به گزارش میمتالز، بنا به اظهار مدیر مالی مت اینوست، علاوه بر اینکه فولادسازان اوکراینی برای تأیید محصولات خود در بازارهای جهانی به کمک نیاز دارند، آنها همچنین باید از حمل و نقل ایمن محصولات از طریق دریای سیاه اطمینان حاصل کنند.
تهاجم روسیه به اوکراین که در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد، بنادر کرملین را در دریای سیاه محاصره کرد. اینها همان بنادری هستند که فولادسازان اوکراینی محصولات نهایی و نیمه تمام خود را به مناطقی مانند ترکیه، خاورمیانه و آسیا صادر میکنند. محاصرهها همچنین شامل بندر ماریوپل نیز میشود که در روزهای اولیه درگیری مورد بمباران قرار گرفت و کارخانههای ایلیچ و آزوفستال خسارات زیادی را متحمل شدند.
تقریباً ۷۰ درصد از تولید فولاد اوکراین، از جمله محصولات نهایی و نیمه تمام، قبل از شروع درگیری صادر میشد. با این حال، از آن زمان، این کشور مقداری از حجم صادرات خود را از طریق راه آهن به لهستان و رومانی برای ارسال بیشتر به خارج از بنادر آن کشورها ارسال کرده است.
در ماه اوت، اوکراین یک کریدور دریایی از بنادر اودسا، پیودنی و چورنومورسک که در بخش غربی کشور قرار دارند، ایجاد کرد و موفق شد حدود ۱۴۰۰۰۰ تن محصول فولادی را از دو مورد اول ارسال کند. با این وجود، این حجم منعکس کننده یک سوم کاهش نسبت به ۲۱۳۵۰۰ تن صادر شده از این بنادر در ماه اکتبر است.
به طور کلی، تولید فولاد نیز در اوکراین همچنان در حال کاهش است و تولید فولاد خام در ۱۱ ماهه اول سال ۲۰۲۳ به کمی بیش از ۵.۷ میلیون تن کاهش یافت. در همین حال، تولید محصولات فولادی با درصد مشابهی کاهش یافت و از ۵.۲۴ میلیون تن به ۴.۸۶ میلیون تن رسید.
منبع: ایفنا