تاریخ: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۰۷
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۳۲۵۲۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
قادری پاسخ داد:

کدام راهکارها برای مدیریت نقدینگی ضرورت دارد؟

‌می‌متالز - عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت:در زمینه مدیریت نقدینگی کشور، بانک مرکزی باید جلوی اضافه برداشت بانک‌ها را بگیرد تا یک نظم و انضباطی بر بانک‌ها حکم فرما باشد.

به گزارش می‌متالز، جعفر قادری، با اشاره به راهکار‌های کاهش نقدینگی موجود در کشور و پیش بینی‌های قانونی در این بخش بیان کرد: افزایش پایه پولی متاثر از بدهی دولت به بانک مرکزی، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و افزایش دارایی خارجی بانک مرکزی است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع دارایی خارجی بانک مرکزی، افزود:اگر دولت قصد دارد از طریق فروش دارایی خارجی خود نقدینگی را تامین کند، می‌تواند این موضوع را از طریق فروش ارز در بازار تامین کرده و دیگر اقدام به چاپ پول نکند.

دولت برخی فعالیت‌های اقتصادی را واگذار کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین دولت باید به سمت و سویی رفته که فعالیت‌ها و برخی از کار‌ها را واگذار کرده و دیگر سراغ استقراض از بانک مرکزی نرود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین در زمینه مدیریت نقدینگی کشور، بانک مرکزی باید جلوی اضافه برداشت بانک‌ها را بگیرد تا یک نظم و انضباطی بر بانک‌ها حکم فرما باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر با وجود اصلاح قوانین و اختیارات داده شده به بانک مرکزی، این نهاد می‌تواند از اهرم‌های پیش بینی شده برای انضباط بخشی به بانک‌ها استفاده کند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ رشد نقدینگی از ۴۰ درصد به ۲۶ درصد است، گفت: پیش بینی شده تا نرخ نقدینگی به ۱۳ درصد برسد تا بتوان از این طریق تورم را کنترل کنیم از این رو باید این مهم توسط دولت مدنظر قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده