تاریخ: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۵۷
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۳۲۱۰۲۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

روند متضاد قیمت شمش فولاد از بورس کالا تا عمان و امارات

‌می‌متالز - آن طور که متال اکسپرت ادعا کرده قیمت شمش فولاد صادراتی ایران در کشور‌های حاشیه خلیج فارس به ۵۱۰ دلار به ازای هر تن صعود کرد، ولی هفته‌هاست قیمت شمش فولاد در بورس کالا روندی نزولی دارد و احتمالا کف ۱۹ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم را از دست خواهد داد.

به گزارش می‌متالز، یک ماه پس از اعمال تعرفه صادراتی فولاد در روسیه، قیمت شمش فولاد در بازار‌های جهانی با افزایش چشم‌گیری همراه بود و به دنبال آن قیمت شمش فولاد صادراتی ایران نیز صعودی شد، در مقابل قیمت شمش فولاد در بورس کالا هفته‌هاست به روند نزولی ادامه می‌دهد. براساس آخرین گزارش متال اکسپرت قیمت شمش فولاد صادراتی ایران در بازار‌های جهانی بین ۴۷۰ تا ۴۷۷ دلار تعیین می‌شود. البته شمش فولاد صادراتی ایران نسبت به شمش فولاد دریای سیاه از نظر قیمتی کمتر است، ولی قیمت آن نسبت به اول مردادماه رشد قابل ملاحظه‌ای داشت.

قیمت شمش فولاد صادراتی ایران در نخستین روز‌های مردادماه به ۴۴۰ دلار به ازای هر تن سقوط کرد، در حالی‌که اول فروردین با قیمتی بالاتر از ۵۵۰ دلار معامله می‌شد. به هرحال جو مثبت بازار جهانی فولاد باعث شد تا قیمت شمش فولاد صادراتی ایران تا ۴۷۷ دلار صعودی شود. متوسط قیمت شمش فولاد صادراتی ایران در بازار‌های جهانی به قرار نمودار زیر است:

روند متضاد قیمت شمش فولاد از بورس کالا تا عمان و امارات

با وجود کاهش ۴ دلاری قیمت در طول دو هفته گذشته، ولی گزارش متال اکسپرت نشان می‌دهد شمش فولاد صادراتی ایران در بازار کشور‌های حاشیه خلیج فارس مانند امارات و عمان با قیمت هر تن ۵۱۰ دلار معامله می‌شود. در مقابل روند قیمتی شمش فولاد در بورس کالا طی هفته‌های گذشته نزولی بود.

نیمه شهریورماه هر کیلوگرم شمش فولاد در بورس کالا با قیمت ۲۰ هزار و ۵۴۲ تومان معامله شد، ولی پس از آن روند قیمتی شمش نزولی شد و تا این هفته به کیلویی ۱۹ هزار و ۲۲۷ تومان رسید. با این حال در طول ۴۵ روز گذشته با وجود رشد قیمت شمش فولاد صادراتی ایران در بازار‌های جهانی، قیمت شمش فولاد در بورس کالا ۶.۴ درصد کاهش یافته است. متوسط قیمت شمش فولاد در بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

روند متضاد قیمت شمش فولاد از بورس کالا تا عمان و امارات

در کنار کاهش قیمت شمش فولاد در معاملات بورس کالا حجم معاملات هم کاهشی است. این هفته حجم معاملات نسبت به هفته قبل ۴۲ درصد کاهش یافت و از مجموع ۱۱۰ هزار تن شمش عرضه شده، تنها ۴۶ درصد از آن‌ها معامله شد. باید در نظر داشت حجم معاملات آهن اسفنجی، گندله و کنسانتره سنگ آهن در طول هفته‌های گذشته صعودی بود.

مازاد عرضه شمش فولاد در بورس کالا قیمت را به سمت کف ۱۹ هزار تومان پیش‌برده است و اگر طی هفته‌های آینده تحرکی در سمت تقاضا صورت نگیرد قیمت شمش فولاد در بورس کالا برخلاف بازار‌های جهانی کف ۱۹ هزار تومان را از دست خواهد داد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده