تاریخ: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۵۹
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۳۲۴۸۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فرصت‌های تجاری کرمان و قطر

‌می‌متالز - در نشستی در اتاق کرمان، با حضور مجازی رایزن بازرگانی ایران در قطر و جمعی از فعالان اقتصادی، فرصت‌های تجاری کرمان و قطر بررسی شد. رایزن بازرگانی ایران در قطر گفت: یکی از چالش‌های مهم، عدم‌شناخت بخش خصوصی دو کشور از یکدیگر است و در واقع شناخت شیوخ قطری از کرمان بسیار کم است.

به گزارش می‌متالز، عباس عبدالخانی، در نشست بررسی فرصت‌های تجاری کرمان و قطر، با اشاره به اینکه بستر معرفی ایران در سایر کشور‌ها وظیفه دولت هاست، افزود: قطر کشوری مرفه، ثروتمند و دارای درآمد اقتصادی بسیار بالاست و روزی ۳۰۰میلیون دلار صادرات گاز به دنیا دارد.

وی ادامه داد: از جمعیت ۳میلیون نفری قطر، ۴۰۰‌هزار نفر قطری و بقیه مهاجر و از ۱۰۰ملیت متفاوت در دنیا هستند که به دلیل درآمد بالایی که در این کشور وجود دارد، مردم این کشور خواهان بهترین خدمات و محصولات هستند و پول زیادی برای این موضوع خرج می‌کنند.

عبدالخانی تصریح کرد: قطری‌ها در سال ۳۰میلیارد دلار واردات دارند. آن‌ها در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۱میلیارد دلار برای تفریحات خود خارج از قطر و بیشتر در کشور‌های ترکیه و مصر خرج کرده اند.

رایزن بازرگانی ایران در قطر، بیان کرد: به گفته قطری ها، شهر‌های ایران به دلیل نداشتن هتل بسیار شیک و مجلل و همچنین نبود خودرو‌های سطح بالا در سیستم حمل ونقلی، نمی‌توانند مقصد گردشگری آن‌ها باشند.

وی عنوان کرد: با وجود روابط ممتاز سیاسی بین دو کشور ایران و قطر، ما از نظر اقتصادی و تجاری نتوانسته ایم بهره چندانی از این روابط ببریم. به همین دلیل در سفر رئیس جمهور ایران به قطر، رساندن همکاری‌های تجاری به ۳میلیارد دلار مورد تاکید قرار گرفت و کار آغاز شده است.

عبدالخانی در مورد ثبت شرکت در قطر به سه مدل اشاره کرد و گفت: برای ثبت شرکت در شهر دوحه، پایتخت قطر، باید ۵۱‌درصد سهام شرکت قطری و ۴۹‌درصد خارجی باشد، اما در مناطق آزاد و صندوق‌های مالی قطر (QFC) امکان ثبت شرکت با صد درصد سهام خارجی وجود دارد.

رایزن بازرگانی ایران در قطر، افزود: کیفیت بالای محصولات و ارائه خدمات و همچنین بسته بندی شیک و مدرن، عامل ورود و ماندگاری تجار در بازار قطر خواهد شد و کالا‌های مصرفی که به بازار قطر وارد می‌شوند باید لاکچری باشند.

وی ادامه داد: مناطق آزاد قطر بهترین مکان‌ها برای فعالیت در حوزه مواد خام معدنی و اتصال به سایر بازار‌های جهانی هستند. همچنین در صندوق‌های مالی، امکان ارائه خدمات در حوزه‌های فنی و مهندسی، کامپیوتر، هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات وجود دارد.

عبدالخانی، عنوان کرد: عدم‌رعایت اخلاق حرفه‌ای در کار و بدقولی‌ها در تامین محصول توسط تاجرنماها، باعث می‌شود اعتماد بازار به تجار ایرانی از بین برود و به همین دلیل باید بسیار خوب در این بازار ورود کرد و حضور داشت. یکی از دلایل کم‌بودن صادرات کالا به قطر، استفاده از مواد ممنوعه در کانتینر‌های تره بار مانند کلم و گوجه است که در قطر بحث بازرسی محموله‌ها و تست‌های آزمایشگاهی برای باقی مانده سموم بررسی می‌شود.

