تاریخ: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۹
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۳۲۳۷۸۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تکلیف خریداران خودرو‌های وارداتی، تا پایان آذر مشخص می‌شود/ کمیته‌ای مسوول شناسایی منشأ ارز واردات خودرو‌های کارکرده شد+ فیلم

تکلیف خریداران خودرو‌های وارداتی، تا پایان آذر مشخص می‌شود/ کمیته‌ای مسوول شناسایی منشأ ارز واردات خودرو‌های کارکرده شد+ فیلم
‌می‌متالز - وزیر صمت با بیان اینکه واردات خودرو‌های نو براساس برنامه پیش می‌رود و تا آذرماه تکلیف همه کسانی که ثبت‌نام کرده بودند، روشن و نحوه دریافت خودرو مشخص می‌شود، گفت: کلیات آئین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده در دولت تصویب شد و کمیته‌ای منشا ارز واردات این خودرو‌ها را شناسایی می‌کند.

به گزارش می‌متالز، عباس علی آبادی درباره واردات خودرو، گفت: ما در خصوص خودرو برنامه‌ی داریم و تمرکز اصلی ما حرکت به سمت خودروی برقی است تا مشکل آلودگی محیط زیست و سوخت را در چشم‌انداز قابل پیش‌بینی برطرف کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای ایجاد تحول در کیفیت خودرو‌های داخلی برنامه‌ریزی کردیم و این موضوع در حال بررسی است، ادامه داد: موانعی در این مسیر وجود دارد که باید برطرف شود؛ چندگانگی و پراکندگی در خودروسازان و سرمایه‌گذاری از جمله این موانع است، در حال تلاش هستیم که آن‌ها را به هم نزدیک کنیم تا بتوانم به مقیاس اقتصادی برسانیم.

تا آذر ماه تکلیف همه کسانی که برای خرید خودرو‌های وارداتی ثبت‌نام کردند، روشن می‌شود

وی همچنین درباره واردات خودرو، توضیح داد: واردات خودرو‌های نو براساس برنامه پیش می‌رود و تا آذر ماه تکلیف همه کسانی که ثبت‌نام کرده بودند، روشن و نحوه دریافت خودرو مشخص می‌شود؛ اکنون نیز روزانه این کار انجام می‌شود.

کلیات آئین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده در دولت تصویب شد/ کمیته‌ای منشا ارز واردات خودرو‌های کارکرده را شناسایی می‌کند

عضو کابینه سیزدهم همچنین درباره واردات خودرو‌های کارکرده، بیان کرد: آئین‌نامه آن تهیه و به دولت ارسال شد که کلیات آن تصویب شده است؛ البته بندی در این آئین‌نامه درج شده که براساس آن باید کمیته‌ای منشا ارز را شناسایی کند، با اعضای کمیسیون در این باره صحبت و مقرر شد با همکاری یکدیگر در این کمیته شرکت و مساعدت کنیم تا نگرانی بانک مرکزی رفع شود.

علی‌آبادی افزود: بانک مرکزی بی‌سبب نگران نیست و معتقد است ممکن است به دلیل منافعی که این موضوع برای واردکنندگان دارد، به بازار ارز هجمه وارد شود و نرخ ارز ترقی کند و این ترقی بر تمام کالا‌ها اثرگذار باشد؛ بنده نیز معتقدم این نگرانی باید موردتوجه قرار گیرد بنابراین مقرر شد جلسه‌ای در این زمینه با حضور نمایندگان بانک مرکزی، کمیسیون صنایع و معادن مجلس داشته باشیم و راهکاری برای آن تعریف کنیم.

تعرفه واردات خودرو‌های برقی ۴ درصد تصویب شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره واردات خودرو‌های برقی نیز توضیح داد: تعرفه این موضوع در کمیسیون ماده (۱) حداقل مقدار ممکن یعنی حدود ۴ درصد تصویب شد، خودرو‌های هیبرید پلاگین نیز همین وضعیت را دارد؛ پیشنهاد ما این است که برای خودرو‌های هیبرید تا ۱۵ درصد تعرفه افزایش پیدا کند البته برای خودرو‌های دیگر تعرفه تا ۷۵ درصد است؛ جدول این موضوع آماده و در کمیسیون ماده (۱) مصوب شده و باید در صحن دولت بررسی و تصویب شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد خودرو‌های برقی تا پایان سال وارد می‌شود؟ گفت: تا ۱۰۰ هزار دستگاه حداقل تامین ارز کردیم.

علی آبادی در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی با تامین ارز این موضوع موافقت کرده است؟ بیان کرد: بله موافقت کرده و مشکل ارزی هم نداریم؛ ما برای خودرو‌های برقی و نو تاکنون مشکل ارزی نداشتیم و فکر نمی‌کنم تا پایان سال هم مشکلی داشته باشیم.

عضو کابینه سیزدهم در پاسخ به این موضوع که قیمت بیشتر خودرو‌های نو وارداتی بیش از یک میلیارد تومان می‌شود و همه افراد توان خرید آن را ندارند، تصریح کرد: ما برای واردت خودرو‌های نو سقف ۲۰ هزار دلاری در نظر گرفتیم و سعی شده که خودرو‌های بالاتر از این عدد وارد نشود؛ حد نصاب خودرو قابلیت لازم را داشته باشند، در دنیا از ۵ هزار دلار تا حدود ۶۰ هزار دلار است، سقفی که در واقع برای ما تعیین شده حدود ۲۰ هزار دلار است که به نظر من حد قابل قبول برای متوسط مردم است و یک میلیارد تومان به نرخ امروز ارزش‌گذاری می‌شود، اما برای خودرو‌های برقی که عرضه می‌شوند، مقیاس‌های پایین‌تر برای سطوح پایین‌تر درآمدی نیز وجود دارد یعنی می‌توان با عدد‌های کمتر از این نیز خودروی موردنظر را تامین کنند؛ با توجه به اینکه تعرفه نیز حداقلی است جای نگرانی وجود ندارد.

خودروسازان قانونا باید به تعهد خود عمل کنند

وی درباره برخی گلایه‌های مردم مبنی بر ضرورت تغییر خودروی انتخابی در سامانه یکپارچه خودرو، تصریح کرد: اگر کلمه «باید» مطرح شده باشد، تخلف است، خودروسازان می‌توانند به مردم بگویند اگر تمایل دارند، در واقع پیشنهاد است و مردم می‌توانند نپذیرند، اگر بگویند اجبار است، تخلف است، خودروسازان قانونا باید به تعهد خود عمل کنند البته می‌توانند به صورت توافقی عمل کنند، اما نمی‌تواند اجبار کنند.

تعداد بازدید : 7

منبع: خبرگزاری مجلس شورای مجلس (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین