تاریخ: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۵۳
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۳۲۵۰۳۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

صنایع معدنی خواف، ظرفیتی کم‌نظیر برای رشد اقتصادی منطقه

‌می‌متالز - معادن و صنایع معدنی شهرستان خواف در خراسان رضوی از ظرفیت بسیاری برای ایجاد اشتغال، توسعه صادرات غیرنفتی و رونق اقتصادی منطقه برخوردار است.

به گزارش می‌متالز، بخش معدن می‌تواند با ایجاد ارزش افزوده و اشتغال فراوان در رفع بیکاری، که از معضلات مهم جامعه است، بسیار اثرگذار باشد، چنانکه هر واحد معدن می‌تواند سه واحد ارزش افزوده ایجاد کند.

مجتمع سنگ آهن سنگان خواف با بیش از یک میلیارد تن ذخیره، یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ آهن در ایران است.

مجموعه کانسار‌های سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

بارزترین ویژگی‌های این معادن سنگ آهن، امکان فعالیت‌های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه‌های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان و چند شرکت بزرگ معدنی دیگر به الگویی موفق از سرمایه‌گذاری برای دیگر نقاط کشور تبدیل شده است.

صنایع معدنی خواف، ظرفیتی کم‌نظیر برای رشد اقتصادی منطقه

رونق تولید مواد معدنی در سنگان خواف

تولید مواد معدنی در شرکت‌های معدنی مستقر در منطقه سنگان خواف به خصوص مجتمع سنگ آهن سنگان خواف و فولاد سنگان خراسان در سال جاری از نظر کمی و کیفی در مقایسه با سال قبل رشد قابل توجهی داشته است.

مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان خواف انجام بالغ بر ۱۳ هزار متر حفاری اکتشافی در معادن سنگان و رشد ۹۴ درصدی آن در سال جاری در مقایسه با پارسال را، ناشی از رویکرد‌های این مجتمع برشمرد.

محمد گل محمدی اظهار داشت: از دیماه سال ۱۴۰۰ تا مهرماه ۱۴۰۱ سه هزار و ۳۴۴ متر حفاری اکتشافی توسط این مجتمع انجام شده بود در حالی که از دیماه سال ۱۴۰۱ تا مهر امسال ۹ هزار ۵۵۳ متر حفاری انجام شده که نشان از رشدی ۱۸۶ درصدی دارد.

وی ادامه داد: میزان باطله برداری این مجتمع نیز در همین مدت به ۳۵ میلیون و ۱۰۳ هزار و ۶۷۳ تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال چهار درصد رشد یافته است.

معاون تولید و بهره وری شرکت فولاد سنگان خراسان از افزایش ۶۷ درصدی تولید کنسانتره در این شرکت در ۶ ماهه نخست امسال در مقایسه با سال قبل خبر داد و افزود: واحد گندله سازی و کنسانتره سازی فولاد سنگان به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های گندله سازی و کنسانتره سازی کشور هر کدام با ظرفیت اسمی پنج میلیون تن در حال فعالیت هستند.

سیدعلی شمسی نیا تصریح کرد: شرکت فولاد سنگان خراسان در ۶ ماهه ابتدای امسال ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار تن و ماهانه به طور متوسط بیش از ۴۰۰ هزار تن گندله تولید کرده که ۱۰۲ درصد اهداف این بخش را محقق کرده است.

معاون بازرگانی شرکت فولاد سنگان خراسان نیز گفت: این شرکت از زمان آغاز به کار در سال ۱۳۹۴ تاکنون اهتمام ویژه‌ای به تامین نیاز داخلی داشته است و در حدود هشت سال گذشته افزون بر ۱۹ میلیون تن گندله مورد نیاز شرکت سرمایه‌گذار و زیرمجموعه‌های آن را تامین کرده است.

حسین بهمن زاده اظهار کرد: شرکت فولاد خراسان به منظور توسعه بازار داخلی محصولات خود تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن از محصولات تولیدی خود را با تخفیف‌ها و مشوق‌های قانونی، در بورس کالا عرضه کرده است.

صنایع معدنی خواف، ظرفیتی کم‌نظیر برای رشد اقتصادی منطقه

فولاد سنگان پیشتاز تولید انرژی در صنایع معدنی خواف

ایران یکی از تولیدکنندگان بزرگ صنعت فولاد در جهان است که در ماه‌های اخیر توانسته است با پیشی گرفتن از همتای خود، یعنی ترکیه، جایگاه هشتم تولید فولاد جهان را به دست آورد، ولی با وجود افزایش تولید با چالش‌های فراوانی روبه رو است که نیاز به تامین انرژی از درجه اهمیت بالایی برای واحد‌های تولیدی برخوردار است.

شرکت فولاد سنگان خراسان به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه فولاد مبارکه اصفهان مستقر در منطقه سنگان خواف و یکی از واحد‌های مهم در تامین زنجیره فولاد کشور در سال‌های گذشته با وجود کمبود برق و گاز توانسته روند صعودی رشد تولید خود را حفظ کند

مدیرعامل شرکت فولاد سنگان خراسان، ایجاد نیروگاه برق بادی به ظرفیت ۲۰۰ مگاوات و سرمایه گذاری ۲۳۰ میلیون یورویی را از ابرپروژه‌های فولاد سنگان ذکر کرد و گفت: با توجه به ظرفیت، شدت و سرعت وزش باد در شهرستان خواف، فولاد سنگان ساخت نیروگاه بادی را در دست اجرا دارد.

علی امرایی تصریح کرد: فولاد سنگان خراسان در راستای تامین پایدار انرژی برای برقراری خطوط تولید کنسانتره و گندله، علاوه بر ساخت نیروگاه برق بادی، طرح نیروگاه سیکل ترکیبی را نیز در دست اجرا دارد و برای تامین پایدار گاز در فصل زمستان این شرکت مطالعه طرح ذخیره گاز در مخازن خاص را شروع کرده است.

وی افزود: به این ترتیب فولاد سنگان در تلاش است تا با نصب مخازن ANG، گاز مورد نیاز شرکت را برای حداکثر ۳۰ روز در سال ذخیره کند، که سرمایه‌گذاری و دریافت مجوز‌های لازم نیز صورت گرفته است و پس از جمع‌بندی نهایی در حوزه مسائل فنی نسبت به انجام آن اقدام خواهد شد.

فرماندار خواف نیز گفت: همزمان با هفته دولت در سال جاری عملیات ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه بادی شرق کشور در این شهرستان آغاز شد.

مهدی عباسپور اضافه کرد: نیروگاه بادی خواف، که بزرگ‌ترین نیروگاه بادی شرق کشور محسوب می‌شود، با اعتبار ۸۰ هزار میلیارد ریال و توان تولید ۲۰۰ مگاوات برق توسط شرکت صنعتی معدنی فولاد سنگان ساخته می‌شود.

صنایع معدنی خواف، ظرفیتی کم‌نظیر برای رشد اقتصادی منطقه

استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان ضرورت رشد تولید مواد معدنی

استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به ظرفیت‌های خود و ارائه ایده‌های فناورانه، نقشی مهم در حل چالش‌ها بر عهده دارند و بستر توسعه و پیشرفت را در ابعاد مختلف، از جمله بخش‌های اقتصادی، صنعتی و معدنی هموار می‌کنند.

یکی از موثرترین عوامل برای عمران و آبادانی و تولید و اشتغال مولد مناطق، به خصوص در نواحی کویری جنوب استان خراسان رضوی، که با بحران کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند، استفاده منطقی از ظرفیت بخش صنعت و معدن است تا علاوه بر پر کردن خلاء‌های بخش کشاورزی، بتوان از مهاجرت جمعیت به دیگر نقاط جلوگیری کرد و بدون شک معدن از جمله ظرفیت‌های مهم برای توسعه، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در این منطقه است.

معاون پشتیبانی فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوی از انعقاد قراردادی به ارزش ۲۵۰ میلیارد ریال با شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به منظور توسعه همکاری‌های متقابل در سال جاری خبر داد.

حسینعلی اخلاقی امیری با بیان اینکه قرارداد بین پارک علم و فناوری خراسان رضوی و سنگان خواف از نوع قرارداد انتقالی است، افزود: در این گونه قراردادها، پارک علم و فناوری خراسان رضوی به نیابت از یک یا چند شرکت فناور و دانش بنیان، با صنایع یا نهاد‌ها قرارداد منعقد می‌کند.

وی گفت: امسال انعقاد قرارداد‌های انتقالی با صنایع کلان و در حوزه‌های جدید در دستور کار معاونت پشتیبانی فناوری پارک علم و فناوری خراسان قرار گرفته است.

معاون پشتیبانی فناوری پارک علم و فناوری خراسان افزود: مزیت مدل قرارداد‌های انتقالی، اعتمادسازی برای کارفرما، تسهیل ارائه تضامین، نظارت پارک بر روند اجرای پروژه و امکان بهره گیری از ترک تشریفات برای کارفرمایان و شرکت‌های فناور است.

وی گفت: در یکسال اخیر تعاملات گسترده‌ای با صنایع فولادی کشور به ویژه شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان، زیرمجموعه پردیس مشترک فناوری صنایع معدنی حاصل شده است، زیرا موضوع ورود فناوری‌های استان به این صنایع جزو اولویت‌های پارک علم و فناوری خراسان رضوی به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: طرح "پیاده سازی سامانه هوشمند مدیریت آب و گاز" با هدف هوشمندسازی کارخانه فولاد سنگان خواف برای بهینه سازی مصرف آب و گاز با تکیه بر ظرفیت شرکت دانش‌بنیان «بهپویان امین منتظر» و نیز آزمایشگاه دیسپاچینگ انرژی به صورت مشترک بین پارک علم و فناوری خراسان رضوی منعقد شده است.

مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان خواف هم به خبرنگار ایرنا گفت: بهره گیری از ظرفیت طرح‌های تحقیقاتی و دانش بنیان لازمه توسعه کمی و کیفی در بخش‌های مختلف اقتصادی و از جمله صنعتی و معدنی است و مسیر رشد و توسعه این بخش را هموارتر می‌کند.

گل محمدی، افزایش ارتباط با دانشگاه‌ها در بخش‌های مرتبط با صنایع معدنی را از رویکرد‌های مهم مجتمع سنگ آهن سنگان خواف ذکر کرد و ادامه داد: از مجموع ۱۰۰ طرح تحقیقاتی دانشجویی و غیردانشجویی ارسالی در زمینه‌های مرتبط با صنایع معدنی طی سنوات اخیر به مجتمع سنگ آهن سنگان خواف، ۳۹ طرح تاکنون به اتمام رسیده است.

وی گفت: ۶۸ طرح تحقیقاتی ارسالی از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی سراسر کشور به این مجتمع، در زمینه‌های مرتبط با صنایع معدنی در این منطقه در حال اجرا و یا انعقاد قرارداد با محققان است.

صنایع معدنی خواف، ظرفیتی کم‌نظیر برای رشد اقتصادی منطقه

اختصاص هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال برای طرح‌های زیربنایی خواف

فرماندار خواف گفت: برای نخستین‌بار در این شهرستان به منظور توسعه زیرساخت‌ها و اجرای طرح‌های زیربنایی از محل حقوق دولتی معادن در سه مرحله هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال طی یک سال گذشته تخصیص یافت.

عباسپور افزود: پیش از این هیچ اعتباری از محل حقوق دولتی معادن برای توسعه زیرساخت‌های شهرستان هزینه نشده بود که در راستای توجه خاص دولت سیزدهم و پیگیری استاندار خراسان رضوی این اقدام انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: با صرف این میزان اعتبار حدود ۳۰ طرح در زمینه ساخت و بهسازی جاده ها، بهداشت و درمان، مسکن، آبرسانی، کشاورزی و مرمت قنوات آسیب دیده و بخش فرهنگی در دست اجرا است.

فرماندار خواف گفت: با توجه به نیاز و وضعیت راه‌های ارتباطی و تردد تعداد زیاد وسائل نقلیه سبک و سنگین و از جمله تریلی‌های حامل مواد معدنی در جاده‌های خواف و از طرفی سوانح و حوادث زیاد در طول این محور‌ها بیشترین میزان اعتبارات فوق به بهسازی این راه‌ها تخصیص یافت.

مرکز شهرستان خواف در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد و جنوب استان خراسان رضوی قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده