تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۵۸
بازدید: ۴۷
کد خبر: ۳۲۸۰۳۴
سرویس خبر : انرژی

کاهش ۸۵ درصدی واردات نفت اتحادیه اروپا از روسیه

‌می‌متالز - انرژی اینتلیجنس در گزارش تحلیلی نوشت، روسیه تا پایان سال ۲۰۲۳ صادرات خود را ۵۰۰۰۰۰ بشکه در روز کاهش داد. در صورت تداوم این امر به تعهد صادراتی خود به اوپک پلاس برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ عمل خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، واردات هند در دو ماه پایانی سال ۲۰۲۳ پس از کاهش تخفیف در نفت خام روسیه به شدت کاهش یافت. یک سال پس از آغاز تحریم نفت خام، خرید نفت خام و فرآورده‌های نفتی اروپا از روسیه حدود ۸۵ درصد کاهش یافته است.

با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۳، پس از اینکه اتحادیه اروپا ابتدا واردات نفت خام روسیه را در دسامبر ۲۰۲۲ و سپس محصولات را در فوریه ۲۰۲۳ ممنوع کرد، واضح است که صادرات نفت روسیه به طور قابل توجهی انعطاف‌پذیرتر از آن چیزی است که بسیاری پیش‌بینی می‌کردند.

مهمتر از همه، هند تبدیل به یک خریدار مهم نفت خام روسیه شد و از خرید چین در طول دو ماه سال پیشی گرفت، در حالی که برزیل به خریدار عمده گازوئیل روسیه تبدیل شد که قبلا توسط اروپا خریداری می‌شد.

برای کل امسال، Energy Intelligence تخمین می‌زند که صادرات نفت روسیه به طور متوسط ۷.۴ میلیون بشکه در روز خواهد بود که نسبت به سال ۲۰۲۲ تنها ۱۵۰۰۰۰ بشکه در روز کمتر است.

پس از اینکه روسیه در تابستان ۲۰۲۳ تعهد جدیدی برای حمایت از کشور‌های غیراوپک از طریق کاهش صادرات نفت خام ارائه کرد، صادرات این کشور بیش از پیش مورد بررسی دقیق‌تر قرار گرفته است.

برای سال ۲۰۲۴، این تعهد به صادرات نفت خام و محصولات پالایشی مرتبط شده است. تعهد مسکو لایه‌ای از پیچیدگی را به ارزیابی پایبندی اوپک پلاس می‌افزاید، زیرا ارزیابی‌ها به‌طور سنتی بر تولید نفت خام متمرکز بوده است، نه صادرات نفت خام یا محصولات پالایشی.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده