به گزارش میمتالز، خیرالله خادمی در واکنش به ادعای مشاور دولت قبل در خصوص خطآهن همدان-سنندج، اظهار کرد:پروژه راهآهن تهران-همدان-سنندج به طول ۴۲۰ کیلومتر در قالب یک ردیف اعتباری از سال ۸۵ در برنامه کاری قرار گرفت.
وی ادامه داد: متعاقب آن از سمت سنندج ساخت قطعات یک و ۳ و از سمت همدان به تهران نیز عملیات زیرسازی به صورت همزمان شروع شد.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه مسیر ریلی تهران-همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر در اولویت اجرایی جهت اتصال از مرکز خطوط ریلی به همدان قرار داشت. بر این اساس طی سالهای ۹۰ تا ۹۶ ساخت این خطریلی در اولویت قرار گرفت و منابع اعتباری نیز برای اتمام خطآهن تهران به همدان هزینه شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با اشاره به اینکه سال ۹۶ خطآهن تهران-همدان افتتاح شد، گفت: در همان سالها قطعه همدان به سنندج علی رغم فعالیت زیرسازی به دلیل نبود منابع مالی با روند بسیار کندی ادامه یافت. برخی سازههای نیمه کاره ساخته شده در آن بیانگر رها شدن پروژه در دولت قبل بود که البته در دولت سیزدهم تکمیل شده است.
خادمی بیان کرد: پس از افتتاح خطآهن تهران- همدان، فعالیت در محدوده همدان-سنندج با روند اعتباری کُند، آغاز شد چراکه در آن زمان نیز اولویت تکمیل پروژهها با خط آهن رشت و کرمانشاه بود.
وی با اشاره به اینکه در دولت قبل صرفا زیرسازی خطآهن همدان-سنندج انجام شد، اضافه کرد: در دولت قبل هیچ کدام از تقاطعهای غیرهمسطح پروژه ساخته نشده بود. در دولت سیزدهم ۴۶ تقاطع غیرهمسطح در ۱۵۰ کیلومتر خطآهن مذکور احداث شده که در نوع خود این حجم عملیات بینظیر بوده است.
وی همچنین با بیان اینکه هیچکدام از ایستگاههای بین راهی خطآهن همدان-سنندج در دولت قبل ساخته نشده بود، اظهار کرد: علاوه بر این ۳۰ کیلومتر خطوط ایستگاهی پروژه ساخته نشده بود. جوشکاری، بالاست ریزی در ۳ مرحله، رلواژ در سه مرحله برای رسیدن به سرعت سیر قطار در طرح، ایستگاههای بین راهی و تکمیل ایستگاه سنندج همراه با ساختمانهای صنعتی و محوطهسازی انجام نشده بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تمام این کارها به همراه ساخت ساختمانهای مورد نیاز (پلیس و...) در دولت سیزدهم اجرایی شده است، تصریح کرد: نصب ۱۰۸ سوزن در مسیر، فیبر نوری، ایمنسازی، سیستمهای ارتباطی، انتقال دیتا و... نیز تمام طی ۲ سال اخیر اجرایی شده است.
خادمی یادآور شد: در انتهای دولت قبل حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران از جمله بدهی سنگین به ذوب آهن اصفهان (۴۰۰ میلیارد تومان بابت دریافت ریل قرضی) داشتیم که باعث توقف تکمیل پروژه در دولت قبل شده بود.
وی خاطرنشان کرد: این در حالی بود که در دور اول سفر هیات دولت سیزدهم به استان کردستان مقرر شد با تخصیص ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار ضمن پرداخت بخشی از مطالبات کارهای نیمه تمام ذکر شده در خطآهن همدان-سنندج به اتمام برسد.
وی با بیان" با اقدامات دولت سیزدهم امروز شاهد بهرهبرداری از خطآهن همدان-سنندج هستیم" در خصوص اظهارات یکی از مشاوران دولت قبل، گفت: به نظر میرسد کسی که این موضوع را مطرح کرده هم از آخرین روند اطلاع نداشته و هم اینکه از نحوه احداث خطوط ریلی بی اطلاع بوده است. ادعای فرد مذکور درباره ساخت خط آهن همدان-سنندج غیرکارشناسی است.
منبع: خبرگزاری تسنیم