رایزن بازرگانی ایران در قطر، با اشاره به اینکه برای جذب سرمایه‌گذار قطری در ایران تلاش می‌کنیم، ادامه داد: به دلیل نبود امکان انتقال پول ناشی از تحریم‌ها و همچنین وجود نداشتن فضای کسب‌وکار مطلوب در ایران، مشکلاتی برای جذب سرمایه‌گذار وجود دارد. تنها پروژه سرمایه‌گذاری قطری‌ها در ایران، پروژه پرورش شتر در فراشبند استان فارس و مربوط به امیر قطر است که از سال ۲۰۱۷ با مشکلات بسیاری روبه‌روست و هنوز این مسائل حل نشده و این در حالی است که قطر ۶۰۰میلیارد دلار در آمریکا، اروپا و سایر نقاط جهان سرمایه‌گذاری کرده است.

وی تصریح کرد: قطر بازار بزرگی ندارد و ظرفیت خاصی دارد که مثلا در زعفران، این بازار به اشباع رسیده است، اما می‌تواند کشوری برای صادرات مجدد محصولات به سایر نقاط جهان باشد.

عبدالخانی افزود: فاصله قطر تا عربستان به صورت زمینی ۴ساعت است و با توجه به اینکه عربستان قرار است در سال ۲۰۳۴ میزبان جام جهانی فوتبال باشد، نیاز به زیرساخت‌ها و احداث مجموعه‌های بزرگ دارد که همه این موارد نیازمند مواد معدنی بسیاری است که ایرانی‌ها می‌توانند از طریق قطر به عربستان ورود کنند.

رایزن بازرگانی ایران در قطر با اشاره به حضور ۳۵‌هزار نفر ایرانی در قطر، تصریح کرد: این کشور برعکس عمان پهناور نیست و چالش مهمی به نام اقامت برای ایرانی‌ها وجود دارد، زیرا قطر روی اقامت بسیار حساس است و به افرادی که توانمندی و مهارت و پول نداشته باشند، اقامت نمی‌دهد.

وی در خصوص ظرفیت‌های همکاری کرمان و قطر گفت: کرمان می‌تواند در محصولات کشاورزی، به ویژه پسته و خشکبار، در نمایشگاه رایگان بین‌المللی تخصصی کشاورزی قطر که اسفندماه هر سال برگزار می‌شود، شرکت کند.

عبدالخانی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه قطری‌ها قهوه و چای خود را با خرما میل می‌کنند و به هیچ وجه از قند و شکر استفاده نمی‌کنند، خرمای کرمان البته با کیفیت و بسته بندی شیک می‌تواند بازار خوبی در قطر داشته باشد.

وی افزود: وجود مواد معدنی و همچنین امکان پرورش پرنده هوبره در استان کرمان می‌تواند ظرفیت‌های مناسبی برای همکاری‌های تجاری این استان با قطر باشد.

در ادامه این نشست، رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه سال گذشته صادرات از گمرکات استان به قطر ۲میلیون دلار بوده است، گفت: استان کرمان ظرفیت‌های بسیاری دارد و با توجه به اینکه رئیس سابق بانک‌مرکزی به عنوان سفیر ایران در قطر مشغول به کار شده است، امیدوار به توسعه همکاری‌های دو طرف هستیم.

سیدمهدی طبیب‌زاده افزود: امیدواریم با کمک سفیر ایران در قطر بتوانیم سرمایه‌گذاران قطری بیشتری را جذب کنیم.

وی با اشاره به اینکه سهم کشور‌های همسایه ایران در تجارت جهانی حداکثر ۵‌درصد است، بیان کرد: باید به فکر توسعه همکاری‌ها با سایر کشور‌ها مانند کشور‌های عضو اکو، اوراسیا و شانگ‌های باشیم. طبیب‌زاده، گفت: نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی کشور اردیبهشت ماه سال آینده در تهران برگزار می‌شود و امیدوارم با همراهی استانداری و سایر مجموعه ها، استان بتواند حضور تاثیرگذاری در این نمایشگاه داشته باشد. وی ادامه داد: تجارت استان کرمان محدود به مواد خام است و در واقع آب و انرژی را صادر می‌کنیم و باید به فکر صادرات ارزش افزوده و دانش بنیان باشیم.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده