تاریخ: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۵۹
بازدید: ۶۴
کد خبر: ۳۲۶۸۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان گیلان خبر داد؛

میزان صادرات از مبدا گیلان به روسیه به ۳۵۰ میلیون دلار است

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان گیلان با اشاره به اینکه تقلیل تعرفه گمرکی و مالیات ۲۸ درصدی می‌تواند منجر به توسعه صادرات ایران به روسیه شود، گفت: میزان صادرات از مبدا گیلان به روسیه به ۳۵۰ میلیون دلار است.

به گزارش می‌متالز، «تیمور پورحیدری» مدیرکل صمت استان گیلان که در قالب هیأت بلند پایه اقتصادی استان به کشور روسیه سفر کرده، در حاشیه نشست تیم اقتصادی با سفیر ایران در روسیه، اظهار کرد: محصولات صنعتی هایتک و با کیفیت گیلان مستعد افزایش مراودات تجاری با روسیه و کشور‌های حوزه خزر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان صادرات از مبدا گیلان به روسیه قریب به ۳۵۰ میلیون دلار است، افزود: چنانچه تعرفه‌های گمرکی روسیه و مالیات ۲۸ درصدی برای تجار و صنعتگران ایرانی توسط روسیه کاهش یابد، قطعاً به توسعه مطلوب مبادلات تجاری ایران با روسیه منجر خواهد شد.

مدیرکل صمت استان گیلان میزان صادرات فعلی به روسیه را ناشی از عدم شناخت دقیق بازرگانان و تجار ایرانی از بازار مصرف روسیه دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به حضور مدیران اقتصادی و تجار استان در این کشور و مطالب مطروحه سفیر مجرب ایران در روسیه و همچنین برگزاری جلسات مشترک بین تجار دو کشور و برقراری نمایشگاه‌ها؛ مطمئنا در صورت تسهیل امور؛ تقریبا بیش از ۸۰ برند صاحب نام و توانمند صنعتی و تولیدی‌های دانش بنیان گیلانی به خوبی می‌توانند به بازار بزرگ کشور فدارتیو روسیه راه پیدا کنند.

وی انعقاد پیمان پولی دوجانبه بین ایران و روسیه با استفاده از ارز‌های دو کشور را به عنوان بهترین روش برای دور زدن تحریم‌ها در تجارت دو کشور پیشنهاد کرد و یادآور شد: البته در این زمینه نیز با نماینده بانک مرکزی ایران و رئیس میر بیزنس بانک روسیه؛ محمد حزار، مباحث مطلوبی مطرح گردید که در راستای تسهیل روابط تجاری دو کشور اثربخش خواهد شد.

پورحیدری همچنین گفت: فراهم کردن زمینه همکاری بین مؤسسات بانکی داخلی به‌منظور استفاده از ابزار‌های تأمین مالی از قبیل؛ یوزانس و فاینانس و نقل و انتقال با هزینه پایین منابع ارزی بازرگانان و همچنین بررسی امکان تأمین مالی پروژه‌های بخش خصوصی در زمینه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تجاری بنادر ایرانی و بنادر جنوبی کشور روسیه می‌تواند باعث تسهیل و تحول در مراودات تجاری دو کشور دوست و هم پیمان شود.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده