تاریخ: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۲
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۳۲۱۰۱۴
میرتاج‌الدینی خبر داد؛

امکان استفاده از اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری با تعرفه مناسب فراهم می‌شود

‌می‌متالز - رئیس فراکسیون راهبردی مجلس با اشاره به اینکه ایجاد صندوق توسعه شبکه فیبر نوری سبب می‌شود مردم بتوانند از اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری با تعرفه مناسب بهره‌مند شوند، گفت: توسعه متوازن و عادلانه میان اپراتور‌ها از دیگر مزایای ایجاد این صندوق است.

به گزارش می‌متالز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تازگی و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با الحاق یک بند به بند (الف) ماده (۶۶) این لایحه موافقت کردند تا به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت‌های زیرساختی مخابراتی و توسعه شبکه دسترسی نهایی اینترنت پهن باند، صندوقی تحت عنوان صندوق توسعه شبکه فیبر نوری تأسیس شود.

در همین راستا سیدمحمدرضا میرتاج الدینی رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فراکسیون راهبردی از جمله نخستین فراکسیون‌هایی بود که در مجلس یازدهم فعال شد و از آن زمان تاکنون فعالیت‌های مختلفی در بخش ملی داشته است، گفت: کمیته‌های تخصصی ذیل این فراکسیون با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی ایجاد شد و سعی کرد با هدفگذاری تقنینی در حوزه‌های تخصصی، طرح‌های ملی را مدنظر قرار دهد و زمینه‌ساز رفاه اجتماعی برای مردم شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که مردم در کشور با آن روبرو هستند، حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که بخش عمده‌ای از اشتغالزایی کشور را به خود اختصاص داده است؛ اینترنت به عنوان یک موضوع مهم در سبد خانوار‌ها مطرح و سطح کیفی اینترنت و مناسب‌سازی دسترسی به اینترنت مورد توجه تمامی دولت‌ها و بخش حاکمیتی کشور بوده است.

میرتاج‌الدینی با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر تمرکز بر شبکه اینترنت موبایل بوده است، ادامه داد: متاسفانه شبکه اینترنت ثابت نتوانست به خوبی و به صورت متوازن با شبکه اینترنت موبایل توسعه یابد و کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس با نگاه تخصصی به این موضوع طی ۲ سال گذشته در برنامه بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مواردی را در راستای توسعه شبکه فیبر نوری ثابت برای منازل لحاظ کرد و امکانات و منابع مالی خوبی در اختیار دولت قرار گرفت تا با استفاده از آن‌ها بتواند توسعه دسترسی مردم به شبکه پهن باند ثابت مبتنی بر فیبر نوری را رقم بزند.

وی با اشاره به الحاق یک بند به بند (الف) ماده ۶۶ لایحه برنامه هفتم توسعه از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: شاهد طرحی بودیم که بیش از دو سال برنامه‌ریزی درخصوص آن صورت گرفت، قبلا یک فوریت آن در مجلس رای آورده بود و در کمیسیون صنایع مباحث تخصصی مدنظر قرار گرفت و به تصویب رسید و در صف بررسی در صحن علنی مجلس برای تصویب بود.

رییس فراکسیون راهبردی مجلس ادامه داد: خوشحال هستیم که با توجه به نگاه ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مقوله رفاه مردم و توسعه دسترسی به شبکه اینترنت طرح مذکور با موافقت نمایندگان روبرو شد و دولت می‌تواند از منابعی که از محل این طرح حاصل می‌شود و سالانه بیش از ۵ هزار میلیارد تومان است، بخش عمده نیاز مردم به فیبر نوری را تامین کند.

میرتاج‌الدینی با بیان اینکه مردم با اجرایی شدن طرح مذکور می‌توانند از اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری با تعرفه مناسب بهره‌مند شوند، گفت: همچنین دولت مکلف شده است سالانه ۵ میلیون اشتراک مبتنی بر فیبر نوری بر اساس منابعی که از این صندوق در اختیارش قرار می‌گیرد، ایجاد کند و گزارش‌های سالانه را در اختیار کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی جهت نظارت قرار دهد.

همچنین سهیل یحیی‌زاده کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شاهد نیاز روز افزون به حوزه توسعه پهنای باند در زندگی مردم هستیم، گفت: توسعه یافتگی پهنای باند با توجه به توسعه یافتگی فعالیت‌های خدماتی مثل حوزه‌های محتوایی و حوزه‌های مدیایی در سطح دنیا رخ داده است.

وی مطرح کرد: بحث اینترنت اشیاء، شهر و خانه‌های هوشمند در بخش‌های مختلف زندگی مردم جاری و در حال اجرایی شدن است و در حوزه ارتباطات به عنوان یکی از لایه‌های اساسی باید روی مقوله توسعه یافتگی حوزه‌های فناوری اطلاعات نگاه ویژه‌ای به آن صورت گیرد. کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس در این چند سال طرح‌های خوب و ملی را مدنظر قرار داد و امیدوایم بتوانیم تا پایان دوره مجلس موارد دیگری را نیز در حوزه اشتغال‌آفرینی، آی. سی. تی و حوزه فناوری اطلاعات داشته باشیم در این فراکسیون از نظرات بخش خصوصی، دولتی و سایر بخش‌ها استفاه شده است.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده