاهد برداشت‌های سلیقه‌ای و اعمال نظرات سلیقه‌ای در اجرای قوانین هستیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید براینکه روند اجرای مصوبات با کندی پیش می‌رود، اضافه کرد: از طرف دیگر با مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر مبارزه با قاچاق مواد و کالا در سال ۱۴۰۲، کمیته ارزی اختیارات فراوانی را به دست گرفت که این کمیته متشکل از ۹ تن از معاونین وزرا و یک نفر از بخش خصوصی است. در این کمیته قوانینی به تصویب می‌رسد که دستگاه‌ها به صورت سلیقه‌ای با آن مصوبات برخورد می‌کنند.

وی تاکید کرد: این امر موجب شده وظایفی که کمیته ارزی برای تسهیل روند تعهدات ارزی صادرکنندگان دارد، به درستی انجام نشود و علی رغم مصوبات خوبی که به تصویب رسیده متاسفانه دستاورد مورد انتظار را نداشته است.

محمد لاهوتی در رابطه با تاثیرگذاری نوسانات ارز تشریح کرد: نوسانات ارز در کوتاه مدت به نفع صادرات است، اما در میان مدت و بلندمدت تاثیر چندانی ندارد، چرا که قیمت کالا‌های وارداتی و داخلی نیز تحت تاثیر نوسانات ارز قرار می‌گیرند. اما در بخش‌هایی مانند حقوق و دستمزد، کالا‌های داخلی و انرژی افزایش نرخ ارز موثر واقع می‌شود و تغییر نرخ آن‌ها باعث رقابتی‌تر شدن کالای صادراتی می‌شود.

همچنین وی با اشاره به سبد صادراتی کشور، گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد در سبد صادراتی ایران حدود ۵۰ درصد را پتروشیمی‌ها و میعانات گازی و تقریبا ۲۵ تا ۳۰ درصد دیگراز سوی صنایع معدنی و فولادی‌ها تامین می‌شود.

به گفته وی ۲۰ تا ۲۵ مابقی کالا‌هایی است که توسط بخش خصوصی تامین می‌شود و وابسته به خوراک و انرژی ارزان قیمت نیست که در ارزش افزوده بالایی دارند، بخصوص در بخش کشاورزی که ارزآوری بسیار خوبی هم دارند.

رئیس کنفدراسیون صادراتی ایران افزود: شرکت‌هایی که ۷۵ تا ۸۰ درصد صادرات کشور را در اختیار دارند تعداد واحد کمتری در زیرمجموعه خود دارند و اشتغال کمتری ایجاد کرده اند، اما ۲۰ تا ۲۵ درصدی که کالا‌های کشاورزی و صنعتی را تولید می‌کنند بیش از ۳۰ هزار کارت بازرگانی و شرکت‌های کوچک هستند که به مراتب اشتغال بیشتری از واحد‌های صنعتی بزرگ سهم خود کرده اند، اما ارزآوری آنان کمتر است.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده