تاریخ: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۲:۳۶
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۳۲۲۶۵۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رییس نیروگاه‌های مجتمع مس شهربابک خبر داد:

نیروگاه خورشیدی ۲۵+۵ مگاواتی مجتمع مس تا ده ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید

‌می‌متالز - با توجه به ناترازی تولید برق در کشور و محدودیت مصرف برق صنایع در تابستان و در اوج مصرف و وجود پتانسیل بالای اقلیم استان مبنی بر استفاده از انرژی‌های پاک خدادادی، به ویژه انرژی خورشیدی مجتمع مس شهربابک به عنوان صنعت پیشرو در فاز نخست اقدام به تامین بخشی از نیاز انرژی برق خود به وسیله احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک کرده است.

به گزارش می‌متالز، رییس نیروگاه‌های مجتمع مس با اعلام این مطلب گفت: در این خصوص قرارداد احداث نیروگاه خورشیدی ۲۵ مگاواتی در خاتون‌آباد و ۵ مگاواتی در بنه یکه از طریق طرح جامع برق و پیمانکاری شرکت کرچنر سولار گروپ ایرانیان منعقد و شروع به کار گردیده است که در حال حاضر در مرحله تسطیح زمین و پایه‌کوبی است.

مهندس محمودی اشتغال‌زایی این پروژه در زمان احداث را ۹۹ نفر و در زمان بهره‌برداری را ۳۲ نفر عنوان کرد و گفت: این نیروگاه با تولید ۶۳ هزار مگاوات ساعت برق در سال و استفاده از توان مهندسان داخلی به صورت ۱۰۰ درصدی، علاوه بر تامین بخشی از برق پایدار برای کارخانجات ذوب مس خاتون‌آباد و میدوک بهبود ناترازی برق در شبکه سراسری برق کشور را نیز در پی خواهد داشت.

مهندس محمودی به سایر مزیت‌های احداث این نیروگاه اشاره کرد و بیان داشت: این پروژه علاوه بر اینکه باعث جبران ضرر و زیان ناشی از عدم‌النفع صنایع مس ایران می‌گردد، صرفه‌جویی ۱۵ میلیون متر مکعبی گاز، صرفه جویی ۱۸ میلیون لیتر آب در سال، کاهش وابستگی به شبکه برق سراسری و کمک به رفع کمبود برق کشور، کاهش انتشار ۲۴ میلیون کیلوگرم دی اکسید کربن، کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و نتیجتاً جلوگیری از گرمایش زمین از دیگر مزیت‌های احداث این پروژه می‌باشد.

رییس نیروگاه‌های مجتمع مس شهربابک اظهار داشت: احداث پروژه نیروگاه خورشیدی ۲۵+۵ مگاواتی مجتمع مس شهربابک با بودجه ۲۰ میلیون یورو، ۹ و نیم ماه به طول می‌انجامد.

مهندس محمودی با اشاره به سایر پروژه‌های تامین انرژی گفت: سایر پروژه‌های تامین انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک با ظرفیت‌های ۵۰ مگاوات بادی در مرحله مطالعاتی و ۱۵۰ مگاوات خورشیدی در مراحل تعیین تکلیف نهایی می‌باشد.

عناوین برگزیده