تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۹
بازدید: ۵۴
کد خبر: ۳۲۷۹۳۴
سرویس خبر : انرژی
بررسی وضعیت قیمت پایه محصولات شیمیایی و پلیمری

اثر ارز بر سبزپوشی بهای پتروشیمی‌ها

‌می‌متالز - با نزدیک شدن به پایان سال میلادی و افزایش تقاضا برای محصولات پتروشیمی در بازار‌های جهانی، قیمت پایه جهانی محصولات پلیمری و شیمیایی روند صعودی به خود گرفت. از این‌رو قیمت‌های پایه داخلی عرضه‌شده در روز سوم دی‌ماه نیز از این ماراتن جا نمانده و تحت‌تاثیر سیگنال‌های جهانی در کانال صعودی قرار گرفته اند. در شرایطی که نرخ ارز رسمی مورد استناد در قیمت‌های پایه نسبت به هفته گذشته رشد اندکی داشته، افزایش قیمت پایه محصولات پتروشیمی را می‌توان تحت‌تاثیر رشد نرخ ارز و افزایش بهای جهانی این محصولات در بازار جهانی دانست.

اثر ارز بر سبزپوشی بهای پتروشیمی‌ها

به گزارش می‌متالز، شرایط معاملات گرید‌ها و گروه‌های کالایی رایج در بازار فیزیکی تالار محصولات پتروشیمی ظرف سه‌هفته گذشته در شرایطی بهبود یافته و رونق به رینگ فیزیکی بازگشته است که افزایش قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی می‌تواند به عنوان محرکی برای رونق معاملات بورس‌کالای ایران عمل کند.

افزایش میزان تقاضا در رینگ پتروشیمی

تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در هفته منتهی به دوم دی‌ماه سال‌جاری میزبان ۱۰۱‌هزار و ۴۸۹ تن محصول شیمیایی بود که این میزان با استقبال ۱۴۵‌هزار و ۸۲ تنی مواجه شد و ۹۰‌هزار و ۵۳۱ تن از مجموع محصولات پلیمری عرضه‌شده در رینگ فیزیکی به فروش رسیده و به عبارت بهتر ۸۹‌درصد محصولات عرضه‌شده مورد دادوستد قرار گرفته است. بررسی آمار‌های معاملات تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی طی دو هفته پایانی آذرماه نشان می‌دهد که میزان عرضه محصولات پلیمری هفته پایانی پاییز (منتهی به دوم دی‌ماه) نسبت به هفته پیشین خود افزایشی بوده و حدود ۰.۰۹‌درصد رشد را به ثبت رسانده است. همچینن در هفته منتهی به دوم دی‌ماه میزان معاملات محصولات پلیمری روند صعودی داشته و ۱.۷۵‌درصد افزایش نیز گزارش شده است.

بررسی رینگ معاملاتی محصولات شیمیایی طی هفته پایانی آذرماه (۲۵ آذر تا دوم دی‌ماه) سال‌جاری نشان می‌دهد که میزان عرضه محصولات پلیمری نیز افزایشی بوده و از این‌رو در مدت مورد نظر ۴۸‌هزار و ۹۳۹ تن محصولات پلیمری در بازار فیزیکی عرضه شد که با استقبال ۳۵‌هزار و ۲۷۶ تنی مواجه شد و از این‌رو ۲۸‌هزار و ۱۹۶ تن محصول شیمیایی در تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی ظرف مدت مورد بررسی مورد معامله قرار گرفت و به عبارت بهتر ۵۷‌درصد عرضه‌ها به فروش رسیده است. حجم عرضه و معاملات هفته منتهی به دوم دی‌ماه محصولات شیمیایی به ترتیب ۴.۵‌درصد و ۸.۶‌درصد افزایش و کاهش یافته است.

همچنین با شروع فصل پاییز، درگیری در نوار غزه آغاز شد و از این‌رو طی سه‌ماه گذشته شاخص برنت روند کاهشی را در پیش گرفت و از روز ۱۲ دسامبر عقبگرد داشته است. رفتار نرخ ارز در پاییز که تحت‌تاثیر عوامل اقتصادی و سیاسی در نوسان بود و همچنین افت‌وخیز‌های بهای جهانی نفت از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده سرنوشت قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی به حساب می‌آیند و از آنجا که شاخص برنت و نرخ ارز در کانال صعودی قرار گرفته اند، می‌توان شاهد ادامه رونق در تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی ظرف هفته‌های آینده بود.

رشد یکپارچه قیمت‌های پایه پتروشیمی‌ها

روز یکشنبه سوم دی‌ماه قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی در شرایطی اعلام شد که مبنای قیمت‌گذاری برای کالاها، دلار ۳۹ هزار و ۳۲ تومانی بود که نسبت به دلار ۳۸ هزار و ۴۷۸ تومانی ۱۹ آذر افزایش ۱.۴۴ درصدی داشته است. نرخ دلار مبنای قیمت‌گذاری طی دو هفته متوالی روند صعودی را در پیش گرفته و قیمت پایه همه محصولات پلیمری و شیمیایی افزایش داشته است. در این بین فقط استایرن‌بوتادین رابر روشن ۱۵۰۲ با کاهش قیمت همراه بوده و نسبت به معاملات ۱۹ آذر حدود ۰.۱۴‌درصد افت قیمت را به ثبت رسانده است.

در روز یکشنبه سوم دی‌ماه قیمت پایه محصول پلیمری PVC-S ۶۵ حدود ۲۹ هزار و ۴۱۰ تومان تعیین شد که قیمت این محصول نسبت به هفته گذشته حدود ۱۶۸ تومان معادل ۰.۵۷‌درصد افزایش داشته است. همچنین بررسی بازار جهانی نشان می‌دهد که قیمت جهانی PVC-S۶۵ نیز با افزایش همراه بوده است. افزیش قیمت‌ها به نحوی است که این محصول پلیمری با وجود رشد قیمت، در ردیف آخر لیست افزایشی محصولات پلیمری قرار گرفته است. قیمت پایه پلی پروپیلن‌های نساجی از دیگر محصولات پلیمری نیز حدود ۳۴ هزار و ۸۸۵ تومان اعلام شد که با توجه به تغییر بهای ارز و افزایش شاخص برنت ظرف دو هفته متوالی قیمت پایه این محصول پلیمری نسبت به هفته گذشته با رشد ۱.۴۴ درصدی همراه بوده و در ردیف دهم افزایش قیمت‌ها قرار گرفته است.

همچنین قیمت پایه پلی پروپیلن‌های شیمیایی MR۲۳۰ و ZR۲۳۰ از دیگر گروه‌های کالایی محصولات پلیمری که حدود ۴۰ هزار و ۲۶۲ تومان تعیین شد، نسبت به قیمت روز ۱۹ آذرماه حدود ۷۵۴ تومان معادل ۱.۹۱ درصد افزایش داشته است که با توجه به معیار نرخ جهانی اعمال‌شده این محصول نیز با افزایش قیمت همراه بود. روز یکشنبه سوم دی‌ماه قیمت پایه پلی اتیلن سبک خطی ۳ درصد معادل ۹۷۲ تومان نسبت به هفته گذشته افزایش داشته که بعد از پلی اتیلن سبک فیلم با رشد ۴.۶۹ درصدی معادل یک‌هزار و ۵۷۲ تومان در رتبه دوم افزایشی‌ها قرارگرفت و از این‌رو پلی اتیلن سبک فیلم در صدر لیست قیمتی پلیمری‌ها قرار گرفته است.

همه محصولات شیمیایی نیز همچون محصولات پلیمری نسبت به هفته گذشته با افزایش قابل‌توجه قیمت پایه همراه بودند و با توجه به این موضوع که قیمت گروه محصولات پلی‌استایرن و پلی‌اتیلن ترفتالات بر اساس نرخ ارز ۲۸‌هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود، در بین محصولات پتروشیمی، پلی استایرن مقاوم ۷۲۴۰ و ۶۰۴۵ در صدر جدول افزایش قیمت محصولات پتروشیمی قرار گرفته است. مقایسه قیمت پایه این محصول در دو هفته اخیر افت یک‌هزار و ۶۹۱ تومانی و معادل ۴.۷۸‌درصد را نشان می‌دهد. بررسی قیمت‌های پایه محصولات شیمیایی و پلیمری نشان می‌دهد که بخش اعظم محصولات در روز سوم آبان‌ماه افزایش قیمت داشته اند و این رشد قیمت پایه اغلب محصولات شیمیایی و پلیمری را می‌توان تحت‌تاثیر افزایش قیمت‌های جهانی، رشد بهای نفت و افزایش تقاضا و قدرت گرفتن بازار و اقتصاد چین با نزدیک شدن به پایان سال میلادی دانست.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده