تاریخ: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۳۲۱۲۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فرصت حذف عوارض وارداتی با احیای روابط ایران و عربستان

‌می‌متالز - یک فعال فولادی گفت: در شرایط فعلی که روابط دو جانبه ایران و عربستان احیا شده است، می‌توان در این زمینه پیشقدم شد و با حذف عوارض وارداتی، محصولات فولادی ایرانی را وارد بازار‌های عربستان کنیم.

به گزارش می‌متالز، حسین بختیاری با اشاره به وضعیت فولاد ایران در بازار‌های جهانی اظهارداشت: امروزه در برخی محصولات فولادی از جمله میلگرد و تیرآهن برخلاف محصولاتی مانند شمش و اسلب زمینه صادراتی فراهم نیست؛ چرا که اغلب کشور‌های منطقه به خصوص کشور‌های حاشیه خلیج فارس تولیدکننده میلگرد و محصولات فولادی هستند و با وضع عوارض وارداتی اجازه ورود این محصولات به کشور‌های خود را نمی‌دهند.

وی در ادامه اضافه کرد: بر همین اساس، حتی کشور عربستان که به دلیل پروژه‌های عمرانی در دست اجرا، حجم زیادی از این محصولات را مصرف می‌کند نیز برای آن‌ها عوارض وارداتی گذاشته است. البته شنیده‌ها حاکی از این است که برخی کشور‌های منطقه از جمله عمان توانسته‌اند با رایزنی‌های دیپلماتیک این عوارض را حذف کرده و محصولات فولادی خود را به عربستان صادر کنند.

این فعال فولادی معتقد است، در شرایط فعلی که روابط دو جانبه ایران و عربستان احیا شده است، می‌توان در این زمینه پیشقدم شد و با حذف عوارض وارداتی، محصولات فولادی ایرانی را وارد بازار‌های عربستان کنیم.

بختیاری با بیان اینکه یکی از راه‌های ارتقای محصولات فولادی ایران در بازار‌های منطقه افزایش کیفیت و حرکت به سمت تولید محصولات آلیاژی است، گفت: در شرایط فعلی، چنین عملکردی می‌تواند نقش مهمی در رابطه با ایجاد بازار‌های جدید فولادی ایفا کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، کشور‌های حاشیه خلیج اقدام به تولید میلگرد‌های روکش‌دار می‌کنند که با توجه به آب و هوای رطوبتی آنها، با استقبال گسترده‌ای روبرو شده است. در این راستا، تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند با الگو برداری، تولید این محصول را آغاز کنند و بازار‌های جدیدی را ایجاد کنند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده