تاریخ: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۰۳
بازدید: ۶۶
کد خبر: ۳۲۴۴۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارشی از بازار‌های داخلی و خارجی طلا (بخش پنجم)؛

استقبال از معاملات آتی طلا در بورس چندکالایی هند

‌می‌متالز - بورس چندکالایی هند (MCX)، یک بورس کالایی است که در سال ۲۰۰۳ توسط دولت هند تأسیس شد. این بورس، در واقع بزرگترین بورس مشتقات کالایی هند است و معاملات قرارداد‌های آتی و اختیار معامله بر روی کالا‌های مختلفی همچون فلزات غیرآهنی، انرژی و نیز برخی از کالا‌های کشاورزی در این بورس انجام می‌شود. بورس چندکالایی هند یکی از بزرگترین بورس‌های کالایی جهان از نظر حجم معاملات قرارداد‌های آتی محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، طلا به علت ویژگی‌های خاصی که دارد، حجم بالایی از معاملات را در بورس MCX به خود اختصاص می‌دهد. ایجاد تنوع در سبد دارایی‌ها، امکان ایجاد سپر در برابر تورم، نقدشوندگی و ویژگی‌های دیگر این فلز گرانبها سبب شده است تا معامله‌گران و سرمایه‌گذاران نسبت به معامله این کالا و مشتقات مرتبط با آن، استقبال زیادی از خود نشان دهند. همچنین تنوع محصولات مبتنی بر طلا این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا متناسب با نیاز خود در ابزار متناسب سرمایه‌گذاری نمایند.

در شکل ذیل، ارزش تمام معاملات قرارداد‌های مبتنی بر طلا در بورس چندکالایی هند در شش ماه متوالی از سال ۲۰۲۳ نشان داده شده است.

استقبال از معاملات آتی طلا در بورس چندکالایی هند

در بورس چندکالایی هند، قرارداد‌های آتی شمش طلا با نماد GOLD در واحد‌های معاملاتی "یک کیلوگرمی" و قرارداد‌های آتی شمش طلا با نماد GOLDM در واحد‌های معاملاتی "۱۰۰ گرمی" معامله می‌شود. همچنین دو نماد GOLDGUINEA و GOLDPETAL برای معاملات طلا در واحد‌های کوچکتر طراحی شده که در آن‌ها اندازه قرارداد به ترتیب ۸ گرمی و یک گرمی است. در شکل ذیل، حجم معاملات انواع قرارداد‌های آتی مذکور در بورس چندکالایی هند در سه ماه متوالی در سال ۲۰۲۳ نشان داده شده است.

استقبال از معاملات آتی طلا در بورس چندکالایی هند

علاوه بر قرارداد‌های آتی مذکور، قرارداد‌های اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی برای دو نماد GOLD و GOLD MINI نیز در بورس MCX معامله می‌شود. در شکل ذیل، حجم و ارزش معاملات قرارداد‌های اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی برای این دو نماد، در سه ماه متوالی از سال ۲۰۲۳ نشان داده شده است. (نمودار میله‌ای که حجم معاملات را نشان می‌دهد، مربوط به محور عمودی سمت چپ و نمودار خطی که ارزش معاملات را نشان می‌دهد، مربوط به محور عمودی سمت راست است.)

استقبال از معاملات آتی طلا در بورس چندکالایی هند

در بورس چندکالایی هند نیز مشابه با بورس کالای ایران، قرارداد‌های اختیار معامله مبتنی بر آتی از ارزش معاملات کمتری نسبت به قرارداد‌های آتی مربوط به خود برخوردار هستند. در شکل ذیل، ارزش معاملات قرارداد‌های آتی و اختیار معامله مبتنی بر آتی برای دو نماد GOLD و GOLD MINI مقایسه شده است.

استقبال از معاملات آتی طلا در بورس چندکالایی هند

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده