تاریخ: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۱
بازدید: ۵۳
کد خبر: ۳۲۲۷۷۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
عضو کمیسیون صنایع مجلس:

تولید خودرو در فضای انحصاری اجازه قیمت‌گذاری به دولت می‌دهد!

‌می‌متالز - برخی کارشناسان و مسوولان معتقدند ایجاد حق برای دولت در خصوص قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان به‌دلیل حمایت از فضای انحصاری برای خودروسازان است. در حالی که خودروسازان معتقدند مورد حمایت مستمر دولت نیستند.

به گزارش می‌متالز، طاهری، عضو کمیسیون صنایع مجلس در این خصوص گفت: «هر کالایی همچون خودرو که تولید آن در کشور انحصاری است و موردنیاز مردم باشد، قیمت دستوری توسط شورای رقابت و براساس آنالیز واقعی قیمت ارائه داده می‌شود و پس از بررسی توسط شورای رقابت قیمت خودرو‌ها اعلام می‌شود.»

آزادسازی قیمت محصولات خودروسازان چه پیامد‌هایی دارد؟

کیفیت خودرو و قیمت آن دو بحث جداگانه است که هر کدام نیاز به ساعت‌ها بررسی دارد. درحال‌حاضر درخصوص قیمت‌گذاری، فروش و بازار دو خط مشی وجود دارد؛ برخی معتقدند قیمت باید آزادسازی شود تا قاچاق اتفاق نیفتد، اما برخی مخالف هستند و معتقدند تورم را بیشتر می‌کند. به عقیده من باتوجه به محدودیت ارز و واردات هیچ کالایی در کشور وجود ندارد که انحصاری نباشد، بنابراین اگر دولت مقدار متناسبی ارز داشته باشد که به تولیدکنندگان بگوید در صورت افزایش قیمت، کالای تولیدی آنان وارد می‌شود، آنوقت می‌توان گفت انحصار نیست.

آیا واردات خودرو بدون انتقال ارز امکان‌پذیر است؟

گمان می‌کنیم در بحث تهاتر محدودیت منبع نداریم و ارقام بی‌نهایت است در حالی که این‌طور نیست، نرخ خودرو از یک قیمت آبشاری تبعیت می‌کند به همین دلیل بهای خودرو افزایش پیدا می‌کند. هیچ‌وقت واردات خودرو در یک‌سال بالای ۱۰۰هزار دستگاه نبوده، چون چند سال است که این اتفاق نیفتاده، موضوع واردات خودرو انباشت شده است.

باتوجه به محدودیت ارزی آزادسازی واردات خودرو ضروری است؟

سه موضوع در این بحث مطرح است که عبارتنداز مصرف سوخت، تنوع و امنیت خودرو. از دولت خواسته شد در این زمینه برنامه‌ریزی کند و به صورت زمان‌بندی‌شده رسیدن به این موضوعات را مدنظر داشته باشد. درواقع بخشی از این سوال و جواب‌ها و استیضاح وزیران به همین‌دلیل است. نماینده مجلس خودروساز نیست بلکه قانون‌گذار است.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

عناوین برگزیده