تاریخ: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۰۸
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۳۲۱۰۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس مرکز مشاوران حقوقی و تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد؛

نخستین بازبینی کلی در دستورالعمل‌های پذیرش بورس و فرابورس

‌می‌متالز - زینب فلاح گفت: بنا به اعلام رئیس مرکز مشاوران حقوقی و تدوین مقررات بازار سرمایه، پیرو برگزاری جلسات متعدد کمیته تدوین مقررات، دستورالعمل‌های پذیرش بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، برای اولین بار از زمان تصویب آن در نیمه دوم دهه هشتاد، مورد بازبینی کلی قرار گرفته است.

به گزارش می‌متالز، زینب فلاح، رئیس مرکز مشاوران حقوقی و تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن اعلام این خبر بیان کرد: «دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران» و «دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران» که در سال‌های ١٣٨٦ و ١٣٨٨ به تصویب هیأت مدیره سازمان بورس رسیده‌است، در طی سنوات گذشته در مواردی به صورت جزئی اصلاح گردیده؛ اما در سال جاری، به پیشنهاد بورس‌ها برای نخستین بار جهت بازبینی کلی در دستور کار کمیته تدوین مقررات بازار سرمایه قرار گرفت.

زینب فلاح افزود: جلسات کمیته یاد شده با حضور مدیران و کارشناسان حوزه‌های ذی‌ربط در سازمان و نیز مدیرعامل و معاونین شرکت بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، تشکیل و بر اساس آن، تغییرات و اصلاحات موثری در مفاد این دستورالعمل‌ها پیشنهاد و مورد بررسی قرار گرفت. از جمله تغییرات اساسی؛ ایجاد دو تابلو تحت عنوان تابلوی اصلی و تابلوی فرعی در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران و همچنین تغییر عنوان بازار شرکت‌های کوچک و متوسط به «بازار نوآفرین» و تشکیل دو تابلوی رشد و دانش‌بنیان در ذیل آن در فرابورس اشاره کرد.

وی ادامه داد: در صورت تصویب اصلاحات پیشنهادی، پذیرش شرکت‌های «دانش‌بنیان»، «فناور»، «خلاق» در تابلوی دانش‌بنیان فرابورس انجام خواهد شد ضمن آن که بر اساس مقررات کنونی، کماکان پذیرش شرکت‌های «فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال» در بورس تهران نیز امکان‌پذیر است.

فلاح تصریح کرد: پیش‌بینی مدیریت تعارض منافع در اتخاذ تصمیمات هیأت‌های پذیرش، تعدیل حداقل سرمایه متقاضی پذیرش سهام در بازارها، تحدید بازار پایه فرابورس از طریق بازار توافقی و بازار نوآفرین و الحاق چند پیوست به دستورالعمل پذیرش فرابورس از دیگر تغییرات اصلاحی مورد پیشنهاد در این دستورالعمل‌هاست. در همین راستا و در اجرای ماده ٧ «قانون بازار اوراق بهادار» و ماده ٣٠ الحاقی به «قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار»، به منظور بهره‌مندی از نظرات عموم، علی‌الخصوص صاحب‌نظران و فعالان در حوزه این بازار در تدوین نهایی این دستورالعمل‌ها، پیش‌نویس اصلاحات دستورالعمل‌های یادشده، به شرح پیوند زیر منتشر می‌شود. بر این اساس از تمامی فعالان بازار سرمایه و نیز صاحب‌نظران در این حوزه دعوت می‌شود نظرات و پیشنهاد‌های خود را درخصوص پیش‌نویس‌های تهیه‌شده به پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه ارسال کنند.

https://cmr.seo.ir/FrmRule.aspx?Id=۶۱۲۰۰

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده