به گزارش میمتالز، شهرام عباسی در خصوص اهمیت پژوهش اظهار کرد: در دنیای پرشتاب امروز که هر روز فضای جامعه و صنعت دستخوش تغییر و دگرگونیهای زیاد است، گذر از تلاطم بحرانها و حفظ پایداری و توسعه سودآوری سازمانها بدون نوآوری میسر نیست.
وی تحقیق و توسعه را فرآیندی دانست که در آن ایدههای خام اولیه پرورانده و توسعه داده میشوند تا از سطوح پایین آمادگی فناوری به سطوح بالاتر ارتقا یابند و نهایتاً تبدیل به محصول، فناوری و یا راهکار جدید شوند و سطح مناسبی از آمادگی فناوری را برای سرمایهگذاری و یا بهکارگیری حاصل کنند. بدون پژوهش و تحقیق و توسعه ایدههای خام ارزش قابلملاحظه و جذابیتی برای سرمایهگذاری یا بهکارگیری ندارند و ریسک زیادی خواهند داشت.
مدیر تحقیق و توسعه فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در گذشته، تحقیق و توسعه عمدتاً در داخل سازمانها انجام میشد و سازمانهای بزرگ و پیشرو برای نوآوری متکی به دپارتمانهای بزرگ تحقیق و توسعه شامل آزمایشگاههای مجهز و پیشرفته بودند که عمدتاً بر روی ایدههای خلاقانه کارکنان شرکت تمرکز داشتند و با توسعه آنها به محصولات فرآیندها و راهکارهای جدید میرسیدند.
وی با اشاره به اینکه این رویکرد شامل صرف وقت و هزینه زیادی برای ایدههایی میشد که تنها درصد کمی از آنها به محصول نهایی موفق منجر میشد، گفت: با رشد و توسعه شرکتهای دانشبنیان که فرآیند اصلی آنها تحقیق و توسعه در زمینه ایدههای نو و خلاقانه بود، شرکتهای بزرگ کمکم به این نتیجه رسیدند که بهتر است بهجای تمرکز بر ایدههای داخل شرکت از فرآیند پژوهش در شرکتهای دانشبنیان منتفع شوند و از سنگینی بار هزینههای تحقیق و توسعه بر روی دوش خود بکاهند. در اینجا بود که رویکرد نوآوری باز مطرح و فراگیر شد. در این رویکرد پژوهش و تحقیق و توسعه تنها در داخل مرزهای سازمان انجام نمیشود، بلکه در شرکتهای دانشبنیان و کل اکوسیستم نوآوری سازمان انجام میشود.
عباسی خاطرنشان کرد: سازمان با رصد فناوری و نوآوری در اکوسیستم خود میتواند در پژوهش و توسعه آنها مشارکت کند و یا صرفاً از محصول، تکنولوژی، پتنت و یا راهکارهای نهایی به نحوی بهرهبرداری کند. بهعنوان مثال میتواند از شرکتهای صاحب فناوری، محصول یا حق امتیاز خریداری کند و یا از طریق تملک شرکتها یا مشارکت با آنها از منافع پژوهش در آنها استفاده کند.
بنابر اظهارات مدیر تحقیق و توسعه فولاد مبارکه، سازمانهای پیشرو و بزرگ با درک اهمیت و مزایای رویکرد نوآوری باز با شناخت مناسب از اکوسیستم نوآوری خود علاوه بر پژوهش و تحقیق و توسعه در داخل سازمان، آن را در کل زنجیره ارزش و اکوسیستم نوآوری خود رصد و حمایت میکنند و برای مدیریت آن در اکوسیستم نوآوری خود برنامه دارند و به این ترتیب علاوه بر رشد و شکوفایی سازمان، اکوسیستم نوآوری خود و جامعه پیرامونی را به پیش میبرند.