تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۵۰
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۳۲۸۱۸۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

آغاز معاملات دی ماه بورس کالا با رکوردشکنی آهن اسفنجی

‌می‌متالز - معاملات بورس کالا در نخستین هفته دی‌ماه با کاهش قیمت شمش فولادی و افزایش قیمت گندله سنگ‌ آهن، کنسانتره سنگ آهن و آهن اسفنجی همراه بود. در معاملات این هفته آهن اسفنجی بار دیگر سقف قیمتی سال ۱۴۰۲ را شکست.

به گزارش می‌متالز، معاملات بورس کالا در نخستین هفته دی‌ماه با کاهش قیمت شمش فولادی و افزایش قیمت گندله سنگ‌ آهن، کنسانتره سنگ آهن و آهن اسفنجی همراه بود. در معاملات این هفته آهن اسفنجی بار دیگر سقف قیمتی سال ۱۴۰۲ را شکست و با قیمت بالاتری معامله شد. این هفته روند صعودی قیمت شمش فولاد پس از چهار هفته متوقف شد. در نخستین معامله آذر ماه هر کیلوگرم شمش فولاد ۱۸ هزار و ۲۲۵ تومان قیمت خورد و در ۳ معامله بعدی به کیلویی ۱۸ هزار و ۹۵۱ تومان افزایش پیدا کرد، ولی در اولین معامله شمش فولاد در دی‌ماه قیمت هر کیلوگرم شمش فولاد با کاهش ۰.۶ درصدی به ۱۸ هزار و ۸۳۸ تومان رسید. این هفته حدود ۱۰۵ هزار تن شمش فولاد یعنی کمتر از ۴۶ درصد از میزان عرضه در بورس کالا معامله شد. بررسی‌ها از کاهش شدید تقاضا به خصوص در بازار شمش فولاد و میلگرد طی ماه‌های گذشته خبر می‌دهد.

در مقابل کاهش قیمت شمش فولاد، قیمت آهن‌اسفنجی، گندله و کنسانتره صعودی بود. این هفته قیمت هر کیلو کنسانتره سنگ‌ آهن به ۳ هزار و ۵۳۶ تومان رسید. آخرین هفته آذر ماه کنسانتره در بورس کالا کیلویی ۳ هزار و ۴۹۵ تومان قیمت خورد. قیمت کنسانتره در طول ماه‌های گذشته تقریبا ثابت بود و نوسان خاصی نداشت. کاهش تقاضا برای کنسانتره به عنوان دلیل اصلی ثبات قیمت آن بیان می‌شود. این هفته از ۳۵۶ هزار تن کنسانتره عرضه شده در بورس کالا تنها ۱۵۰ هزار تن مورد معامله قرار گرفت. در بازار گندله نیز سطح تقاضا بیشتر از این نیست، زیرا در نخستین معامله دی ماه از ۶۴۷ هزار تن گندله عرضه شده در بورس کالا تنها ۳۲۸ هزار تن معامله شد.

این هفته قیمت گندله سنگ‌ آهن به با افزایش ۲۶ تومانی به کیلویی ۴هزار و ۶۸۱ تومان افزایش پیدا کرد. روند قیمت گندله از معامله دوم آذرماه صعودی شد و این هفته نیز قیمت گندله برای چهارمین هفته متوالی رشد کرد. براساس آخرین گزارش پلتس قیمت کنسانتره و گندله وارداتی چین طی هفته‌های گذشته صعودی بود. قیمت کنسانتره وارداتی چین به ۱۵۰ دلار و قیمت گندله به ۱۵۷ دلار به ازای هر تن رسید.

در انتها روند صعودی قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا نیز ادامه‌دار شد تا قیمت هر کیلو آهن اسفنجی به ۱۳ هزار و ۶۳۰ تومان افزایش پیدا کند. این بالاترین قیمت آهن اسفنجی در سال ۱۴۰۲ است. در طول هفته‌های گذشته تقاضا برای آهن اسفنجی افزایش یافته‌است. بازارساز برای کنترل قیمت‌ها دست به دامان محدودیت‌های بسیاری در معاملات آهن اسفنجی شد. این هفته محدودیت‌های جدیدی برای خریداران آهن اسفنجی اعمال شد با این حال روند صعودی قیمت آهن اسفنجی ادامه دار بود. از ۷۰ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده در بورس کالا تمام این مقدار مورد معامله قرار گرفت. معاملات آهن اسفنجی هر سال به خصوص در نیمه سرد سال با آغاز محدودیت‌های توزیع گاز پر تقاضا انجام می‌شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده