تاریخ: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۷
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۳۲۵۶۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

انعطاف مالیاتی در حقوق ۱۴۰۳

‌می‌متالز - روز گذشته محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی، از افزایش سقف معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران در لایحه بودجه ۱۴۰۳ با تایید رئیس‌جمهور خبر داد.

به گزارش می‌متالز، او همچنین تاکید کرد معافیت مالیاتی مشاغل و اصناف نیز افزایش خواهد یافت. بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳، سقف معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران، ماهانه ۱۰میلیون تومان، معادل سالانه ۱۲۰میلیون تومان، تعیین شده بود که نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ تغییری را ثبت نکرده بود. با‌این‌حال انتقاداتی به این شیوه مالیات‌ستانی از حقوق‌بگیران وارد شده بود. روزنامه «دنیای اقتصاد» نیز در تاریخ پنجم آذرماه ۱۴۰۲، در گزارشی با عنوان «حقو‌ق‌بگیران در تور مالیاتی» تاکید کرده بود که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳، فشار مالیاتی سنگینی به حقوق‌بگیران وارد کرده است. به این معنی که عدم تغییر سقف معافیت مالیاتی نسبت به بودجه سال جاری با وجود افزایش حقوق، به معنی اخذ مالیات بیشتر از حقوق‌بگیران است. حال با تغییرات اعلام‌شده معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران از ۱۰میلیون تومان به ۱۲.۵میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

همچنین مستوفی، مدیرکل حسابرسی سازمان امور مالیاتی، خبر داد: تکالیف مالیاتی تعیین نرخ مالیات بر درآمد حقوق همه‌ساله در قوانین بودجه تعیین می‌شود و سازمان امور مالیاتی هم بر اساس مبالغی که در بودجه نهایی می‌شود، اقدامات خودش را برای محاسبه مالیات انجام می‌دهد. مستوفی افزود: اکنون در تبصره ۱۶ قانون لایحه پیشنهادی سازمان برنامه مجلس که تنظیم شده این سقف عدد ۱۲۰میلیون تومان برای یک سال معافیت درآمد مالیاتی هر شخص از محل مجموع درآمد‌های ناشی از منبع حقوق توسط تمامی کارفرمایان خواهد بود. البته سنوات قبل هم میزان معافیت همین عدد بود. فقط به یک نکته باید توجه کرد، اینکه این اعداد پیشنهادی است که به مجلس می‌رود. سال گذشته این عدد ۷میلیون تومان بوده، در واقع ۷۰میلیون تومان در یک سال تعیین شد و پس از ارجاع به مجلس، این عدد به ۱۲۰میلیون تومان در مصوبه افزایش پیدا کرد، اکنون هم احتمال تغییر این اعداد با پیگیری‌ها وجود دارد. با‌این‌حال هنوز مشخص نیست نرخ مالیاتی برای سایر پلکان‌های حقوقی تغییر خواهد یافت یا خیر؟

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده