تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۱۸
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۲۷۹۵۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

عوارض صادراتی؛ نتیجه شکایت تولیدکنندگان فولادی/ وضع عوارض در شرایط فعلی فولاد غیرموجه است

‌می‌متالز - معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: به دلیل مسائل و مشکلاتی که برای فولادسازان به وجود آمده بود، هیئت دولت با شکایت تولیدکنندگان صنایع معدنی مواجه شد و به همین دلیل عوارض صادراتی برای زنجیره فولاد وضع شد

به گزارش می‌متالز، وحید یعقوبی با اشاره به لغو مصوبه توقف عوارض صادراتی توسط دیوان عدالت اداری مطرح کرد: به دلیل مسائل و مشکلاتی که برای فولادسازان به وجود آمده بود، هیئت دولت با شکایت تولیدکنندگان صنایع معدنی مواجه شد و به همین دلیل عوارض صادراتی برای زنجیره فولاد وضع شد. پس از آن دیوان عدالت اداری برای عدم اجرای آن دستور موقت صادر کرد که در نهایت پس از بررسی‌های انجام شده، حکم به اجرا درآمد.

وی در ادامه اضافه کرد: چنین روندی تا به حال در صنعت فولاد مرسوم نبوده است؛ معمولاً زمانی که دستور موقت اجرای یک طرح ابلاغ می‌شد، بعد از مدتی لغو آن بخشنامه نیز صادر می‌شد که برای موضوع عوارض صادراتی چنین اتفاقی نیفتاد و دیوان عدالت اداری رای خود را نقض کرد.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اینکه وضع عوارض صادراتی مسائل عمده‌ای را برای تولیدکنندگان فولادی به وجود می‌آورد، گفت: زمانی که در بازار‌های جهانی فولاد رقابت‌ها با تخفیف ۲ دلاری است و قیمت‌های کف جهانی وجود دارد، وضع عوارض ۲ درصدی برای شمش فولادی با قیمت‌های فعلی حدود ۱۰ دلار شده و از طرفی، لغو معافیت مالیاتی صادرات نیز تقریبا ۱۰ دلار است که در نهایت، حداقل با ۲۰ دلار تخفیف، توان فولاد کشور را در رقابت با بازار‌های جهانی از بین می‌برد.

به گفته یعقوبی، این درحالیست که کشور‌هایی مانند روسیه به دلیل تحریم‌ها عمدتاً در بازار‌های صادراتی ایران فعال بوده و در حال تلاش برای افزایش سهم بازار‌های خود هستند.

وی با بیان اینکه طبق تعریف انجمن جهانی فولاد، شمش یک محصول نیمه نهایی است، افزود: طبیعتاً این عوارض در محصولاتی از زنجیره مانند شمش که بیشترین سبد صادراتی فولاد کشور را از آن خود کرده و حجم ارزآوری آن از سایر محصولات بیشتر است، توجیهی ندارد. همچنین ناگفته نماند عوارض صادراتی و لغو معافیت مالیاتی به مواد خام و نیمه خام ارتباط دارد که شمش فولادی در هیچ کدام از این دسته‌ها قرار نمی‌گیرد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده