تاریخ: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۸
بازدید: ۳۰
کد خبر: ۳۲۴۵۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قزاقستان ارز دیجیتال بانک مرکزی خود را راه اندازی می‌کند

‌می‌متالز - بانک مرکزی قزاقستان همگام با بسیاری از کشورها، ابتکار عمل در حوزه ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) را آغاز کرده است.

به گزارش می‌متالز، بانک مرکزی قزاقستان در یک تصمیم بزرگ، فاز آزمایشی ارز دیجیتال مرکزی (CBDC) خود را راه‌اندازی کرد. این ابتکار، قزاقستان را به عنوان آخرین کشوری معرفی می‌کند که در حوزه ارز‌های دیجیتال گام برمی‌دارد.

آغاز این فاز آزمایشی با اولین تراکنش در ابعاد خرد توسط یکی از مقامات بانک مرکزی انجام شد. این فاز شامل صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی در یک پلتفرم جدید است. این پلتفرم، که در حال حاضر در حالت آزمایشی قرار دارد، شامل کاربران واقعی از جمله بانک‌های درجه دوم و مشتریان آن‌ها است.

پلتفرم ارز دیجیتال بانک مرکزی این کشور بر اساس فناوری پیشرفته‌ای ساخته شده است که مشابه با آنچه در رمز ارز‌ها استفاده می‌شود و از قرارداد‌های هوشمند مبتنی بر بلاکچین برای تسویه‌حساب‌های امن و خودکار استفاده می‌کند. در راستای این ابتکار، بانک‌های شرکت‌کننده کارت‌ها و بن‌های دیجیتالی را برای تسهیل انتقالات بدون دردسر معرفی کرده‌اند.

تصمیم قزاقستان برای پذیرش یک CBDC از سال ۲۰۲۱ با جدیت آغاز شد و این کشور برای این انتقال فعالانه آماده می‌شود. هدف بانک مرکزی، اجرای کامل ارز دیجیتال خود تا پایان سال ۲۰۲۵ است. این برنامه شامل گسترش خدمات پلتفرم، بررسی سناریو‌های مختلف استفاده و افزایش مشارکت ذی‌نفعان است.

چشم‌انداز مالی جهانی به سمت CBDC‌ها در حال حرکت است. رهبران مالی و نهاد‌های سراسر جهان برای کشور‌ها توصیه می‌کنند تا در زمینه ارز‌های دیجیتال ملی تحقیق و قانون‌گذاری کنند. کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول (IMF)، بر پتانسیل CBDC‌ها برای جایگزینی پول نقد و ارتقاء سیستم مالی در اقتصاد‌ها تأکید کرد.

  • لینک کمکی

توسعه CBDC‌ها ادامه دارد

طبق ردیاب CBDC شورای اطلس، اکثریت قریب به اتفاق کشورها، که ۹۸ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند، در حال بررسی امکان اجرای CBDC‌ها هستند. نوزده کشور از گروه ۲۰ در مراحل پیشرفته توسعه CBDC خود قرار دارند. یازده کشور از جمله چین، باهاما، نیجریه و چندین کشور کارائیب، CBDC خود را به طور کامل راه‌اندازی کرده‌اند.

نکته جالب این است که ایالات متحده یکی از معدود اقتصاد‌های بزرگی است که هنوز برنامه‌ای مشخص برای راه‌اندازی یک ارز دیجیتال ندارد، اگرچه در مراحل پیشرفت برای اجرای یک پروژه CBDC عمده است. بانک فدرال رزرو در حال آزمایش CBDC‌ها است، اما منتظر حمایت اجرایی و کنگره است تا هرگونه تعهدی را ارائه دهد.

CBDC ها، همان‌طور که تحلیلگران بانک آمریکا توجه دارند، ارز‌های دیجیتالی هستند که توسط بانک‌های مرکزی صادر می‌شوند و به عنوان نسخه‌های توکن‌شده ارز‌های فیات سنتی عمل می‌کنند. طراحی و صدور این ارز‌های دیجیتال می‌تواند مزایای متعددی به همراه داشته باشد، مانند پرداخت‌های مؤثرتر، افزایش شمول مالی و بهبود اجرای سیاست‌های پولی.

با این حال، همچنان بین شهروندان و سرمایه‌گذاران نسبت به آن‌ها تردید وجود دارد. همان‌طور که در یک نظرسنجی اخیر توسط WealthRocket مشخص شد، همچنان نگرانی‌هایی در مورد کنترل افراد بر تملک دارایی شخصیشان وجود دارد.

در مجموع، از نگاه تحلیلگران، حرکت قزاقستان به سمت عرصه ارز دیجیتال، گام مهمی در تکامل مالی این کشور است و نشان‌دهنده روند رو به رشد جهانی به سوی سیستم‌های پولی دیجیتالیزه است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند
مهندس نمازی عضو هیات مدیره فولاد اکسین در نشست خبری:

فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند