تاریخ: ۱۰ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۵۶
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۳۲۸۵۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بخش خصوصی ایران برای ایفای نقش در اقتصاد افغانستان آماده است

‌می‌متالز - محمدرضا توکلی‌زاده، رئیس اتاق مشهد در دیدار با سرپرست وزارت امورخارجه طالبان، با اشاره به پیوند تاریخی ایران و افغانستان، بر آمادگی بخش‌خصوصی برای ایفای نقش در اقتصاد افغانستان تاکید کرد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد گفت: بخش‌خصوصی ایران آماده ایفای نقش در توسعه اقتصادی افغانستان است و ما از ارتقای همکاری‌های مشترک در این بخش با این کشور همسایه استقبال می‌کنیم.

به گزارش می‌متالز، امیدواریم در مسیر تحقق این مهم، شاهد تحولاتی سازنده برای اقتصاد دو طرف باشیم. او در دیدار با سرپرست وزارت امورخارجه طالبان، افزود: در حال‌حاضر بستر همکاری بیشتر میان ایران و افغانستان مهیاست و امیدواریم با رفع بعضی موانع و ارتقای زیرساخت‌ها و بهبود رویه‌های موجود، شاهد ارتقای مراودات اقتصادی دو کشور باشیم. توکلی‌زاده با اشاره به پیوند دیرینه دو کشور، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی که دو کشور دارند، در کنار اهمیت هم مرزی و همسایگی، مزیت‌هایی را خلق می‌کند که باید طرفین از آن‌ها بهره برداری حداکثری داشته باشند. مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت امورخارجه طالبان نیز در این دیدار گفت: امنیت لازم برای تجارت در افغانستان فراهم است و مشتاقیم تا فعالان اقتصادی ایرانی برای سرمایه‌گذاری در کشور ما اقدام کنند.

بسیار خرسندیم که فضای مثبتی میان ایران و افغانستان وجود دارد و این مساله، امید به توسعه روابط دو کشور را دوچندان می‌سازد. وی ادامه داد: طالبان، سیاست اقتصادی متوازن را با کشور‌های همسایه، منطقه و جهان دنبال می‌کند. معتقدیم روابط اقتصادمی ما با کشور‌های دیگر باید به گونه‌ای تعریف شود که منافع هر دو طرف تامین شود. سرپرست وزارت امورخارجه طالبان با اشاره به مزیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی افغانستان، بیان کرد: هم‌اکنون درخواست‌ها برای ایجاد کارخانه در پهنه‌های صنعتی افغانستان به قدری بالاست که ظرفیت مراکز تکمیل شده و برای قبول درخواست‌های جدید باید پهنه‌های جدیدی راتخصیص بدهیم. وی با بیان اینکه از تجار ایرانی نیز برای حضور و سرمایه‌گذاری در افغانستان دعوت می‌کنیم، متذکر شد: افغانستان فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در اختیار دارد. این کشور منابع غنی خاک و آب شیرین برای کشاورزی در اختیار داشته و اراضی سرشار از مواد معدنی را در خود جای داده‌است. امکان سرمایه‌گذاری در معادن وجود دارد؛ به‌طوری‌که به نفع دو طرف باشد. امروز تجار از کشور‌های دور برای سرمایه‌گذاری به افغانستان می‌آیند و این فضا برای ایرانیان نیز فراهم است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده