تاریخ: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۲۱
بازدید: ۴۴
کد خبر: ۳۲۵۹۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پنجمین روز متوالی رشد نماگر‌های سهامی

تداوم سبزپوشی بورس

‌می‌متالز - رشد نماگر‌های سهامی برای پنجمین روز متوالی ادامه دار بود و شاخص کل بورس تهران مجددا عزم خود را برای بازپس‌گیری کانال‌های بالاتر جزم کرده‌است.

به گزارش می‌متالز، شاخص مذکور ۲۰ روز معاملاتی است که در محدوده ۲ میلیون تا ۲میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی حبس شده‌است و اکنون نزدیک‌تر از هر زمانی برای خروج از این زندان ۲۰ روزه قرار دارد. گفتنی است که آخرین باری که نماگر اصلی بازار سهام در بالای سطح ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی قرار داشته است، به سوم مهرماه سال‌جاری بازمی گردد.

بازار از دریچه آمار

در روزی که گذشت، شاخص کل بورس تهران با افزایش ۱.۳۳ درصدی همراه شد تا با دستیابی به سطح ۲ میلیون و ۸۷ هزار واحدی، در آستانه ورود به کانال جدید قرار بگیرد. شاخص کل در ۸ روز معاملاتی اخیر، ۷ روز مثبت را تجربه کرده‌است. نماگر هموزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه نماد‌های معاملاتی است و چهره بازار را به نحو مطلوب تری نمایش می‌دهد، با رشد ۱.۱۲ درصدی همراه شد. شاخص کل فرابورس نیز رشد ۱.۱۱ درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز که شامل سهام و حق تقدم می‌شود، رقم ۵ هزار و ۶۴۱ میلیارد تومان را تجربه کرد که ثبت چنین رقمی در این پارامتر آماری از ۱۴ شهریور سال‌جاری بی سابقه بوده است، همچنین بازار در روز گذشته با ۱۴۶ میلیارد تومان ورود پول حقیقی همراه شد تا برای دومین روز متوالی، خالص تغییر مالکیت مثبت به نفع پورتفوی حقیقی‌ها را شاهد باشیم. همچنین گروه‌های خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی و بانک‌ها و موسسات اعتباری در صدر صنایعی قرار داشتند که بیشترین ارزش معاملات را ثبت کردند.

اهرم تجدید ارزیابی

رشد این روز‌های بورس تهران در نتیجه عوامل بنیادی منتج از کلیت خود بازار سهام حاصل شده‌است. بازار از ناحیه نرخ ارز و قیمت کامودیتی‌ها، محرک خاصی ندارد و این متغیر‌ها در ماه‌های اخیر، تغییر خاصی را به ثبت نرسانده‌اند، بااین حال این رشدی که در روز‌های اخیر، اوضاع و احوال بازار سهام را دگرگون کرده، در نتیجه اخبار مثبتی است که از ناحیه تجدیدارزیابی شرکت‌ها به سمت و سوی بازار سهام مخابره شده‌است. به کرات در گزارش‌های قبلی «دنیای اقتصاد» اشاره شده که بازار سهام همواره از قضیه تجدید ارزیابی شرکت‌ها استقبال به عمل خواهد آورد و با اخباری که درخصوص نامه سازمان به برخی بانک‌ها برای شرکت در جلسه‌ای مبنی بر تجدید ارزیابی نماد‌های بانکی منتشر شد، بازار سهام از این موضوع استقبال قابل توجهی انجام داد.

لزوم ورود و خروج در زمان مناسب

مهم‌ترین نکته در بازار‌های مالی، ورود و خروج در زمان مناسب است. یک سرمایه گذار برای تشخیص زمان مناسب ورود و خروج به بازار‌های مختلف باید به خوبی از اوضاع و احوال اقتصاد جهانی آگاهی داشته باشد. به علاوه باید از کلیات و واقعیات اقتصاد کشور نیز آگاهی داشته باشد. افزون بر موارد یادشده، یک سرمایه گذار باید به طور کامل با متغیر‌های مربوط به ارزیابی بازار‌ها آشنا باشد تا بتواند پارامتر‌هایی مانند حباب در بازار‌ها و ارزش گذاری بالاتر یا پایین‌تر از ارزش ذاتی دارایی‌های گوناگون در بازار‌های مختلف را شناسایی و ردیابی کند. همان طور که گفته شد انتخاب زمان ورود و خروج مناسب به بازارها، از جمله حیاتی‌ترین موضوعات برای فعالیت سودساز در بازار‌های مالی است. در توصیف اهمیت این موضوع می‌توان گفت که تقریبا بیش از ۳۰ ماه زمان لازم بود تا شاخص‌های بازار سهام سقف‌های تاریخی سال ۹۹ خود را مجددا فتح کنند، بنابراین افرادی که در سقف تاریخی آن سال وارد بازار سهام شدند، با فرض هم پوشانی و همگرایی پورتفوی آن‌ها با روند شاخص ها، در فروردین ماه سال‌جاری از زیان خارج شدند، درحالی که افرادی که در کف بازار در آبان سال گذشته وارد بورس تهران و چرخه خرید سهام شدند، در برخی از سهم‌ها بازدهی بیش از ۱۰۰ درصدی را کسب کردند. این قضیه اهمیت مساله ورود در زمان مناسب به بازار‌ها را یادآور می‌شود. سرمایه گذاران باید با توجه به استراتژی معاملاتی شخصی خود و چشم انداز آتی اقتصاد کلان و وضعیت بازار‌ها اقدام به تصمیم‌گیری درباره سبد معاملاتی خود کنند. اگر چشم انداز رشد در بازاری متصور است، باید با استفاده از قرینه‌هایی زمان ورود مناسب به آن بازار تشخیص داده شود. علاوه بر زمان ورود مناسب باید سرمایه گذار توانایی تشخیص زمان مناسب خروج از یک بازار را نیز دارا باشد. به هر روی می‌توان گفت آنچه که اذهان سهامداران را در روز‌های فعلی درگیر کرده، این است که روندی که این روز‌ها در تالار شیشه‌ای شکل گرفته است، ادامه دار خواهد بود یا بازار مجدد با نزول مواجه خواهد شد؟ نکته قابل ذکر این است که بازار از ناحیه نرخ ارز و قیمت کامودیتی‌ها همچنان تهی از محرک است، درخصوص مساله تجدید ارزیابی نیز می‌توان گفت که چیزی که این روز‌ها بازار را با شور و شعف همراه کرده، فضای مثبت تزریق‌شده توسط این آیتم است که تنور تقاضا را در تالار شیشه‌ای داغ کرده‌است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده