به گزارش میمتالز، مالک شریعتی نیاسر با اشاره به دلایل آلودگی هوای تهران و اینکه آیا در نیروگاههای تهران مازوت سوخته میشود یا خیر؟، گفت: موضوع آلودگی هوا در کلان شهرها و تهران چند وجهی است که یک وجه آن به شرایط جوی و پایداری هوا مربوط میشود، چراکه معمولا پایداری هوا و پدیده وارونگی در نیمه دوم سال عاملی برای تشدید آلایندهها در شهرهای میشود که تولید آلایندگی در آنها بالا است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وجه دیگر، افزایش سوختهای فسیلی در فصل سرد سال است چراکه استفاده از سوختهای فسیلی در بخاری منازل، موتورخانهها، ادارات، صنایع و... افزایش پیدا کرده و عملا آلایندگی بیشتری وارد جو میشود، همچنین وجه سوم مربوط به حضور همیشگی خودروهای غیراستاندارد در سطح شهر است که در کنار عوامل دیگر به بالارفتن آلایندگی دامن میزنند.
وی افزود: اگرچه خودروهای استاندارد و کممصرف به کاهش آلودگی یک شهر کمک خواهد کرد، اما خودروهای ما علاوهبر پرمصرفی، استانداردهای بالای در حوزه آلایندگی ندارند البته راهحل این مشکل نیز افزایش حمل و نقل عمومی است.
شریعتی با بیان اینکه سالهاست استفاده از سوخت مازوت در نیروگاههای اطراف و داخل تهران ممنوع شده است، اظهار کرد: سال گذشته طی بازدید حضوری از نیروگاهی در منطقه غرب تهران، شاهد حتی پلمب بودن مشعلهای این نیروگاه بودم، بنابراین استفاده از سوخت مازوت در نیروگاهها تهران کاملا ممنوع است و از آن استفاده نمیشود.
این نماینده مجلس همچنین با اشاره به بازدید از پالایشگاه تهران، مطرح کرد: در این پالایشگاه مازوت تولیدی را نه خودشان استفاده میکردند و نه برای مصرف در تهران تحویل میدادند، بنابراین عامل آلودگی هوای تهران مازوتسوزی نیست بلکه همانطور که اشاره شد، خودروها، استفاده از سوخت فسیلی و مسائل جوی دلایل آلودگی شهر تهران به شمار میآیند.
به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس اگرچه برخی از نیروگاهها در شرایط کمبود گاز طبیعی مجوز استفاده از مازوت را دارند، اما نیروگاههای تهران جزء آنها محسوب نمیشوند.
وی تاکید کرد: تنوع سبد سوختی کشور را باید به نحوی توسعه داد که بتوان بخشی از نیاز شبکه حمل و نقل کشور را نسبت به بنزین و گازوئیل کاهش داد، در عین حال برق و LPG را به سبد سوختی کشور اضافه کنیم، چراکه بهعنوان یک سوخت پاک علاوهبر کمک به کاهش ناترازی سوخت بنزین، برای کاهش آلایندگی در شهرهای بزرگ نیز بسیار موثر خواهد بود.
شریعتی در ادامه به راهکارهای کاهش آلودگی هوای پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ اشاره کرد و گفت: بخشی از این موضوع را باید با مدیریت تعطیلات کنترل و تعطیلات زمستانی را به برخی از شهرهای بزرگ آورد کرد، درواقع استانداران اجازه داشته باشند با توجه به شرایط آب و هوایی از این تعطیلات استفاده کنند، البته از آن طرف میتوان تعطیلات تابستان را کاهش داد، هرچند مردم باید از قبل در جریان این تعطیلات قرار بگیرند.
نماینده مردم تهران در مجلس با اعتقاد به اینکه باید بخشی از این ماجرا را نیز با مدیریت حمل و نقل شهری کنترل کرد، افزود: خوشبختانه اکنون مدیریت جدید شهری در حال جبران برخی از کاستیهای گذشته در این حوزه است، چراکه قراردادهای معطل مانده برای ساخت مترو فعال شده، تولید و واردات اتوبوس و خودرو برقی نیز آغاز شده است که تمامی این موارد میتواند به کاهش آلایندگی کمک کند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان تاکید کرد: خودروهای غیراستاندارد و تولیدات غیربهینه صنایع مانند بخاریها، مقصر اصلی آلودگی شهر تهران و شهرهای بزرگ به شمار میآیند، چراکه هر قدر سوخت بیشتری مصرف شود، درصد آلایندگی نیز بالاتر خواهد رفت، در حالی که با بالا رفتن راندمان مصرف انرژی، این مشکل کاهش پیدا میکند.