تاریخ: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۲۳
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۳۲۶۵۸۰
مدیر زیرساخت ایمیدرو عنوان کرد:

ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی توسط حوزه معدن و صنایع معدنی

‌می‌متالز - مدیر زیرساخت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از عملیات اجرایی ۶ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی توسط شرکت‌های فولادی و معدنی خبر داد.

به گزارش می‌متالز، «منیژه غلامرضایی» در یک نشست خبری در حاشیه بیستمین نمایشگاه بین المللی «ایران متافو» با اشاره به امضای تفاهم‌نامه احداث نیروگاه بین وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و نیرو گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه قرار شد تا ۱۰هزار مگاوات ظرفیت تولید برق توسط شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی احداث شود که از این میزان، تا کنون عملیات اجرایی ۶ هزار مگاوات انجام شده و حدود هزار مگاوات آن تا ماه گذشته توسط بخش معدن و صنایع معدنی به بهره‌برداری رسیده است. انتظار داریم که تا پیک سال آتی این عدد به دو هزار مگاوات برسد. همچنین از این ۱۰ هزار مگاوات در نظر گرفته شده، دو هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از سوی این صنایع در حال احداث هستند.

وی افزود: جهت تسریع در اجرای این نیروگاه‌ها، آئین‌نامه ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق به تصویب رسیده که بر اساس این آئین‌نامه، تعرفه سوخت این نیروگاه‌ها می‌بایست طبق تعرفه نیروگاهی محاسبه شود.

مدیر زیرساخت سازمان ایمیدرو، درباره نیروگاه‌هایی که توسط شرکت‌های صنعتی ایجاد می‌شوند، عنوان کرد: نیروگا‌ه‌هایی که توسط صنایع بزرگ احداث می‌شود، عمدتا نیروگاه‌های بزرگ مقیاس هستند. موضوع دوم آن است که این نیروگاه‌ها در کنار نقطه مصرف احداث می‌شوند، از این‌رو تلفات شبکه ندارند و از دید شبکه برق، بهترین مدل نیروگاه محسوب می‌شوند. البته وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت یا شرکت‌های صنعتی احداث نیروگاه نیست، ولی این بخش نمی‌تواند در انتظار سرمایه‌گذاری سایر بخش‌ها، سرمایه خود را از دست بدهد، بنابراین باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی توسط حوزه معدن و صنایع معدنی

عملیات اجرایی سه خط انتقال آب

غلامرضایی همچنین درباره انتقال خطوط آب عنوان کرد: عملیات اجرایی سه خط انتقال آب آغاز شده که یک خط به انتقال آب از سیرجان – کرمان - اردکان اختصاص دارد که مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. خط بعدی از دریای عمان تا اصفهان و خط دیگری از چابهار تا خراسان‌رضوی است که برای تامین آب صنایع و معادن است که تا پایان سال آینده شاهد بهره‌برداری از این خطوط خواهیم بود.

توسعه حمل و نقل ریلی

وی همچنین با تاکید بر توسعه حمل و نقل ریلی برای حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: بحث ما بیشتر استفاده از حمل و نقل ریلی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری است که در تامین ناوگان، خود صنایع مشارکت خواهند کرد.

مدیر زیرساخت ایمیدرو افزود: وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی متولی توسعه راه آهن کشور هستند و وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو، به‌دنبال تفاهم‌نامه‌ای هستند که از طرف مقابل انتظار همکاری در راستای افزایش بهره‌وری حمل ریلی را دارند، زیرا با وجود اینکه بهترین گزینه برای حوزه معدن و صنایع معدنی، بخش ریلی است، اما نسبت به سال‌های گذشته حمل ریلی در این بخش کاهش یافته و ناوگان ریلی به‌شدت دچار چالش شده است. البته برخی شرکت‌های حمل و نقلی در برخی شرکت‌های صنایع معدنی ایجاد شده‌اند که بحث تامین ناوگان را برعهده گرفته‌اند، اما، چون بهره‌وری لازم را ندارد، همین ناوگان نیز برای شرکت‌های ریلی ما ایجاد درآمدزایی نمی‌کنند، بنابراین اگر همکاری متقابل بین راه آهن و سازمان ایمیدرو در راستای این تفاهم‌نامه صورت نگیرد، بدون شک طی چند سال آینده با چالش بزرگی در این راستا روبرو می‌شویم.

گاز را بهینه‌سازی کنیم

غلامرضایی همچنین درباره سرمایه‌گذاری در حوزه گاز خاطرنشان کرد: در زمینه تامین گاز، موضوع قدری پیچیده‌تر است، زیرا هم سرمایه‌گذاری آن چند برابر ایجاد نیروگاه است و هم زمان اجرای آن بسیار طول می‌کشد. نیروگاه را می‌توان ظرف سه سال احداث کرد، اما ایجاد یک مخزن گازی حداقل ۱۰ سال زمان می‌برد؛ بنابراین برای تامین گاز، یک راهکار، بهینه‌سازی خود واحد‌های صنعتی است. دوم بهینه‌سازی در سایر بخش‌ها مانند بخش خانگی است تا میزان ذخیره این انرژی به بخش صنعت تعلق بگیرد. در بلندمدت نیز باید به‌دنبال ذخیره‌سازی بود که پس از بررسی متوجه شدند که ذخیره‌سازی به‌صورت ال‌ان‌جی به‌صرفه نیست. همچنین مخازن زیرزمینی در حال بررسی است. در کل روش‌های مختلف برای تامین گاز در حال بررسی است، اما در حال حاضر، برنامه مدون در زمینه تامین گاز، موضوع بهینه‌سازی است.

تامین لوکوموتیو

وی همچنین درباره تامین ماشین‌آلات حوزه معدن و صنایع معدنی نیز گفت: ورود ماشین‌آلات از سال گذشته بر اساس بخش‌نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت روی روال قرار گرفت و تقریبا شرکت‌هایی که ما در ارتباط با آن‌ها قرار داریم، چالشی در ارتباط با ماشین‌آلات ندارند، مگر اینکه موضوع تامین ارز و ... داشته باشند.

مدیر زیرساخت سازمان ایمیدرو در پایان تصریح کرد: در همین راستا طی سال گذشته واردات حدود ۳۰۰ دستگاه لوکوموتیو برای بخش معدنی و صنایع معدنی در نظر گرفته شده که واردات ۱۰ دستگاه آن به‌زودی آغاز می‌شود. امیدواریم طی ۵ سال آینده این ۳۰۰ دستگاه توسط شرکت‌ها تامین شود. ضمنا، ثبت سفارش ۸۰ دستگاه لوکوموتیو با محوریت و توان سازندگان داخلی اجرا خواهد شد به گونه‌ای که فناوری و مراحل ساخت آن بومی سازی شود.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده