تاریخ: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۴۰
بازدید: ۳۴
کد خبر: ۳۲۶۷۱۲
اسدی درمراسم اعطای‌جوایز برگزیدگان جمفا اعلام‌کرد؛

فن‌آوری لوکس و کتابخانه‌ای، مانند پایان نامه‌های کتابخانه‌ای، خاک می‌خورد/ باید مفهوم توسعه فن‌آوری را در جامعه توسعه دهیم

‌می‌متالز - دبیر جایزه ملی فن‌آوری ایران با بیان اینکه فن‌آوری لوکس و کتابخانه‌ای، مانند پایان نامه‌های کتابخانه‌ای، خاک می‌خورد، از اعطای جوایز برگزیدگان جایزه ملی فن‌آوری ایران (جمفا) خبر داد.

به گزارش می‌متالز، «امیرحسین اسدی» مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت و دبیر جایزه ملی فن‌آوری ایران گفت: اساس انتخاب برگزیدگان جمفا، توجه به توسعه کاربری فن‌آوری در جامعه، ایجاد بستر آموزش و استفاده از فن‌آوری، هدفمند کردند فن‌آوری در جهت افزایش بهره وری و شکل دهی زیست بوم فن‌آوری با مشارکت همه افراد جامعه است.

وی افزود: بر این اساس جمفا؛ نماد مردمی‌سازی، خدمت محوری، نگاه حل مساله به مفهوم فن‌آوری و جاری کردن فن‌آوری در همه مسائل ریز و کلان است.

انتخاب مدرسه حامی فن‌آوری از روستا‌های بندر گز

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت ادامه داد: در جمفا ملاک کار ما خود فن‌آوری نیست و تاکید ما بر کاربری، مردمی‌سازی، آموزش و بسترسازی رشد فن‌آوری است.

وی اضافه کرد: فن‌آوری اگر نتواند کشور را بی نیاز کند، فن‌آوری اگر نتواند به صنایع کمک کند، فن‌آوری اگر تنها به‌عنوان نظام ارتقای دانشگاه‌ها باشد و نه نظام ارتقای صنایع و جامعه، این فن‌آوری کتابخانه محور می‌شود.

اسدی با بیان اینکه فن‌آوری کتابخانه محور، مانند پایان نامه‌های سالیان قبل، در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد و دردی از جامعه دوا نخواهد کرد، خاطرنشان کرد فن‌آوری، یک کالای لوکس و در یک منطقه لوکس نیست، این نگاه به فن‌آوری آسیب‌زاست.

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: اشتباه است که فکر کنیم، فن‌آوری تنها در دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد. اشتباه است که فکر کنیم فن‌آوری فقط در مراکز نوآوری شکل می‌گیرد. فن‌آوری، در هر کجایی که نیازی وجود دارد و انسان‌های اندیشمند و مساله محور وجود دارند، می‌تواند رشد کند.

دبیر جایزه ملی فن‌آوری ایران با تاکید بر اینکه ملاک جایزه ملی فن‌آوری، توجه به فن‌آوری جامعه محور است، یادآور شد: تلاش داریم تا با تشکیل دبیرخانه دائمی، عمومی‌سازی فن‌آوری در کارخانجات، ادارات، مدارس، هنرستان‌ها، دانشگاه‌ها، شهرداری‌ها و حتی کودکستان‌ها را رتبه‌بندی کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید بتوانیم مفهوم توسعه فن‌آوری و استفاده از فن‌آوری را در همه جامعه توسعه دهیم، تاکید کرد: وقتی یک هنرستان از یکی از روستا‌های بندر گز انتخاب می‌شود، یعنی مدرسه‌ای که فرآیند فن‌آوری را به دانش آموزان آموزش می‌دهد، مدرسه‌ای که مبتنی بر حل مساله اقدام می‌کند، مدرسه‌ای که با والدین در حل مسائل تعامل دارد و مدرسه‌ای که برای خلاقیت، تفکر و توانایی دانش آموزان ارزش قائل است، از هر کجای کشور می‌تواند برنده این جایزه شود.

اسدی همچنین افزود: بیش از دو میلیون صنف در کشور وجود دارد و اصناف می‌توانند به‌عنوان بیشترین استفاده کنندگان از فن‌آوری در انجام کار‌های خود باشند.

وی در ادامه تاکید کرد: برای اولین بار در کشور، صنف فن‌آور با شاخص‌هایی همچون فرهنگسازی فن‌آوری، استفاده از فن‌آوری در فرایندها، توسعه فن‌آوری در هم صنفیان، آموزش فن‌آوری و انجام فرآیند‌ها بر پایه فن‌آوری انتخاب شد. صنفی از صنعت ارزشمند بلور و شیشه؛ امسال برای شروع کار با یک صنف شروع کردیم و سال آینده، حداقل به بیست صنف کشور به لطف خدا جایزه اعطا خواهد شد.

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت ادامه داد: وقتی از اتحادیه صنفی فن‌آور صحبت کردیم، یعنی اتحادیه صنفی که فعالیت خود را از طریق فن‌آوری انجام می‌دهد، یعنی اتحادیه‌ای که آموزش توسعه فن‌آوری می‌دهد، یعنی اتحادیه‌ای که توسعه فن‌آوری را فرهنگسازی می‌کند، یعنی اتحادیه‌ای که به اعضای صنفی زیرمجموعه خود خدمات توسعه فن‌آوری می‌دهد، یعنی اتحادیه‌ای که رکن اساسی فعالیت خود را مردمی‌سازی فن‌آوری در تمامی فرآیند‌ها می‌داند. مدیر این اتحادیه باید تقدیر شود، باید به این اتحادیه فضا داد و کمک کرد تا همه اتحادیه‌ها به سمت فن‌آوری حرکت کنند.

وی اضافه کرد: وقتی از صنعت فن‌آور صحبت می‌کنیم، ملاک ما صنعتی است که مدیر آن صنعت، فن‌آوری را به‌عنوان کلید حل همه مسائل قرار داده و نسبت به عمومی‌سازی فن‌آوری اقدام می‌کند.

اسدی همچنین گفت: وقتی از کسب وکار نوپای فن‌آور صحبت می‌کنیم، یعنی کسب وکاری هم خودش محصول و خدمت فن‌آور دارد و هم فن‌آوری را در همه ارکان کسب وکارش استفاده می‌کند، هم آموزش فن‌آوری می‌دهد و هم برای عمومی‌سازی فن‌آوری تلاش می‌کند. کسب وکار فن‌آوری که اصول کسب وکار خودش فن‌آور نباشد، شبیه کوزه‌گری خواهد بود که از کوزه شکسته آب می‌خورد.

گفتنی است، اختتامیه جایزه ملی فن‌آوری ایران در روز جمعه هفدهم آذرماه در با حضور با شکوه مردم تبریز برگزار شد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده