تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۴
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۳۲۲۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کشف بیش از 262 هزار تخلف صنفی و خدماتی در 11 ماهه سال 97 / گرانفروشی و تقلب در صدر تخلفات قرار دارد

می متالز - بررسی عملکرد سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولی کنندگان بیانگر 3 میلیون و 190 هزارو 564 بازرسی از بازار کالا و خدمات در یازده ماهه منتهی به سال 1397 است که با لحاظ آمار قاچاق کالا تعداد 262هزارو 102 تخلف کشف شده است.
کشف بیش از 262 هزار تخلف صنفی و خدماتی در 11 ماهه سال 97 / گرانفروشی و تقلب در صدر تخلفات قرار دارد

به گزارش می متالز، همچنین از مجموع 364 هزارو 509 بازرسی انجام شده از واحدهای صنفی و غیرصنفی در همین مدت تعداد 8700 پرونده تشکیل شده است که مجموع ارزش ریالی تخلفات کشف شده معادل 7 میلیون و 12 هزارو 87 میلیون ریال بوده است.
بازرسی های به عمل آمده از انبار و سردخانه ها در یازده ماهه منتهی به سال 1397 نیز حاکی از آن است که از مجموع 36408 بازرسی انجام شده تعداد 325 پرونده تشکیل شده است که ارزش ریالی این پرونده ها بیش از یک میلیون و 481 هزارو 683 میلیون ریال بوده است.
طی گشت های مشترک انجام شده در یازده ماهه منتهی به سال 1397، از مجموع 127هزار بازرسی انجام شده 4582 پرونده تشکیل شده است که ارزش ریالی تخلفات کشف شده 5 میلیون و 924 هزارو 317 میلیون ریال برآورد شده است .

همچنین طی گشت های مشترک برگزار شده توسط بازرسان سازمان حمایت با سایر ارگانها در مجموع 84هزارو 442 بازرسی در یازده ماهه منتهی به سال 97 انجام شده است که از مجموع بازرسی ها تعداد 42هزارو 715 پرونده تشکیل شده است که ارزش ریالی پرونده های متشکله معادل 9 میلیون و 874 هزارو 885 میلیون ریال بوده است.
همچنین از مجموع 96هزارو 714 بازرسی های انجام شده در یازده ماه منتهی به سال 97 تعداد 2076 پرونده تشکیل شده است که ارزش ریالی پرونده ها معادل 282 هزارو 386 میلیون ریال می باشد.

از مجموع 240507 شکایات دریافتی در یازده ماهه منتهی به سال97، تعداد 5714 شکایت منجر به مصالحه شده است که ارزش ریالی شکایات صورت گرفته معادل 181943 میلیون ریال بوده است.

مجموع شکایات دریافتی در بخش های کالایی و خدمات و نحوه دریافت شکایات به صورت تلفنی، حضوری، کتبی بیانگر آن است که بیشترین شکایات مرتبط با بخش کالایی به تعداد 206هزارو 541 مورد و بیشترین نوع دریافت شکایت به روش تلفنی به تعداد 159هزارو 94 مورد بوده است.
بیشترین بخش شکایات خدمات مربوط به رستوران های غذاخوری و تعمیر خودروهای سبک و بیشترین شکایات در حوزه کالایی به نان و میوه و سبزیجات و بیشترین موارد تخلف به گرانفروشی و تقلب تعلق دارد.
از مجموع 78هزارو 876 گزارش دریافتی از ناظران افتخاری تعداد 75هزارو 267 گزارش قابلیت پیگیری داشته است و سایر موارد به تعداد 3598 مورد غیرقابل پیگیری بوده است. لازم به ذکر است از گزارش های دریافتی تعداد 37هزارو 375 واحد متخلف شناخته شده است.

همچنین لازم به ذکر است این سازمان در راستای سایر وظایف محوله از جمله پیش بینی و مدیریت بحران های احتمالی کالاها و خدمات و سایر موارد مرتبط به تهیه و تدوین گزارش های کارشناسی و تحلیلی به منظور ارائه به مراجع ذیصلاح اقدام می کند که تاثیر بسزایی در پیش نگری و پیش بینی از بحران کالایی دارد.

عناوین برگزیده