تاریخ: ۰۱ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۴۶
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۳۲۷۵۹۲
سرویس خبر : محیط زیست

آدرس غلط مازوت‌سوزی در آلایندگی کلانشهر‌ها

‌می‌متالز - سه‌کلانشهر تهران، کرج و اصفهان، از آلوده‌ترین کلانشهر‌های کشور از نظر میزان آلایندگی هوا محسوب می‌شوند و وقتی در این سه استان مازوت‌سوزی اتفاق نیفتاده، پرداختن به این عامل به عنوان عامل اصلی آلایندگی هوا، جز آدرس غلط دادن چیز دیگری نیست.

به گزارش می‌متالز، این روز‌ها شاهد تشدید آلایندگی هوا در کلانشهر‌های کشور هستیم، مسئله‌ای که به‌شدت سلامت شهروندان را به خطر انداخته و سالانه جان هزاران هموطن را می‌گیرد.

آلایندگی هوا به معنای استنشاق ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، منوکسید کربن، ازن، دی‌اکسید نیتروژن و دی اکسید گوگرد در غلظت‌های مختلف در هر بار نفس کشیدن است. میزان این آلاینده‌های هوا نیز بر اساس منابع آلاینده در روز‌های مختلف و شهر به شهر، متفاوت است.

بیشترین سهم انتشار آلاینده‌ها را در هوای کلانشهر‌ها از جمله تهران، وسایل نقلیه متحرک یا همان منابع متحرک دارند که در بخش آلاینده‌های گازی سهم‌شان درحدود ۸۰ درصد و درخصوص ذرات معلق سهم منابع متحرک در حدود ۶۰ درصد است.

نیروگاه‌ها همچون صنایع، پالایشگاه‌ها و مصارف خانگی، اداری و تجاری، جزو منابع ثابت آلاینده محسوب می‌شوند که در مجموع، منابع ثابت در بخش آلاینده‌های گازی سهمی ۲۰ درصدی و در بخش ذرات معلق، سهمی ۴۰ درصدی در آلایندگی هوای کلانشهر‌ها دارند.

بر اساس آمار ترازنامه انرژی، بیشترین سهم آلاینده‌های ذرات معلق، اکسید نیتروژن و اکسید گوگرد متعلق به بخش حمل و نقل است و سهم نیروگاه‌ها در تولید ذرات معلق که عامل اصلی آلودگی هوای بسیاری از کلانشهر‌ها بوده تنها ۷ درصد است.

حال که آلایندگی هوا ناشی از پدیده وارونگی دما و عدم تخلیه آلاینده‌ها از هوای کلانشهر‌ها تشدید شده، عده‌ای به‌سراغ مازوت‌سوزی به‌عنوان عامل اصلی آلایندگی هوا آمده‌اند و در گزارش‌های متعددی، به این موضوع پرداخته شده است. در حالی که با وجود استدلال منطقی سهم داشتن هر نوع مازوت سوزی در آلایندگی، طبق اعلام اخیر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، امسال در استان‌های تهران، البرز و اصفهان هیچ‌گونه مازوت‌سوزی نداشته‌ایم.

علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور در این خصوص گفت: "برای اولین بار در کشور ابلاغ شده که در سه استان تهران، البرز و اصفهان، هیچ مازوت سوزی انجام نمی‌شود و برای دیگر نقاط کشور نیز با وزارت نفت و وزارت نیرو در حال مذاکره مستمر هستیم که مازوت‌سوزی در نزدیکی مراکز جمعیتی اتفاق نیفتد. "

سه‌کلانشهر تهران، کرج و اصفهان، از آلوده‌ترین کلانشهر‌های کشور از نظر میزان آلایندگی هوا محسوب می‌شوند و وقتی در این سه استان مازوت‌سوزی اتفاق نیفتاده، پرداخت به این عامل به عنوان عامل اصلی آلایندگی هوا، جز آدرس غلط دادن چیز دیگری نیست.

اگرچه باید سهم مازوت‌سوزی در آلایندگی هوا هرچند نسبت به حمل‌ونقل سهمی بسیار کوچکتر است در جای خود مورد بحث و بررسی قرار گیرد، اما مقصر اصلی آلایندگی هوا را باید در چرخه حمل‌و نقل جستجو کرد و سهم کیفیت سوخت و کیفیت احتراق در وسایل نقلیه را باید مورد توجه جدی قرار داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده