تاریخ: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۰
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۲۳۲۹۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش تقاضای افغانستان برای ترانزیت از مسیر ایران/ آغاز بهره‌برداری از معدن غوریان

‌می‌متالز - به گفته رئیس هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان سفر هیات افغانستانی به ایران، یک ماه پس از سفری که هیاتی ۸۰ نفره از مسوولان دولتی و فعالان اقتصادی ایران به افغانستان داشتند می‌تواند مسیر‌های تجارت بین دو کشور را توسعه دهد. با این حال کشور‌های چین، ترکیه و پاکستان نیز در تلاش برای تقویت حضور در صحنه جدید اقتصادی افغانستان هستند.

به گزارش می‌متالز، روز شنبه هیات اقتصادی ۳۰ نفره‌ای از افغانستان به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی نخست وزیر حکومت طالبان به ایران آمدند.

محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان، درباره ثمراتی که این سفر می‌تواند برای اقتصاد ایران داشته باشد، گفت: این هیات به دعوت طرف ایرانی در کشور حضور پیدا کرده است و ملا عبدالغنی برادر آخوند که در راس این هیات به ایران می‌آید معاون اقتصادی هیات وزیران افغانستان و رئیس اداره نُرم اقتصاد افغانستان نیز هست و تصمیم‌گیر نهایی در حوزه اقتصاد افغانستان به شمار می‌آید. وزاری تجارت و صنعت افغانستان، وزیر حمل و نقل و هوانوردی افغانستان و وزیر مالیه افغانستان که گمرکات را هم زیر نظر دارد از دیگر حاضران در هیات هستند.

وی افزود: با تغییراتی که در دو سال گذشته در افغانستان رخ داده و رویکرد اقتصادی که حاکمان افغانستان پیش گرفتند فرصت‌های جدیدی در اقتصاد افغانستان ایجاد شده و در پی این تغییرات امکان برداشت ذخایر معدنی افغانستان، کشاورزی و توسعه زیرساخت‌ها در این کشور فراهم آمده است.

سیادت ادامه داد: از ابتدای استقرار طالبان در کابل میان حاکمان طالبان و مسوولان جمهوری اسلامی ایران مذاکراتی صورت گرفته است، اهمیت این سفر نیز از آنجاست که می‌تواند بستر سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها را در صنایع، معادن و کشاورزی افغانستان فراهم آورد.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی ارزش ذخایر معدنی افغانستان دست‌کم ۱۰۰۰ میلیارد دلار برآورد شده و انواع گوناگون ذخایر معدنی در خاک این کشور نهفته است، ذخایری که شامل لیتیوم، سنگ‌های قیمتی، سنگ آهن، سرب و روی و... می‌شود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان همچنین گفت: در چند ماه گذشته چهار فاز از معدن غوریان افغانستان در نزدیکی مرز ایران واگذار شد و در مناقصه برنده دو فاز از این پروژه ایرانی‌ها بودند که بهره‌برداری از یک فاز در هفته جاری آغاز می‌شود.

سیادت در پاسخ به این پرسش که همجواری ایران و افغانستان، اشتراک زبانی و فرهنگی، بستر تاریخی مشترک و مرز طولانی بین دو کشور می‌تواند امتیازاتی منحصر به فردی برای ایران در مبادلات اقتصادی نسبت به دیگر کشور‌ها باشد؟ گفت: این‌ها هر چند شروط لازم برای توسعه همکاری است، اما شروط کافی به شمار نمی‌آید، شرط کافی این است که با توجه به تغییر شرایط اقتصادی در افغانستان حضور ایرانی در صحنه اقتصادی این کشور تقویت شود.

وی اضافه کرد: تاکنون ناامنی اصلی‌ترین مانع همکاری اقتصادی با افغانستان بوده با این حال استقرار طالبان امنیت مطلوبی را در این کشور ایجاد کرده و بازیگران جدیدی مانند چین، ترکیه، پاکستان سعی دارند حضور خود را در صحنه اقتصادی افغانستان پررنگ کنند.

نایب رئیس اتاق مشهد در تاکید بر فضای امن برای سرمایه‌گذاری در افغانستان گفت: یک ماه پیش هیاتی ۸۰ نفره از مسوولان دولتی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به کابل سفر داشتند، شواهد و قرائن در این سفر حاکی از برقراری امنیت در افغانستان بود.

سیادت همچنین به فرصت‌هایی که برای ایران در ترانزیت کالا‌های افغانستان وجود دارد اشاره و اظهار کرد: افغانستان محصور در خشکی است و دسترسی آن به آب‌های آزاد از دو مسیر ایران و پاکستان صورت می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به مشکلاتی که اخیرا میان افغانستان و پاکستان ایجاد و ترانزیت کالا‌های افغانستانی از مسیر پاکستان تقریبا متوقف شده است، تقاضای افغانستان برای ترانزیت از مسیر ایران افزایش پیدا کرده است، با این حال فرآیند‌ها در مرز‌های ورودی و بیشتر از آن در مرز‌های خروجی کالا از ایران به افغانستان کند است و این می‌تواند از جذابیت مسیر ترانزیت برای تاجران افغانستانی بکاهد.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده