تاریخ: ۱۷ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۲۷
بازدید: ۵۶
کد خبر: ۳۲۶۴۰۴
سرویس خبر : انرژی

صادرات ال‌ان‌جی روسیه به اتحادیه اروپا با وجود تحریم‌ها رکورد زد

‌می‌متالز - روزنامه تجاری کومرسانت با استناد به داده‌های مؤسسه کپلر گزارش داد که صادرات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) روسیه به اتحادیه اروپا در ماه نوامبر به بالاترین رقم خود یعنی ۱.۷۵ میلیون تن رسیده است.

به گزارش می‌متالز، روزنامه تجاری کومرسانت با استناد به داده‌های مؤسسه کپلر گزارش داد که صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) روسیه به اتحادیه اروپا در ماه نوامبر به بالاترین رقم خود یعنی ۱.۷۵ میلیون تن رسیده است.

رکورد قبلی در دسامبر ۲۰۲۲ بود که روسیه ۱.۷۳۷ میلیون تن ال‌ان‌جی به این منطقه صادر کرده بود.

طبق گزارش‌ها، بیشترین حجم ماه نوامبر به فرانسه و بلژیک ارسال شد که گاز ال‌ان‌جی را از شرکت‌هایی در شبه جزیره یامال و شهر ویسوتسک دریافت کردند. این تاسیسات توسط نواتک، دومین تولید کننده گاز روسیه اداره می‌شود.

این گزارش حاکی است که مجموع صادرات ال‌ان‌جی روسیه به بازار‌های جهانی در ماه نوامبر به ۲.۹۱۴ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۳ درصد افزایش داشت.

با این حال، صادرات این گاز روسیه به چین در مقایسه با رقم ثبت شده در ماه قبل از آن یعنی ۰.۸ میلیون تن، کاهش یافت و به ۰.۱ میلیون تن رسید.

به گفته الکساندر سوبکو، کارشناس مستقل بخش انرژی، قرارداد‌های آتی گاز در بورس تی‌تی‌اف هلند برای تحویل در ماه نوامبر با قیمت فروش لحظه‌ای به آسیا برابر بود یا در برخی روز‌ها از آن بالاتر بود.

این تحلیلگر افزود که بازار اتحادیه اروپا به دلیل هزینه‌های بسیار کمتر حمل و نقل از منطقه یامال به این اتحادیه برای تاجران جذاب‌تر بوده است.

سوبکو تصریح کرد که شرکت ملی نفت چین CNPC که گاز ال‌ان‌جی یامال را خریداری می‌کند، قبلاً برخی از محموله‌ها را از روسیه به بازار‌های سودآورتر هدایت کرده بود و این گاز را در بازار چین از منابع دیگر تأمین می‌کرد.

ویکتور کاتونا، تحلیلگر ارشد نفت خام در مؤسسه کپلر، به افزایش واردات ال‌ان‌جی توسط چین در ماه نوامبر اشاره کرد و گفت که تغییر مسیر عرضه روسیه نتیجه تقاضای ضعیف چین نیست، بلکه افزایش جذابیت بازار اتحادیه اروپا است.

بر اساس این گزارش، ژاپن و کره جنوبی به دریافت گاز ال‌ان‌جی روسیه از پروژه ساخالین-۲ تحت قرارداد‌های بلندمدت با گازپروم ادامه دادند.

صادرات این گاز روسیه به ژاپن در نوامبر ۲۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و به ۰.۶۴ میلیون تن رسید، در حالی که واردات کره جنوبی شاهد رشد سالانه ۵۰ درصدی و رسیدن به ۰.۲۸ میلیون تن بود.

این در حالی است که بسیاری از کشور‌های اروپایی و متحدان آن‌ها واردات گاز از روسیه را از اواخر اوت ۲۰۲۲ پس از اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به دلیل عملیات نظامی در اوکراین متوقف کرده بودند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده