تاریخ: ۱۰ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۳۵
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۳۲۵۷۴۵
سرویس خبر : انرژی

احتمال کاهش قیمت نفت عربستان برای خریداران آسیایی

‌می‌متالز - احتمال دارد شرکت نفت آرامکوی عربستان قیمت رسمی فروش نفت سبک عرب در ماه ژانویه را حدود یک دلار پایین آورده و ۳ دلار در هر بشکه بالاتر از متوسط عمان/دبی به فروش برساند.

به گزارش می‌متالز، احتمال دارد عربستان به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت دنیا قیمت رسمی فروش نفت سبک عرب را به بازار آسیا برای اولین بار طی ۷ ماه گذشته پایین بیاورد. این اقدام علیرغم تمدید کاهش تولید داوطلبانه این کشور و در بحبوحه مازاد عرضه و افت تقاضا در بازار صورت می‌گیرد.

تخمین زده می‌شود شرکت نفت آرامکوی عربستان قیمت رسمی فروش نفت سبک عرب در ماه ژانویه را حدود یک دلار پایین آورده و ۳ دلار در هر بشکه بالاتر از متوسط عمان/دبی به فروش برساند.

تولیدکنندگان نفت ائتلاف اوپک پلاس که از سازمان کشور‌های صادر کننده نفت و متحدانش از جمله روسیه تشکیل شده در روز پنجشنبه توافق کردند کاهش تولید خود را به ۲.۲ میلیون بشکه در روز در ابتدای سال آینده میلادی برسانند.

این کاهش تولید شامل ۱ میلیون بشکه در روز کاهش تولید عربستان، ۰.۵ میلیون بشکه در روز کاهش تولید روسیه و جمعاً ۰.۷ میلیون بشکه در روز کاهش تولید کشور‌های عراق، امارات، کویت، قزاقستان، الجزایر و عمان می‌شود.

تحلیلگران عقیده دارند با توجه به اینکه کاهش تولید اوپک پلاس چندان عمیق نبوده، عربستان باید قیمت نفت خود را پایین بیاورد تا بتواند سهم خود را در بازار حفظ کند.

قیمت نفت خام خاورمیانه در ماه نوامبر با پیش‌بینی افزایش عرضه تولیدکنندگان حاشیه خلیج فارس و حوزه اقیانوس اطلس پایین آمد.

با توجه به افزایش ذخایر جهانی نفت و کند شدن رشد تقاضا در دنیا، عربستان هم باید عکس‌العمل مناسبی به پویایی بازار نشان دهد.

شرکت‌کنندگان بازار و تحلیلگران انتظار دارند ذخایر نفت دنیا تا سه ماهه دوم سال آینده میلادی رو به افزایش باشد.

پیش‌بینی می‌شود رشد تقاضای نفت در چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت خام دنیا، تا حدود ۴ درصد در نیمه اول سال آینده میلادی کاهش یابد.
سرمایه‌گذاران همچنین انتظار دارند آرامکوی عربستان قیمت رسمی فروش نفت درجات سبک‌تر را بیشتر از درجات سنگین پایین بیاورد.

آرامکو قیمت رسمی فروش نفت عربستان را معمولاً در پنجم هر ماه منتشر می‌کند که تعیین کننده قیمت نفت ایران، کویت و عراق است و حدود ۹ میلیون بشکه در روز صادرات نفت خام به آسیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده