تاریخ: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۷
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۳۲۵۶۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان برنامه و بودجه:

دولت بنای سختگیری مالیاتی ندارد

‌می‌متالز - رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه لایحه بودجه۱۴۰۳ متکی بر درآمد‌های پایدار تدوین شده است، از ارائه این لایحه توسط رئیس‌جمهور به مجلس در هفته آینده خبر داد و گفت: دولت بنا ندارد به هیچ عنوان مالیات کسبه و حقوق‌بگیران را افزایش دهد و قوانین مالیاتی نیز تغییری نکرده است.

به گزاررش می‌متالز، داود منظور صبح روز سه‌شنبه در نشست خبری درباره لایحه بودجه۱۴۰۳ اظهار کرد: سعی کردیم آرزوی دیرینه را که در ارتباط با بودجه وجود دارد که ساختار بودجه متکی بر درآمد‌های پایدار باشد، در لایحه سال آینده محقق کنیم. او با بیان اینکه لایحه بودجه۱۴۰۳ واقع‌بینانه تنظیم شده است، افزود: یکی از نشانه‌های اصلی در ارتباط با وابستگی بودجه به درآمد‌های پایدار شاخص تراز عملیاتی است که این عدد در بودجه۱۴۰۲ منهای ۴۵۴همت است؛ یعنی درآمد‌های ما طبق قانون ۴۵۴همت از هزینه‌های جاری کمتر است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: فرض بر این است که کسری تراز عملیاتی را از منابع حاصل از تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جبران کنیم و مهم‌ترین آن فروش نفت است، اما نفت یک منبع سرمایه‌ای کشور است؛ اما باید در سال جاری بخشی از درآمد‌های نفتی یا مولدسازی دارایی‌های دولت را صرف امور جاری کنیم و این پذیرفتنی نیست. رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به رشد درآمد‌های مالیاتی نسبت به سایر درآمد‌های دولت و طرح این سوال که آیا دولت سال آینده بنا دارد سختگیری مالیاتی داشته باشد یا خیر گفت: دولت بنا ندارد به هیچ عنوان سختگیری نسبت به کسبه و حقوق‌بگیران داشته باشد؛ زیرا قوانین مالیاتی ما تغییر نکرده و بر اساس قانون، مالیات وصول می‌شود، برای افزایش مالیات یا باید پایه مالیاتی یا باید نرخ آن تغییر کند که در لایحه بودجه هیچ‌کدام از این دو رخ نداده و در مالیات مستغلات، حقوق، دستمزد، مشاغل و شرکت‌ها هیچ‌کدام اتفاق جدیدی رخ نمی‌دهد.

او تصریح کرد: اینکه منشأ رشد درآمد‌های مالیاتی چیست به‌صورت جزئی محاسبه شد و یکی از منابع ما در مالیات گسترش تور مالیاتی برای فراریان مالیاتی است که این آرزوی کشور بوده تا عدالت مالیاتی محقق شود. منظور اظهار کرد: افتخار دولت این است که در دو سال گذشته اقدامات جدی در ارتباط با فراریان مالیاتی انجام داده است. سال گذشته ۴۵۷همت درآمد مالیاتی وصول شد که امسال ۷۴۰همت تعیین شده است. در دو سال گذشته اجحاف مالیاتی و فشار مالیاتی به افراد خوش‌حساب انجام ندادیم و رشد درآمد‌های مالیاتی به‌دلیل شناسایی مودیان جدید است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده