تاریخ: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۱۵
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۲۳۰۰۰
سرویس خبر : انرژی

روسیه هم برای کاهش تولید نفت به عربستان پیوست

‌می‌متالز - عربستان سعودی و روسیه که صادرکنندگان بزرگ نفت هستند، تایید کردند که به کاهش داوطلبانه تولید نفت خود تا پایان سال ادامه می‌دهند، زیرا نگرانی‌ها نسبت به تقاضا و رشد اقتصادی، همچنان روی بازار‌های نفت سنگینی می‌کند.

به گزارش می‌متالز، هر دو کشور اعلام کردند کاهش تولید نفتشان، در ماه آینده برای تمدید، تعمیق یا تشدید آن، بررسی خواهد شد.

یک منبع در وزارت انرژی عربستان سعودی تائید کرد که به کاهش داوطلبانه اضافی خود به میزان یک میلیون بشکه در روز ادامه می‌دهد که به منزله تولید حدود ۹ میلیون بشکه در روز در دسامبر است. این منبع در این بیانیه گفت: این کاهش داوطلبانه اضافی برای تقویت اقدامات احتیاطی کشور‌های اوپک پلاس با هدف حمایت از ثبات و تعادل بازار‌های نفت است.

پس از بیانیه عربستان سعودی، مسکو هم اعلام کرد که به کاهش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی خود تا پایان دسامبر ادامه خواهد داد.

اوپک پلاس که شامل تولیدکنندگان عضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان اصلی آن‌ها جمله روسیه است، از سال ۲۰۲۲، محدودیت داوطلبانه تولید را آغاز کرد تا به گفته خود، اقدامی پیشگیرانه برای حفظ ثبات بازار باشد.

نفت برنت در سپتامبر به حدود ۹۸ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رکورد قیمت در سال ۲۰۲۳ بود. اما از آن زمان با وجود تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، کاهش یافته و روز جمعه حدود ۸۵ دلار در هر بشکه معامله شد.

عربستان سعودی برای نخستین بار در ژوئیه کاهش داوطلبانه اضافی تولید خود را برای حمایت از اقدامات اوپک پلاس اعلام کرد.

این کشور در سپتامبر اعلام کرد که کاهش داوطلبانه اضافی خود را تا پایان سال تمدید خواهد کرد و این تصمیم را به صورت ماهانه بازبینی خواهد کرد.

تحلیلگران انتظار دارند که این کشور کاهش تولید خود را در دسامبر تمدید کند.

طبق تصمیم اوپک پلاس در ژوئن، محدودیت عرضه نفت این گروه تا پایان سال ۲۰۲۴ حفظ خواهد شد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده