تاریخ: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۳۲
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۳۲۱۰۲۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

کاهش قیمت میلگرد با افزایش عرضه

‌می‌متالز - افزایش عرضه میلگرد در بازار‌های صادراتی ایران منجر به کاهش ۳ درصدی قیمت میلگرد صادراتی ایران در طول ۱ ماه گذشته شد. در این بازه زمانی قیمت میلگرد در بازار آتی بندر شانگهای ۴ درصد و در بازار داخلی ایران کمتر از ۲ درصد کاهش پیدا کرد، ولی در بورس فلزات لندن تقریبا ثابت بود.

به گزارش می‌متالز، متوسط قیمت میلگرد صادراتی ایران در طول هفته گذشته به ۴۹۰ دلار به ازای هر تن رسید. قیمت میلگرد صادراتی ایران از اول مردادماه صعودی شد و از ۴۹۰ دلار به ۵۰۵ دلار رسید، ولی از اواخر شهریورماه با افزایش عرضه میلگرد به خصوص در کشور عراق، قیمت میلگرد صادراتی ایران دوباره تا ۴۹۰ دلار به ازای هر تن عقب نشینی کرد و اگر همین روند نزولی ادامه داشته باشد میلگرد صادراتی ایران هفته‌های آینده کف قیمتی ۴۹۰ دلار را از دست می‌دهد.

متوسط قیمت میلگرد صادراتی ایران به قرار نمودار زیر است:

کاهش قیمت میلگرد با افزایش عرضه

پایان محدودیت‌های توزیع برق در کشور با افزایش صادرات میلگرد همراه بود و با توجه به اینکه مقصد اصلی میلگرد صادراتی ایران بازار عراق است، افزایش عرضه‌ها تا کنون منجر به کاهش قیمت‌ها شده است. قیمت هر تن میلگرد صادراتی ایران از دهه آخر شهریورماه حدود ۳ درصد کاهش پیدا کرد و به پایین‌ترین رقم در سال جاری رسید. در این بازه زمانی قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن تقریبا ثابت بود. چهار هفته قبل معاملات آتی میلگرد در بورس فلزات لندن با قیمت ۵۶۵ دلار به ازای هر تن انجام می‌شد و در روز گذشته ۵۶۰ دلار قیمت‌گذاری شد.
پس از بورس فلزات لندن، قیمت میلگرد در بورس آتی بندر شانگهای طی یک ماه گذشته نزولی بود. یک ماه قبل هر تن میلگرد در بورس آتی بندر شانگهای ۳ هزار و ۷۷۳ یوآن قیمت داشت و هفته گذشته به ۳ هزار و ۶۲۶ یوآن رسید. با این حساب قیمت میلگرد در چین نیز در طول ۱ ماه حدود ۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

با وجود این نوسانات در بازار‌های جهانی در بازار داخلی قیمت میلگرد تقریبا ثابت بود. یک ماه قبل متوسط قیمت میلگرد ۱۰ در بازار آزاد برابر با کیلویی ۲۵ هزار و ۷۵۰ تومان بود و در آخرین معاملات انجام شده به کیلویی ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. متوسط قیمت میلگرد ۱۴ نیز در این بازه زمانی از کیلویی ۲۵ هزار و ۶۶ تومان به ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان کاهش پیدا کرد. متوسط قیمت میلگرد در بازار داخلی طی یک ماه گذشته به قرار نمودار زیر است:

کاهش قیمت میلگرد با افزایش عرضه

با وجود کاهش ۳ درصدی قیمت میلگرد صادراتی ایران در طول یک ماه گذشته، قیمت انواع میلگرد در بازار داخلی کمتر از ۲ درصد کاهش یافته است. البته باید در نظر داشت در بازار داخلی ایران با آغاز نیمه سرد سال تقاضا برای میلگرد کاهش پیدا می‌کند. در طی دو هفته گذشته قیمت میلگرد در بازار آزاد به افزایش قیمت ارز در بازار غیر رسمی واکنشی نشان نداد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده