تاریخ: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۰۷
بازدید: ۳۵
کد خبر: ۳۲۴۸۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فلز زرد سال۲۰۲۳ را چگونه پشت سر گذاشت؟

جهت یابی طلای جهانی در ۲۰۲۴

‌می‌متالز - برآورد‌های به‌عمل‌آمده درخصوص رفتار طلای جهانی در سال مالی۲۰۲۴ از عبور این دارایی از قیمت ۲۲۰۰دلار حکایت دارد.

به گزارش می‌متالز، برآورد‌ها هم چنین نشان می‌دهد که فلز زرد در سال۲۰۲۵ از قیمت ۲۵۰۰دلار نیز عبور خواهد کرد. گرچه ثبت رکورد قیمتی جدید طلا در سال۲۰۲۳ پیش‌بینی شده بود، اما تبعات تشدید سیاست‌های پولی انقباضی فدرال رزرو در سال جاری از یکه‌تازی قیمت این دارایی جلوگیری کرد. بر این اساس برخی از اقتصاددانان در تلاش هستند تا رفتار فلز زرد در سال جاری را مورد بررسی قرار دهند.

جهت یابی طلای جهانی در ۲۰۲۴

رشد ۱۰.۵ درصدی در ۱۱ ماه

طلای جهانی در آغاز سال ۲۰۲۳ روند معاملاتی خود را با قیمت ۱۸۰۰ دلاری شروع کرد و تا کنون حدود ۱۰.۵ درصد رشد داشته است. این دارایی روز گذشته در ساعت ۱۹ به وقت تهران به کانال ۲۰۰۰ دلاری رسید و برآورد‌ها را نسبت به روند معاملاتی خود در سال آتی دستخوش تغییر کرد. قابل ذکر است که در طی این مسیر چندین مرتبه کانال ۲۰۰۰ دلاری را مشاهده کرد؛ اما عوامل متعددی از جمله افزایش نرخ بهره، صعود دلار جهانی در واکنش به رفتار پاول، هجوم سرمایه‌گذاران به بازار کریپتو بر اثر درخواست بلک‌راک درخصوص ایجاد صندوق برای بیت کوین و... مانع صعود بیشتر این دارایی شدند.

جرمی پاول در سال جاری، بهره سیاستی را از ۴.۲۵ تا ۴.۵ درصد در آغاز سال به ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد رساند و سبب شد تا تورم نسبت به آغاز سال۲۰۲۳ با افت ۵۰درصدی مواجه شود. این امر این سیگنال را به سرمایه‌گذاران بازار طلا می‌دهد که کمیته بازار باز فدرال‌رزرو از افزایش بیشتر نرخ بهره صرف نظر کرده است. بی‌شک با کناره‌گیری پاول از تمدید سیاست‌های پولی شاخص دلار به مسیر نزولی هدایت شد و به بازار‌های جهانی فرصت دوباره برای رشد را مهیا کرد. به این ترتیب طلا روز گذشته بار دیگر از کانال ۲۰۰۰ دلاری عبور کرد. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که این دارایی در سال مالی ۲۰۲۴ نیز به رشد خود ادامه می‌دهد و در چه بازه قیمتی قرار خواهد گرفت؟

طلا جایگاه خود را به‌دست خواهد آورد

تحلیلگران با استناد به موارد فوق و همچنین نگاهی به بازار‌ها تاکید کردند که طلا باید پیش از به پایان رسیدن سال ۲۰۲۳ رکورد قیمتی جدید را به ثبت می‌رساند. اما همان‌طور که گفته شد تبعات ناشی از افزایش بهره به بازار طلا نفوذ کرده و از عبور این دارایی از قیمت ۲۰۷۷ دلاری (آخرین رکود قیمتی طلا) جلوگیری کرد. بسیاری از منابع و کارشناسان پیش بینی قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ را بر اساس مدل‌ها و روش‌های مختلف ارائه می‌کنند. با وجود قیمت‌های فعلی طلا، بسیاری از بانک‌های سرمایه‌گذاری همچنان چشم‌انداز صعودی قیمت طلا را حفظ می‌کنند. با این حال، بانک‌های مرکزی به تقویت ذخایر طلای خود ادامه می‌دهند و جذابیت پایدار این فلز گرانبها را برجسته می‌کنند. بر این اساس آن‌ها بر این باورند که قیمت فلز زرد در سال ۲۰۲۴ از ۲۲۰۰ و در سال ۲۰۲۵ از مرز ۲۵۰۰ دلاری عبور خواهد کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده