تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۱۶
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۳۲۷۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حمایت از تولید نیازمند بستری آرام

می متالز - امسال به نام سال «رونق تولید» نامگذاری شده است اما امیدواریم آنچه در طول سال اتفاق می‌افتد، در حقیقت و در عمل بتواند در جهت حمایت از تولید باشد.
حمایت از تولید نیازمند بستری آرام

به گزارش می متالز، البته مهم‌ترین مسئله این است که اقتصاد در کشور ما بسیار سیاست‌زده عمل می‌کند و تحت تاثیر سیاست قرار دارد.
به این معنا که سیاست است که تعیین می‌کند اقتصاد به کدام‌سو برود. از این‌رو صنعت و تولید دنباله‌رو سیاست‌های کلان کشور هستند.
برای نمونه زمانی که درهای صادرات بسته می‌شود، تولیدکننده فولاد چگونه قادر خواهد بود تمام تولید خود را در داخل به مصرف برساند. از این رو تولیدکنندگان به معنای واقعی در حال دست‌وپا زدن در شرایط موجودند و اگر با کمترین ظرفیت تولید می‌کنند به‌دنبال راه‌های میان‌بر برای صادرات هستند.
از سوی دیگر، تولیدکنندگان با مشکل تامین مواد اولیه روبه‌رو هستند و کمبود و گران شدن مواد اولیه کار را برای بسیاری از آنها با مشکل همراه کرده است.
موضوع دیگر در حمایت از تولید مربوط به قوانینی است که از سوی دولت وضع می‌شود و بیش از آنکه کمک‌کننده به تولیدکننده باشد، دست‌وپای تولیدکننده را می‌بندد.
با این تعدد قوانین، سرمایه‌گذاری برای تولیدکننده مشکل می‌شود.
این در حالی است که حمایت از تولید باید در یک بستر امن و آرام اتفاق بیفتد و این بستر آرام با سیاست مناسب ایجاد می‌شود. زمانی که شرایط ناآرامی وجود داشته باشد نمی‌توان برای فردای تولید برنامه‌ریزی کرد. درحال‌حاضر شرایط به سمتی پیش رفته است که تولیدکننده تنها به فکر تولید همان روزش است و نمی‌تواند فردای خود را ببیند.

بابک نظری / کارشناس فولاد

عناوین برگزیده