تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۵۷
بازدید: ۳۲۹
کد خبر: ۳۲۵۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار سرمایه مولدترین بخش اقتصادی کشور در تحقق شعار سال

می متالز - بازار سرمایه به عنوان یکی از شفاف ترین و مولدترین بخش اقتصادی کشور ، پتانسیل های بالای در رونق تولید داراست. رونق تولید از دو طریق ایجاد می شود، رسیدن واحدهای تولیدی به ظرفیت و افزایش ظرفیت از طریق سرمایه گذاری.
بازار سرمایه مولدترین بخش اقتصادی کشور در تحقق شعار سال

به گزارش می متالز، سید فرهنگ حسینی در خصوص بازار سرمایه در تحقق اهداف مبتنی بر نام سال ۹۸، گفت: ناگفته پیداست که رسیدن واحدهای تولیدی به تمام ظرفیت تولیدی نیازمند سرمایه در گردش است. در این میان تولیدی می تواند مفید  باشد، خلق ارزش کند، اشتغال پایدار ایجاد کند و سبب رونق و پیشرفت شود که رقابتی باشد و رقابتی بودن از طریق ایجاد مزیت ممکن است.

وی در این خصوص ادامه داد: اکنون اقتصاد ایران در حال گذار از صنایع با ابعاد کوچک و متوسط به صنایع بزرگ است. صنایع کوچک و متوسط در حوزه ها و بخش هایی که آن بخش اقتصادی به بلوغ رسیده است ، توان رقابتی با شرکت های بزرگ بین المللی ندارند. بنابراین بقا و پیشرفت صرفا از طریق ایجاد مزیت محقق می شود.

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی امین در ادامه با اشاره به تحقق شعار امسال  گفت: بازار سرمایه پذیرای شرکت های بزرگ اقتصاد ایران است. از این رو ، تمرکز و توجه به بازار سرمایه و شرکت های آن در حوزه های تامین مالی اعم از آورده نقدی ، سود انباشته و همچنین تسهیلات و انتشار اوراق می تواند به رونق تولید رقابت پذیر منجر شود و ایجاد مزایای مالیاتی برای افزایش سرمایه که خود محرک اصلی سرمایه گذاری در جهت افزایش ظرفیت و افزایش تولید است ، یکی از روش های قابل استفاده در این حوزه است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، تسهیل نظام تامین مالی و توسعه و تعمیق بازار بدهی از طریق کاهش برخی از ارکان و ایجاد نظام رتبه بندی اعتباری می تواند به رقابتی تر شدن این بازار و در نتیجه تسهیل تامین مالی و سرمایه گذاری و تولید شرکت ها منجر شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه پیشنهاد داد: همچنین تولید رقابت پذیر، نیازمند بستر حقوقی و قانونی متناسب و نوین است. در حالی که قانون تجارت مربوط به بیش از نیم قرن پیش است، فضای کسب و کار و اقتصاد تغییرات شگرفی داشته است. از این رو ، ضرورت تصویب قوانین جدید در حوزه هایی مانند ادغام و تملیک و ورشکستگی ضرورت دارد. همچنین سایر ارکان قانون تجارت با توسعه فناوری نیازمند بازبینی است. تولید و فعالیت های تولیدی در بستر قانونی و حقوقی قانون تجارت شکل گرفته و می گیرند ، لذا به روز شدن این قوانین ضرورت دارد. از سوی دیگر، در برخی از حوزه ها شاهد مقررات گذاری بیش از حد هستیم که ضرورت تنقیح قوانین جهت سهولت کسب و کار بیش از پیش ایجاد می شود.

حسینی در خصوص تحقق مبحث رونق تولید و تأثیرپذیری آن در بازار سرمایه عنوان داشت: بازار سرمایه محلی مناسب تامین مالی و جذب سرمایه های سرگردان در راستای کانالیزه کردن تولید و ایجاد اشتغال است. تجارب موفقی در صنایعی مانند سنگ آهن، فولاد و پتروشیمی وجود داشته است. ابزارهایی مانند صندوق پروژه جهت ساخت و ایجاد طرح های اقتصادی، صندوق زمین و ساختمان جهت تولید و عرضه مسکن و صندوق سرمایه گذاری جسورانه در راستای سرمایه گذاری در حوزه فناوری های نوین و استارت آپ ها و حتی ابزارهایی مانند صندوق های سرمایه گذاری جسورانه در پروژه های اکتشاف معدنی در بازار سرمایه وجود دارد و تسهیل و توسعه در جهت جذب سرمایه های خرد، می تواند به توسعه تولید و اشتغال منجر شود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان ساخت: سازمان های توسعه ای، وزارتخانه ها و همچنین شرکت ها و هلدینگ ها می توانند با تضمین حداقل سود و همچنین ایجاد امکان سهامدار شدن در پروژه ها ، تامین مالی مناسبی از بازار سرمایه داشته باشند.

وی در خصوص ضرورت ایجاد تحولی ساختاری در کسب و کارها از طریق بازار سهام متذکر شد: اوراق بهادار سازی می تواند تحول ساختاری در بسیاری از کسب و کارها ایجاد کند. تجربه موفق صندوق های طلا، می تواند در سایر حوزه ها نیز به کار رود. تجارب کلاهبرداری معاملات در طلا و سکه نشان داده که فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران به دنبال ابزارهایی برای تسهیل سرمایه گذاری هستند و از ابزارهای اوراق بهادارسازی استقبال بالایی می کنند. راه اندازی صندوق های کالایی در حوزه های دیگر مانند طلا، مس و فلزات دیگر می تواند به شرکت های تولیدی در فروش و پیش فروش محصولات کمک کند و سرمایه گذاری ها و سفته بازی ها در اقتصاد را به سمت ایجاد تقاضا در بخش واقعی اقتصاد هدایت کند.

وی در پایان تاکید کرد:  بازار سرمایه به عنوان یکی از شفاف ترین و مولدترین بخش اقتصادی کشور، پتانسیل های بالایی در رونق تولید دارد.

عناوین برگزیده