تاریخ: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۱
بازدید: ۶۰
کد خبر: ۳۲۲۹۷۳
سرویس خبر : انرژی

طرح تخصیص سهمیه بنزین به کارت ملی در کل کشور قابل اجراست؟

‌می‌متالز - مدتی پیش در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه طرحی تحت عنوان تخصیص سهمیه بنزین به کارت ملی تصویب شد و برای مدتی هم در جزیره کیش به اجرا در آمد. اما اکنون پس از گذشت بیش از یک سال مجریان آن اذعان دارند که این طرح شکست خورده است.

به گزارش می‌متالز، مدتی پیش در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه طرحی تحت عنوان تخصیص سهمیه بنزین به کارت ملی تصویب شد. طبق مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، سهمیه بنزین به جای پلاک خودرو به کد ملی تمام شهروندان به‌طور یکسان تعلق خواهدگرفت، بانیان این طرح آن را دستاوردی در جهت عادلانه ساختن نظام تخصیص سوخت می‌دانند، اما اتفاق عجیبی که در این وادی رخ داد این بود که پس از اجرای آن در جزیره کیش، در سکوت خبری این طرح متوقف شد.

تخصیص سهمیه بنزین به کارت ملی افراد شکست خورد؟

در رابطه با اینکه طرح تخصیص بنزین به کارت ملی چقدر موفق بوده است؟ احمد رونقی، کارشناس فناوری اطلاعات و مشاور فنی پایلوت طرح بازتوزیع یارانه بنزین از طریق تخصیص یارانه به افراد در جزیره کیش، گفت: کسانی که می‌گویند این طرح شکست خورده باید دلایل خودرا مطرح کنند، این طرح از اول اسفند ۱۴۰۰ تا اول مرداد ۱۴۰۱ در جزیره کیش و پیرو مصوبه‌ای که ستاد هماهنگی اقتصادی دولت داشت اجرا شد، البته طرحی که اجرا شد در ماهیت چند تفاوت با طرحی داشت که پیش‌تر در رسانه‌ها به عنوان این طرح معرفی شده بود.

وی افزود: ایده اصلاح نظام یارانه بنزین چندین سال است که مطرح می‌شود و سابقه‌ای نسبتاً طولانی دارد. دانشگاهیان و نخبه‌های سیاسی و اقتصادی هم در این باره مدت‌هاست صحبت می‌کنند. اما در دولت سیزدهم با توجه به رویکرد دولت و فرصتی که به جهت طرح آزمایشی به وجود آمد این موضوع یکی از راه حل‌ها عنوان شد.

در طرح یارانه نان از هم طرح یارانه سوخت استفاده می‌شود

رونقی با اشاره به اینکه یکی از راه حل‌های اصلاح نظام یارانه سوخت، تخصیص یارانه بنزین به کد ملی افراد به جای خودرو‌هاست، توضیح داد: امکان اجرای این طرح از اسفند ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ فراهم شد تا در جزیره کیش یک دور آزمایش شود. هر چند در جزیره کیش تفاوت‌هایی جدی با اصل طرح داشت.

وی تأکید کرد: دو طرح استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت و تخصیص سهمیه بنزین به کارت ملی دو طرحی بود که اجرا شد که نتایج منطقی و مثبتی در پی داشت. اجرای آزمایشی این طرح نشان داد که این قابلیت اجرا در کل کشور وجود دارد. اجرای این طرح در کیش موفقیت‌های زیادی داشت و قابلیت تعمیم به کل کشور را داشت.

رونقی خاطرنشان کرد: آن‌هایی که می‌گویند این طرح شکست خورده است باید این پاسخ را بدهند که چرا زیر ساخت فنی و نگاهی که در معماری پایلوت بنزین وجود داشت بلافاصله در طرح نان استفاده شد و کماکان هم استفاده می‌شود؟ برای اینکه این طرح شکست خورده نامیده شود باید دلایل آن با منطق مطرح شود.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده