تاریخ: ۱۳ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۵۱
بازدید: ۶۴
کد خبر: ۳۲۸۸۶۰
سرویس خبر : انرژی
مفتح مطرح کرد

شرایط نامعلوم بازار نفت تا ۲۰ سال آینده/ لزوم فعال کردن بخش خصوصی

‌می‌متالز - سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است؛ باید در راستای تامین منابع پایدار بودجه اقدامات اساسی در حوزه اقتصاد و به ویژه بودجه داشته باشیم چراکه عمده این اقدامات به بالا بردن درآمد‌های بودجه‌ای و کاهش هزینه‌های دولت می‌انجامد.

به گزارش می‌متالز، محمد‌مهدی مفتح، با بیان اینکه «درآمد‌های پایدار بودجه» یکی از مسائل حائز اهمیت در زمینه بودجه سالیانه است، گفت: درآمد‌های بودجه باید درآمدی پایدار و درست باشد.

در زمینه درآمدها، بیش برآورد و در زمینه هزینه‌ها کم برآورد داریم

نماینده مردم «تویسرکان» در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معمولا وقتی ما بودجه را برای سال آینده تنظیم می‌کنیم، در زمینه درآمدها، بیش برآورد و در زمینه هزینه‌ها کم برآورد داریم که این موضوع در عمل موجب ناترازی بودجه می‌شود، البته ما در زمان تصویب بودجه این موارد را تراز می‌کنیم، اما در واقع بسیاری از درآمد‌هایی که در خیلی از سال‌ها پیش بینی کردیم، محقق نشده و آن هزینه مشخص شده هم بیش از آن هزینه برآورد شده بوده است.

درآمد‌های بودجه‌ای باید تحقق پذیر باشد

مفتح با بیان اینکه درآمد‌های بودجه‌ای باید درآمد‌های تحقق پذیری باشد، بیان کرد: به عنوان مثال، فروش حجم بالایی از اوراق در بودجه معلوم نیست که به مصلحت اقتصاد کشور باشد.

وی با بیان اینکه باید در راستای تامین منابع پایدار بودجه اقدامات اساسی در حوزه اقتصاد و به ویژه بودجه داشته باشیم، بیان کرد: عمده این اقدامات به بالا بردن درآمد‌های بودجه‌ای و کاهش هزینه‌های دولت می‌انجامد.

فعال کردن بخش خصوصی؛ رهیافتی برای کاهش هزینه‌های بودجه‌ای دولت

مفتح با بیان اینکه فعال کردن بخش خصوصی یکی از راهکار‌های کاهش هزینه‌های دولت است، بیان کرد: مشکلات در زمینه اشتغال یکی از مشکلات اساسی کشور است و، اما همه در این زمینه به دولت چشم دوخته‌اند در صورتی که اگر بخش خصوصی فعال شود، این مشکلات کمتر خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بسیاری از کشور‌ها که اقتصاد باثباتی دارند، بسیاری از کارفرمایان از بخش خصوصی هستند، ادامه داد: از این رو دولت در این کشور‌ها به بسیاری از حوزه‌ها ورود نمی‌کند این در حالی است که در کشور ما و در حوزه‌هایی که باید بخش خصوصی فعال باشد، شرکت‌های دولتی و خصولتی فعال هستند و این‌ها اشکالات اساسی و پایه‌ای است که باید برطرف شود.

مفتح با بیان اینکه فعال کردن بخش خصوصی به تامین منابع پایدار بودجه کمک می‌کند، بیان کرد: چنین وضعیتی می‌تواند در ساماندهی اقتصادی موثر باشد.

وی با اشاره به مصادیق تامین منابع پایدار بودجه از محل فروش نفت بیان کرد: در این زمینه بنده جلسه‌ای را با برخی از کارشناسان حوزه نفت داشتم و آن‌ها معتقد بودند که ما حتی تا بیش از ۱۰۰ سال آینده منابع نفتی داریم، اما معلوم و مشخص نیست که بازار نفت تا بیست سال آینده چه شرایطی را خواهد داشت. در حال حاضر برخی از درخواست‌های کشور‌های صنعتی و اروپایی در زمینه خرید نفت کاهش پیدا کرده است با اینکه اقتصاد این کشور‌ها هم رو به رشد است و این بدین معناست که جایگزین‌های در بخش انرژی برای نفت ایجاد شده، بنابراین ما می‌بایست فکری اساسی برای درآمد و هزینه‌های بودجه‌ای مان داشته باشیم و از تجارب دنیا استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده