تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۵۵
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۳۲۸۰۶۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

بازار میلگرد در رکود کامل

‌می‌متالز - میلگرد صادراتی ایران در طول دو هفته گذشته با قیمت ۴۵۵ دلار به ازای هر تن معامله شد. گفتگو با فعالان این بخش نشان می‌دهد کاهش تقاضا در کشور‌های همسایه به خصوص مقاصد صادراتی ایران، با کاهش قیمت میلگرد همراه بوده است.

به گزارش می‌متالز، میلگرد صادراتی ایران در طول دو هفته گذشته با قیمت ۴۵۵ دلار به ازای هر تن معامله شد. گفتگو با فعالان این بخش نشان می‌دهد کاهش تقاضا در کشور‌های همسایه به خصوص مقاصد صادراتی ایران، با کاهش قیمت میلگرد همراه بوده است. اکنون اگرچه قیمت میلگرد صادراتی ایران ۴۵۵ دلار اعلام می‌شود، ولی معامله چندانی در این قیمت نیز انجام نشده است، شرایط در بازار‌های داخلی نیز بهتر از این نیست.

قیمت میلگرد صادراتی ایران از اواخر شهریورماه تا کنون بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته است. متوسط قیمت میلگرد صادراتی ایران به قرار نمودار زیر است:

بازار میلگرد در رکود کامل

با وجود کاهش شدید قیمت میلگرد صادراتی ایران به خصوص پس از آغاز موج جدید تنش‌ها در خاورمیانه، ولی قیمت میلگرد در بازار‌های جهانی صعودی است. قیمت میلگرد تحویل روز در بورس فلزات لندن به ۶۰۰ دلار به ازای هر تن رسید. قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن تنها در طول ۳ ماه گذشته بیش از ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد. میلگرد صادراتی ترکیه نیز در طول هفته گذشته با قیمت ۶۰۲ دلار به ازای هر تن معامله شد و قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن به ۴ هزار یوآن به ازای هر تن رسید.

قیمت هر تن میلگرد در بورس آتی بندر شانگهای طی سه ماه از ۳ هزار و ۵۸۰ یوآن به بالاتر از ۴ هزار یوآن رسید و همچنان چشم‌انداز مثبتی از آینده آن مطرح می‌شود با این حال رکود در بازار‌های صادراتی ایران به خصوص کشور عراق با کاهش شدید قیمت میلگرد صادراتی ایران همراه بوده است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد حتی روند نزولی قیمت میلگرد در بازار داخلی آهن‌آلات نیز متوقف شده است.

در بازار داخلی آهن‌آلات قیمت میلگرد در فصل پاییز با شدت زیادی ریزشی شد. قیمت میلگرد ۱۰ به کمتر از کیلویی ۲۴ هزار تومان رسید و میلگرد ۱۴ نیز در نخستین روز‌های آذر با قیمتی کمتر از ۲۳ هزار تومان معامله شد، ولی ریزش قیمت میلگرد در نخستین روز‌های آذرماه متوقف شد تا بازار میلگرد فاز صعودی بگیرد. متوسط قیمت میلگرد ۱۰ و ۱۴ در بازار داخلی به قرار نمودار زیر است:

بازار میلگرد در رکود کامل

فعالان بازار داخلی آهن‌آلات نیز مانند صادرکنندگان میلگرد از رکود سنگین حاکم بر بازار می‌گویند و مدعی‌اند تقاضای خاصی در بازار وجود ندارد به همین دلیل میلگرد ایران در یکی از بدترین پاییز‌ها به سر می‌برد. بررسی لیست قیمت اعلامی متال اکسپرت از قیمت میلگرد نشان می‌دهد اکنون میلگرد صادراتی ایران ارزان‌ترین میلگرد در بازار‌های جهانی است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده