تاریخ: ۰۹ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۴۲
بازدید: ۲۸۹
کد خبر: ۳۲۵۷۱۴

متروی پرند با حضور رئیس جمهور به راه افتاد

متروی پرند با حضور رئیس جمهور به راه افتاد
‌می‌متالز - صبح امروز پنجشنبه متروی پرند با حضور آیت الله رئیسی به بهره‌برداری رسید و این خط ریلی قادر است روزانه ۱۳ تا ۱۵ هزار مسافر را از تهران به پرند و بالعکس جابجا کند.

به گزارش می‌متالز، پروژه متروی پرند صبح امروز پنجشنبه با حضور آیت الله رئیسی رئیس جمهور و با حضور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) و وزیر راه و شهردار تهران به بهره‌برداری رسید.

این خط مترو قادر است روزانه ۱۳ تا ۱۵ هزار مسافر را از تهران به پرند و بالعکس جابجا کند.

رئیس جمهور در حاشیه این مراسم اظهار داشت: بالاخره این انتظار ۱۸ ساله مردم به سر آمد. بنده سال گذشته به ایستگاه پرند سر زدم و گزارشی که به من دادند این بود که در چند سال گذشته پیشرفت کار به طور متوسط ۱ درصد در سال بوده و کار متوقف شده درحالیکه می‌توانست این کار سریعتر انجام بگیرد.

رئیسی تصریح کرد: از سال گذشته دوستان و همه بخش‌ها دست به دست هم دادند و امروز به قول یک ساله شان عمل کردند و به بهره‌برداری این پروژه رسیدیم.

رئیس جمهور ادامه داد: در اینجا نزدیک ۵۰۰ هزار نفر جمعیت داریم و این وسیله می‌تواند خیلی به مردم در رفت و آمد کمک کند.

مترو پرند در ضلع جنوب غربی شهر پرند و آزادراه تهران ساوه و مجاورت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی قرار دارد.

این طرح که با پیشرفت ۳۰ درصدی تحویل دولت سیزدهم شده بود، با اعتباری بیش از ۷۵۰ میلیاردتومان از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه‌های عمومی دولت تامین اعتبار و تکمیل شد.

خط متروی شهر جدید پرند به طول ۵۰ کیلومتر از ایستگاه شاهد در خط یک به سمت شهر جدید پرند امتداد می‌یابد و بر همین اساس شهروندان می‌توانند از تجریش تا پرند و بالعکس را مستقیم و با مترو طی کنند.

مطالعات پروژه خط مترو تهران-پرند در سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز شد. عملیات اجرایی این پروژه سال ۱۳۹۰ شروع شد و در سال ۱۳۹۱ اجرای کل طرح به شهرداری تهران واگذار شد. بخشی از این طرح در محدوده حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول چهار کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی (ره) به طول ۲۶ کیلومتر در مردادماه سال ۱۳۹۶ تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت، اما قطعه دوم پروژه متروی شهر جدید پرند به طول ۱۹ کیلومتر از فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر جدید پرند طراحی شد که به دلیل محدودیت‌های مالی و سایر مشکلات متوقف ماند.

ایستگاه شهر پرند در واقع آخرین ایستگاه در توسعه جنوبی خط یک محسوب می‌شود که هدف اصلی آن دسترسی و اتصال شهر جدید پرند به شبکه سراسری متروی تهران و ارائه سرویس حمل و نقل به مسافران شهر جدید پرند و مناطق اطراف با قیمت بسیار نازل است و به‌جز حمل و نقل سریع، حذف اثرات زیست محیطی استفاده از سوخت فسیلی و صرفه‌جویی قابل ملاحظه در هزینه منابع ملی و وقت مسافران را در پی دارد.

شهر جدید پرند در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی تهران و در مسیر آزادراه تهران ساوه و در مجاورت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) واقع شده است و روزانه بیش از ۳۰ هزار نفر بین تهران و پرند تردد می‌کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت