تاریخ: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۴۲
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۳۲۳۵۷۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

جزئیات کامل پیشرفت چشمگیر واحد احیاء مستقیم فولاد اقلید پارس

‌می‌متالز - مهندس «رضا شریفی» مدیرعامل شرکت فولاد اقلید پارس اظهار داشت: سرعت پیشرفت پروژه واحد احیاء مستقیم شرکت فولاد اقلید پارس با ظرفیت سالانه ۱.۲ میلیون تن چشمگیر بوده و این پروژه تا سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش می‌متالز، مدیرعامل شرکت فولاد اقلید پارس گفت: قرارداد‌ها و اقدامات لازم جهت تأمین آب و برق کارخانه آهن اسفنجی نیز تدارک دیده شده و این شرکت تنها متکی به پساب خواهد بود و به هیچ‌وجه از منابع آب زیرزمینی استفاده نخواهد کرد. متن کامل این گفتگو را در ادامه بخوانید.

شرایط پیشرفت پروژه واحد احیاء مستقیم شرکت فولاد اقلید پارس را به‌طور کامل شرح دهید. ظرفیت تولید، زمان بهره‌برداری، میزان اشتغال و سهامداران این شرکت را نیز لطفاً شرح دهید.

شرکت فولاد اقلید پارس در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ با سهام‌داری ۵۱ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، ۳۰ درصدی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) و ۱۹ درصدی شرکت بین‌ا‌لمللی مهندسی ایران (ایریتک) تأسیس شد. مجوز احداث کارخانه آهن اسفنجی این شرکت با ظرفیت تولید ۱.۲ میلیون تن در سال توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس ۱۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ صادر شد. در مردادماه ۱۴۰۱ زمین از سوی منابع طبیعی استان تحویل شرکت شد و ایریتک به‌عنوان پیمانکار (EPC) انتخاب و پروژه آغاز شد. این پروژه یکی از ۴۸ طرح پیشران پیشرفت اقتصادی کشور است. همچنین قرارداد راه دسترسی نیز منعقد شده که پروژه نیز آغاز و تا دو ماه آینده به پایان خواهد رسید. بر اساس پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز برای واحد احیاء مستقیم این شرکت، ۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود که تاکنون ۱۲۰۰ میلیارد تومان آن جذب و هزینه شده است.

درباره میزان اشتغال‌زایی این پروژه پیشران اقتصادی نیز باید گفت که از آنجاکه این اتفاق ویژه‌ای در استان فارس خواهد بود، اشتغال بسیار مناسبی در سطح استان ایجاد خواهد کرد. صنعت فولاد، صنعت مادر است و به ازای هر شغل مستقیم آن شغل‌های بسیاری به‌صورت غیرمستقیم ایجاد می‌شود. امیدواریم بتوانیم در افق ۱۴۰۴ اتفاق ویژه‌ای را در صنعت فولاد کشور داشته باشیم و از صنایع سبزی باشیم که در رشد و تعالی این کشور فعالیت خواهیم داشت.

فولاد اقلید پارس کدام برنامه‌ها را جهت تأمین پایدار برق و آب تدارک دیده است؟

عقد قرارداد پساب جهت تأمین آب شرکت به میزان ۷۰ لیتر بر ثانیه با آبفای استان بسته‌شده است. این قرارداد یک اولویت خاص دارد که شرکت فولاد اقلید پارس از هیچ‌کدام از منابع زیرزمینی آب استفاده نخواهد کرد؛ بنابراین بستر کار پساب خواهد بود که به‌صورت دائم و مستمر است و لذا در خصوص تأمین آب پروژه نگرانی نخواهیم داشت.

در مورد برق نیز باید گفت که مجوز ۲۵ مگاوات تأمین برق از اداره برق منطقه‌ای استان فارس اخذ شده و قرارداد اجرای پست در حال اجرا است.

شرکت‌هایی که در حال راه‌اندازی طرح‌های بزرگ و پروژه‌های پیشران کشور هستند (نظیر شرکت فولاد اقلید پارس)، باید از کدام حمایت‌ها برخوردار شوند تا اجرای طرح‌های بزرگ ملی تسریع شود؟ به‌طور مشخص در این حوزه چه انتظاری از دولت و نهاد‌های سیاست‌گذار دارید؟

ما در حوزه آهن اسفنجی در کشور به‌زودی از تولیدکنندگان این صنعت خواهیم بود. در حال حاضر که پروژه در مرحله احداث است با چالش‌هایی در حوزه تولیدات داخلی مواجه هستیم. بیش از ۸۵ درصد از این صنعت در داخل بومی‌سازی شده که با افتخار از تولیدات داخلی استفاده می‌کنیم، اما بخشی از نیازمان را نمی‌توانیم از داخل تهیه کنیم؛ لذا تقاضای ما از وزارت صمت این است که در بحث تسهیل واردات فنّاوری و قطعاتی که امکان تولید و تأمین آن در داخل نیست کمک کنند؛ به‌ویژه در تأمین ارز انتظار حمایت داریم تا بتوانیم پروژه را در موعد مقرر به اتمام برسانیم.

در پایان اگر نکته‌ای باقی‌مانده بفرمایید.

ضمن تشکر از دکتر سعدمحمدی، مدیرعامل مجموعه «ومعادن» و معاونین وی که با حمایت و همراهی وی به‌عنوان سهامدار اصلی این شرکت، سرعت پیشرفت پروژه چشمگیر بوده و موانع پیشِ روی ما، به‌سرعت بررسی و حل شد؛ از دولت و معاون اول محترم تشکر ویژه دارم که در بحث مجوز‌ها به ما کمک ویژه‌ای کردند و با افتخار عرض می‌کنم که در طرح‌های پیشران، حمایت خاصی از سوی دولت از این طرح‌ها صورت گرفته است.

منبع: ماین نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده