تاریخ: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۵
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۲۴۸۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فعالان بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا گوش‏‏ به زنگ اخبار افزایشی

پایان روند کاهشی دارایی‏‏‌های طلایی

‌می‌متالز - دلار عقب نشست و دارایی‌هایی مالی در معاملات بورس‌کالا از اوج قیمتی فاصله گرفتند. با این حال، فعالان بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا گوش به زنگ انتشار اخبار افزایشی هستند و رینگ مالی و مشتقه در پی هر سیگنال مثبتی، بلافاصله سبزپوش می‌شود.

به گزارش می‌متالز، به این ترتیب، بازگشت نرخ دلار در بازار آزاد به کانال قیمتی ۵۰‌هزار تومانی ظرف اواسط روز پایانی آبان‌ماه زمینه رشد نرخ دارایی‌های کالایی در بازار مالی بورس‌کالا را فراهم کرد، به نحوی که سکه بورسی کانال قیمتی ۲۸میلیون و ۹۰۰‌هزار تومانی را بازپس گرفت. در حالی که بازگشت نرخ ارز به مسیر رشد از اواسط هفته باعث شد تا جریان کاهشی در معاملات دارایی‌های طلایی بورسی تغییر کند، حجم فروش گواهی شمش طلا از رینگ مالی نسبت به هفته قبل افت ۱۹درصدی داشت.

پایان روند کاهشی دارایی‏‏‌های طلایی

سقوط سکه بورسی به کانال ۲۸ میلیون تومانی

مقاومت سکه بورسی برای حفظ کانال قیمتی ۲۹ میلیون تومانی ظرف روز‌های پایانی آبان‌ماه در هم شکست. استمرار جریان افت نرخ در بازار آزاد دلار و عدم‌ورود کشور‌های خاورمیانه به جنگ اسرائیل در نوار غزه باعث شد تا از ارزش دارایی‌های طلایی در بازار فیزیکی و بازار‌های بورسی کاسته شود، به نحوی که سکه بورسی از ابتدای هفته جاری به کانال قیمتی ۲۸ میلیون تومان سقوط کرد. ظرف اواسط ساعات معاملاتی روز سه شنبه ۳۰ آبان‌ماه میانگین نرخ فروش گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالا به ۲۸ میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان عقب نشست که این رقم کمترین نرخ فروش گواهی سکه از این بازار پس از ۲۵ مهرماه بود. به این ترتیب سکه بورسی به کف نرخ ۳۵ روز اخیر خود عقب نشست. به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ فروش سکه در بازار فیزیکی است؛ بنابراین انتظار می‌رود که میانگین نرخ فروش سکه بورسی و سکه در بازار فیزیکی برابر باشد، اما انتظارات قیمتی فعالان بازار می‌تواند بهای این دو دارایی با ارزش بنیادی یکسان را متفاوت کند. درواقع عرضه و تقاضا و انتظارات قیمتی فعالان بورسی تعیین کننده نهایی نرخ گواهی سکه و سکه بورسی است. اواسط روز سه شنبه ۳۰ آبان‌ماه در حالی که سکه در بازار فیزیکی با ثبت رشد نرخ روزانه ۰.۵ درصدی در محدوده ۲۸ میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان معامله شد، سکه بورسی ۲۸ میلیون و ۹۰۰‌هزار تومانی شد. فاصله قیمتی میان این دو دارایی به‌شدت محدود شده است و فعالان هر دو بازار با کوچک‌ترین جرقه مثبتی، حاضر به خرید دارایی با نرخی بالاتر می‌شوند. به این ترتیب باید اذعان کرد که فعالان هر دو بازار گوش به زنگ اخبار مثبت هستند.

طلای جهانی، دارایی‌های داخلی را بازی داد

طلا در معاملات جهانی ظرف یک‌هفته اخیر متاثر از سیگنال‌های متناقض نوسان‌های قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد. در حالی که افزایش بازده اوراق خزانه داری ایالات‌متحده آمریکا زمینه افت ارزش این دارایی را مهیا کرد، سقوط شاخص دلار آمریکا به کانال ۱۰۳ واحدی، باعث شد تا طلای جهانی افزایشی شود. ظرف اواسط روز سه شنبه ۲۱ نوامبر، هر اونس طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا به ۱۹۸۷ دلار و ۷۰ سنت صعود کرد؛ این در حالی بود که ظرف روز ۲۰ نوامبر هر اونس طلا به ۱۹۷۷ دلار عقب نشسته بود. در حالی که عقبگرد بهای طلا در بازار جهانی ظرف روز دوشنبه ۲۹ آبان از افت نرخ دارایی‌های طلایی در بازار داخل حمایت کرد، بازگشت مثبت قیمتی طلا در بازار جهانی باعث شد تا رینگ دارایی‌های طلایی داخلی با غلبه سیگنال افزایشی مواجه شود.

افت ۱۹ درصدی فروش گواهی شمش طلا

جهش نرخ ارز به کانال قیمتی ۵۰‌هزار تومان پس از آغاز جنگ در نوار غزه، به رونق معاملات گواهی شمش طلا در بازار مالی بورس‌کالا انجامید؛ به نحوی که تغییری معنادار در حجم و ارزش معاملات گواهی سپرده شمش طلا ایجاد شد. ظرف سه‌روز ابتدایی هفته جاری بالغ بر ۳۸۲‌هزار و ۷۴۲ گواهی سپرده شمش طلا از بازار مالی بورس‌کالا معامله شد که ارزش معاملات این بازار ظرف این سه‌روز به ۱۲۳۱‌هزار میلیارد ریال رسید.

در حالی ظرف سه‌روز ابتدایی هفته جاری این ارقام در رینگ شمش طلا به دست آمد که ظرف سه‌روز ابتدایی هفته قبل در این بازار معامله ۴۷۴‌هزار و ۹۰۰ گواهی سپرده شمش طلا با مجموع ارزش ۱۵۳۶‌هزار میلیارد ریال به ثبت رسید. به این ترتیب حجم فروش گواهی شمش طلا از بازار مالی بورس‌کالا ظرف سه‌روز ابتدایی هفته جاری نسبت به سه‌روز مشابه هفته قبل افت ۱۹ درصدی داشت. کاهش در حجم و ارزش معاملات متاثر از عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد رقم خورد. افت نرخ دلار در بازار آزاد، دارایی‌های طلایی در بازار مالی بورس‌کالا و بازار فیزیکی را از سکه انداخت و باعث شد تا از حجم ورود نقدینگی به این بازار‌ها کاسته شود که نتیجه آن در کاهش حجم و ارزش معاملات این بازار مشهود است. با وجود این همچنان حجم نقدینگی واردشده به این بازار به مراتب بیش از آغاز جنگ در نوار غزه است.

در هفته منتهی به ۲۶ آبان‌ماه بالغ بر ۹۵۸‌هزار گواهی شمش طلا از بازار مالی بورس‌کالای ایران معامله شد که این رقم نسبت به حجم معامله در هفته قبل رشد ۳۱ درصدی داشت. همچنین ارزش این معاملات نیز به ۳۰۹۵‌هزار میلیارد ریال رسید که این رقم نیز رشد ۲۹ درصدی نسبت به حجم معامله در هفته منتهی به روز جمعه ۱۹ آبان‌ماه داشت. این ارقام در حالی در این بازار به ثبت رسید که ظرف هفته منتهی به روز جمعه ۱۵ مهرماه و درست پیش از آغاز جنگ در نواره غزه، تنها ۱۳۳‌هزار گواهی با مجموع ارزش ۳۹۶‌هزار میلیارد ریال از این بازار مورد معامله قرار گرفت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده