تاریخ: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۲۴
بازدید: ۶۰
کد خبر: ۳۲۵۹۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شرط حرکت بورس به سمت فضای پخته‌تر

‌می‌متالز - بازار سهام در حالی هفته جدیدی از آذر را آغاز کرد که برخلاف شنبه هفته قبل همه نماگر‌های سهامی لباس سبز به تن کردند. بورس تهران از اواسط هفته گذشته نشانه‌هایی از بهبود معاملات را به نمایش گذاشت، تا جایی که شاخص کل از کف کانال ۲میلیون واحد تا حدودی فاصله گرفت.

به گزارش می‌متالز، افزایش نسبی ارزش معاملات و نیز تغییر روند فروش سهام توسط حقیقی‌ها، امیدواری‌های جدیدی مبنی بر کم‌رمق شدن فضای رکودی در بازار سهام ایجاد کرد، به ویژه اینکه در هفته‌های اخیر معامله‌گران اقبال بیشتری نسبت به تک‌سهم‌های کوچک و متوسط نشان داده‌اند. از ابتدای پاییز به دلیل رکود حاکم بر داد‌و‌ستد‌های بورسی، رخوت با تالار شیشه‌ای عجین شده بود. از سوی دیگر برخی زمزمه‌ها درخصوص مشکلات احتمالی بودجه ۱۴۰۳ برای بازار سهام و دخالت سیاستگذار در موضوعاتی همچون قیمت‌گذاری برخی محصولات در این بازار توجه را از سمت صنایع بزرگ و شاخص ساز به سمت صنایع کوچک و بی‌حاشیه معطوف کرد. امروز، اما اتفاقات دیگری نیز رخ داد، هم ارزش معاملات افزایش یافت و هم حجم معاملات. از این‌رو می‌توان روند فوق را نشانه مثبتی برآورد کرد که می‌تواند چشم‌انداز رکود و رخوت در بورس تهران را تعدیل کند.

این روز‌ها فعالان بورسی، بازار‌های موازی را نیز به صورت پیوسته رصد می‌کنند. با توجه به اینکه بازار‌های مالی متاثر از تحولات سیاسی هستند، تغییر مسیر بازار‌ها بسیار حائز اهمیت است. در روز گذشته نیز بازار طلا و سکه همانند بازار سهام روند صعودی به خود گرفت. این در حالی است که به نظر می‌رسید هم‌زمان با پایان آتش‌بس موقت منطقه‌ای، همه بازار‌ها در داخل ایران عملکرد نزولی نشان دهند، اما این اتفاق رخ نداد و تنها دلار با افتی محسوس مواجه شد. اما آیا سرمایه‌گذاران می‌توانند به مسیری که بازار‌ها در ابتدای هفته در پیش گرفتند به صورت طولانی‌مدت دل ببندند؟ در بازار سهام به دلیل وابستگی شدیدی که به وضعیت متغیر‌ها وجود دارد، اهالی این بازار معمولا با اتفاقات غیرمترقبه‌ای مواجه هستند. از این‌رو نمی‌توان به طور قاطع شروع توفانی روز شنبه را به روز‌های آینده تعمیم داد. اما با توجه به اینکه در این بازار حباب قیمتی وجود ندارد، نمی‌توان برای قیمت اکثریت سهام ریزش بیشتر را در نظر گرفت، اما با توجه به رفتار معامله‌گران می‌توان بیان کرد که سهام در حال دست به دست شدن است.

افزون بر آن، وضعیت رو به بهبود قیمت‌های جهانی نیز می‌تواند واکنش مثبت بورس را به دنبال داشته باشد. با وجود اینکه هنوز تردید‌هایی در خصوص اتمام زودهنگام درگیری‌های منطقه‌ای بین طرفین جنگ وجود دارد، این عامل می‌تواند تهدید جدی در راستای تشدید فشار به بازار‌ها به عنوان واکنشی آنی محسوب شود. همین امر سبب شده در سایه نبود آینده روشن و باثبات در بازار‌ها بیش از هر وقت دیگری شاهد رفتار دست‌به‌عصای سرمایه در صنایع و گروه‌های مختلف باشیم. اما اگر سبزپوشی شاخص‌ها چند روز دوام آورد، هم رشد شاخص بورس بیش از اکنون محقق می‌شود و هم بازار به سمت فضایی تحلیلی‌تر و پخته‌تر سوق پیدا می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده