تاریخ: ۱۲ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۱۲
بازدید: ۳۸
کد خبر: ۳۲۸۹۸۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گندله و آهن اسفنجی روی مدار ریزش قیمت

‌می‌متالز - معاملات هفته دوم دی‌ماه در بورس کالا با کاهش قیمت گندله سنگ‌ آهن و آهن اسفنجی، در مقابل افزایش قیمت کنسانتره سنگ‌ آهن همراه بود. این هفته به دلیل تعطیلی شروع سال میلادی جدید، قیمت‌های جهانی هنوز اعلام نشده است، ولی در بورس کالا قیمت‌ها برخلاف آخرین‌معاملات سال ۲۰۲۳ در حال کاهش است.

به گزارش می‌متالز، معاملات هفته دوم دی‌ماه در بورس کالا با کاهش قیمت گندله سنگ‌ آهن و آهن اسفنجی، در مقابل افزایش قیمت کنسانتره سنگ‌ آهن همراه بود. این هفته به دلیل تعطیلی شروع سال میلادی جدید، قیمت‌های جهانی هنوز اعلام نشده است، ولی در بورس کالا قیمت‌ها برخلاف آخرین‌های معاملاتی سال ۲۰۲۳ در حال کاهش است.

در نخستین معامله این هفته قیمت آهن اسفنجی به کیلویی ۱۳ هزار تومان کاهش پیدا کرد. در هفته اول دی‌ماه آهن اسفنجی به بالاترین قیمت در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرد، ولی معامله این هفته به پایین‌ترین قیمت از چهار هفته قبل بازگشت. فعالان بازار عقیده دارند محدودیت‌های بورس کالا به خصوص برای خریداران منجر به کاهش ۴ درصدی قیمت در معاملات این هفته شد. عرضه آهن اسفنجی در این معامله حدود ۶۹ هزار تن بود. برخی از فعالان بازار عقیده دارند در صورت تداوم عرضه پایین آهن اسفنجی قیمت آن به سقف یک سال گذشته نزدیک خواهد شد. سقف قیمتی یک سال گذشته در معاملات آهن اسفنجی کیلویی ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان مربوط به اسفند سال ۱۴۰۱ است.

در معاملات گندله و کنسانتره سنگ‌ آهن شرایط با آهن اسفنجی متفاوت است، زیرا مازاد عرضه مانع از رشد قیمت طی ماه‌های گذشته شد. قیمت گندله سنگ‌ آهن در معامله هفته دوم دی‌ماه با کاهش بیش از ۳.۵ درصدی به کیلویی ۴ هزار و۵۰۰ تومان رسید. این پایین‌ترین قیمت گندله سنگ‌ آهن از اول مردادماه است. این هفته ۶۲۹ هزار تن گندله در بورس کالا عرضه شد و تنها ۲۲۱ هزار تن از آن‌ها مورد معامله قرار گرفت در نتیجه تنها ۳۵ درصد از گندله عرضه شده در بورس کالا معامله شد، این پایین‌ترین درصد معامله گندله در طول هفته‌های گذشته است. در بازار‌های جهانی قیمت هر تن گندله وارداتی چین به ۱۵۷ دلار رسید.

این هفته قیمت‌ها در بازار کنسانتره سنگ آهن بر خلاف گندله و آهن اسفنجی افزایشی بود. قیمت کنسانتره سنگ آهن با افزایشی کمتر از ۱ درصد به کیلویی ۳ هزار و ۵۶۰ تومان رسید. نوسانات قیمت کنسانتره از پایان تیرماه کاهش پیدا کرد و تمام معاملات در بازه قیمتی ۳ هزار و ۴۵۰ تا ۳ هزار و ۶۲۳۰ تومان به ازای هر کیلوگرم انجام می‌شود. البته باید در نظر داشت اکنون کنسانتره نزدیک به سقف سال معامله می‌شود. بالاترین قیمت کنسانتره در طول یک سال گذشته کیلویی ۳ هزار و ۶۲۵ تومان بوده است. با این حال کنسانتره سنگ‌ آهن نیز مانند گندله با ضعف شدید تقاضا دست‌و پنجه نرم می‌کند. این هفته از ۳۹۶ هزار تن کنسانتره عرضه شده در بورس کالا تنها ۱۵۰ هزار معامله شد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده